Georg Wilhelm Pabst

Pabst Georg Wilhelm (Georgas Vilhelmas Pãbstas) 1885 08 27Raudnitz (dabar Roudnice, Úsčio kraštas) 1967 05 29Viena, austrų režisierius, teatro aktorius. 1905–23 vaidino ir režisavo Ciuricho, Zalcburgo, Berlyno, Niujorko, Vienos ir kituose teatruose. Nuo 1933 gyveno Prancūzijoje, Jungtinėse Amerikos Valstijose, nuo 1939 – Vienoje. Išgarsėjo filmu Liūdesio skersgatvis (Die freudlose Gasse 1925), kuris priskiriamas naujojo daiktiškumo judėjimui. Sukūrė psichoanalitinių (Sielos paslaptys / Geheimnisse einer Seele 1926), karinių (Vakarų frontas, 1918 / Westfront 1918 1930, Paskutinis veiksmas / Der letzte Akt 1955), biografinių (Komediantai / Komödianten 1941, apie aktprę F. C. Neuber, Venecijos kino festivalio prizas, Paracelsas 1943) filmų, ekranizacijų (Žanos Nei meilė / Die Liebe der Jeanne Ney 1927, pagal I. Erenburgą, Opera už tris skatikus / Dreigroschenoper 1931, pagal B. Brechtą, Don Kichotas 1933, pagal M. de Cervantesą, Procesas / Der Prozess 1948, pagal F. Kafką). Filmuose Pandoros skrynia (Die Büchse der Pandora 1928, pagal F. Wedekindą) ir Puolusios merginos dienoraštis (Tagebuch einer Verlorenen 1929) sukūrė archetipinius moterų paveikslus, kuriuose moteris įkūnija blogį, nešvarius geismus. Kiti svarbesni filmai: Solidarumas (Kameradschaft 1931), Tylos namai (La casa di silenzio 1950). Būdinga personažų socialinės aplinkos analizė ir kritika, psichologiškumas.