intervãlas (lot. intervallum), dviejų muzikinių garsų aukščių skirtumas. Intervalai būna harmoniniai (garsai skamba tuo pačiu metu) ir melodiniai (garsai skamba vienas po kito). Intervalai vadinami lotyniškais kelintiniais moteriškos giminės skaitvardžiais, išreiškiančiais intervalu aprėpiamų diatoninio garsaeilio laipsnių kiekį, žymimi atitinkamais arabiškais skaitmenimis: prima (1) – vienas, tas pats laipsnis, sekunda (2) – du gretimi laipsniai, tercija (3) – trys, kvarta (4) – keturi, kvinta (5) – penki, seksta (6) – šeši, septima (7) – septyni, oktava (8) – aštuoni ir t. t laipsniai. Intervalai, ne didesni kaip oktava, yra paprastieji, didesni kaip oktava – sudėtiniai: nona (9), decima (10), undecima (11), duodecima (12), tercdecima (13), kvartdecima (14), kvintdecima (15). Nevienodas pustonių kiekis lemia patikslinantį to paties intervalo pavadinimą: grynoji, didžioji, mažoji, padidintoji, sumažintoji. Pvz., grynoji prima (c‑c), padidintoji prima (c‑cis), mažoji sekunda (c‑des), didžioji sekunda (c‑d), grynoji kvarta (c‑f), padidintoji kvarta (c‑fis), grynoji kvinta (c‑g), sumažintoji kvinta (c‑ges), du kartus padidintoji kvinta (ces‑fis), du kartus sumažintoji kvinta (cis‑ges). Paprastojo intervalo apatinio garso perkėlimas oktava aukščiau vadinamas intervalo apvertimu (sekunda pasikeičia į septimą, tercija į sekstą, kvarta į kvintą ir panašiai). Senovės Graikijoje, kai kurių ne Europos tautų muzikinėje kultūrose (indų, arabų) aptinkami ir mažesni už pustonį intervalai (mikrotonai). Jie vartojami ir Vakarų Europos moderniojoje profesionaliojoje muzikoje. Pagal nevienodą garsų susiliejimo laipsnį harmoniniai intervalai sąlyginai skirstomi į konsonansus ir disonansus. Riba tarp konsonansinių ir disonansinių intervalų kito. Antikos ir viduramžių muzikos teorija konsonansais pripažino tik grynuosius intervalus (grynąją primą, grynąją kvartą, grynąją kvintą, grynąją oktavą). Renesanso (16 a.) muzikos teorija prie konsonansų dar priskyrė didžiąsias bei mažąsias tercijas ir sekstas (vadinamieji netobulieji konsonansai). Modernioje muzikoje intervalų skirstymas į konsonansinius ir disonansinius prarado reikšmę.

2309

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką