pavarų dėžė

pavar dėž, krumplinis mechanizmas, keičiantis automobilio ar kitos transporto priemonės važiavimo, staklių įrankio ar detalės sukimosi greitį, sukimo momentą, judėjimo kryptį. Sudaro krumplinės pavaros ir perjungimo įtaisai. Būna pakopinė (perjungiama stumdant krumpliaračius arba sujungiant juos perjungimo movomis ir sinchronizatoriais, sankabomis, stabdžiais ar mišriuoju būdu; valdoma tiesiogiai ar per nuotolį), bepakopė (perjungiama hidrauliniu, mechaniniu ar mišriuoju būdu) ir mišrioji. Daugiausia naudojama pakopinė pavarų dėžė; ji būna nejudamai įtvirtintų velenų, planetinė (sudėtingas diferencialas) ir mišrioji, kelių pakopų ir daugiapakopė, kelių velenų ir daugiavelenė. Didelio krovumo automobiliuose, autobusuose ir traktoriuose dažniausiai įrengiamos daugiavelenės ir daugiapakopės pavarų dėžės, lengvuosiuose ir krovininiuose automobiliuose – automatinės (persijungia savaime) ir hidromechaninės bepakopės (perjungiamos automatiškai) pavarų dėžės, kombainuose, ekskavatoriuose ir kitose lėtaeigėse žemės ūkio mašinose – hidrostatinės bepakopės pavarų dėžės (turi krumplinį hidraulinį variklį). Mechaninė bepakopė pavarų dėžė dažniausiai įrengiama lengvuosiuose automobiliuose; dažniausiai ją sudaro 6 pavaros (1 atgalinė), pirminis ir antrinis velenai ir priekinių pavarų sinchronizatoriai (jungiant pavarą suvienodina reikiamo pavaros veleno ir ant jo besisukančių krumpliaračių sukimosi greičius). Reikiama pavara įjungiama stumdant slankiąsias krumplines movas. Metalo pjovimo staklėse, eskalatoriuose, popieriaus gamybos mašinose, mažuosiuose lengvuosiuose automobiliuose dažnai įrengiamas variatorius (sklandžiai automatiškai keičiantis perdavimo skaičių).

3065