bel canto (it. gražus dainavimas), belcanto, 17 a. vidurio–19 a. pirmos pusės italų dainavimo mokykla, dainavimo technika ir stilius.

Bruožai

Tai lyrinis virtuozinis dainavimo stilius, išryškinantis balso grožį ir kantileną, paslankumą. Bel canto pasižymėjo ypač gausia koloratūra, instrumentiniam stiliui artimu virtuoziškumu.

Susiklostymas

Bel canto atsirado formuojantis italų operai (A. Cesti, F. Cavalli, C. Monteverdi operos). Ankstyvasis patetinis bel canto buvo išraiškingas, jausmingas, pakilus, negausios koloratūros. 17 a. pabaigoje–18 a. suklestėjo bravūrinis bel canto. Tai virtuozinis stilius su vyraujančia koloratūra. Bel canto mokykla ugdė ir ištobulino solisto vokalo technikos galimybes, puoselėjo improvizacijos meną. Ypač tobula dainavimo technika pasižymėjo kastratai.

Raida iki 19 amžiaus

Žymiausi 17 a. pabaigos–18 a. vokalo pedagogai ir kompozitoriai buvo J. A. Hasse, L. Vinci, L. de Leo, N. Piccinni, N. A. G. Porpora, A. Scarlatti ir kiti, dainininkai – A. Catalan, C. Gabriell, F. A. Pistocchi, A. Bernacchi, A. Uberti, L. Marchesi, Farinelli, G. Crescentini, G. B. Velluti ir kiti. 19 a. pradžioje G. A. Rossini muzika parengė naują klasikinio bel canto raidos etapą, kurio esminius bruožus įkūnijo V. Bellini, G. Donizetti operinė kūryba. Klasikinis bel canto tapo subtilesnis, emocingesnis, dramatiškesnės raiškos, didesnių dinaminių galimybių. Jam būdinga tobula kantilena, išdailinta muzikinė frazė, paaukštėjusi vokalo partijų tesitūra. Dainuojant operas atsisakyta improvizacijos. Nustojo vyrauti kastratai kaip bel canto dainininkai.

Raida nuo 19 amžiaus

Žymiausi 19 a. pirmos pusės dainininkai: seserys G. Grisi ir G. Grisi, G. M. C. Pasta, A. Catalani, L. Lablache, G. Mario, A. Tamburini, G. Rubini. Paskutinis (vėlyvasis) bel canto raidos etapas susijęs su G. Verdi kūryba. Jam būdinga dramatizuota, subtiliais psichologiniais niuansais praturtinta kantilena, reikalaujanti spalvingo, stipraus garso, didelės balso apimties, raiškios tarties; retesnė koloratūra (tik sopranų). Vėlyvojo bel canto dainininkai: F. Tamagno, E. Tamberlikas, L. Giraldoni, A. Cotogni, A. Patti, M. Battistini. Dabartiniame dainavimo mene italų bel canto išlieka kaip balso valdymo etalonas.

2990

1814

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką