keleivinis lynų kelias

kabamàsis kẽlias, antžeminis kėlimo ir transportavimo įrenginys, kurio vagonėliai, vežimėliai, kabinos ar kita gabenimo priemonė juda kabamaisiais lynais ar bėgiais. Lynų kelias įrengiamas kalnuose, virš plentų, geležinkelių, upių, ežerų, judrių gatvių, pramoniniuose pastatuose, bėginis – atvirose vietovėse, gamyklų cechuose ir sandėliuose. Lynų kelio traukos lynas, uždėtas ant varančiojo ir varomojo skriemulių, įtempiamas tarp 2 ar daugiau atramų (tai priklauso nuo kabamojo kelio ilgio) naudojant įtempimo ritinėlius ir atsvarus (lyno gale). Turi elektrinę pavarą, stabdymo ir apsaugos įtaisų. Būna keleivinis (vienlynis ir dvilynis) ir krovininis; žiedinis ir tiesioginis grįžtamasis. Keleivinis lynų kelias dažniausiai naudojamas kalnuotose vietovėse keleiviams perkelti iš vienos vietos į kitą, slidininkams į kalną kilnoti.

Dvilynis (su traukos ir laikančiuoju lynu, kuriuo rieda tempiami vagonėliai) kabamasis kelias turi 1 ar 2 grįžtamai judančius uždaru ratu (žiedu) vagonėlius (viename iki 100 vietų), kabinas (dažniausiai 4 vietų) ar krėslus (1 ar 2 vietų). Kalnų kurortuose dažniausiai įrengiamas vienvietis ar dvivietis vienlynis kabamasis kelias, kurio kabinos juda žiedu ir įlipama joms judant. Kai kurie keleiviniai kabamieji keliai (velkamieji) turi prie tolygiai judančio lyno pritvirtintų pakabų, už kurių laikomasi kylant į kalną ar leidžiantis nuo jo. Krovininis kabamasis kelias dažniausiai naudojamas kasybos ar kitose pramonės įmonėse, t. p. statant hidroelektrines ar kitus didelius statinius, juo galima į statų šlaitą užtraukti automobilį, pervilkti laivą. Turi pakrovimo (ir iškrovimo) stotis, kuriose pakrauti kroviniai (naudingosios iškasenos, statybinės medžiagos, cheminės žaliavos) vežami vagonėliais.

Bėginis kabamasis kelias įrengiamas ant pastato perdangos arba erdvinės konstrukcijos ir gali leistis žemyn ar kilti per kelis pastato aukštus, prasilenkti skirtinguose aukščiuose. Kroviniai vežami prikabinti prie pakabų, kurios lanksčiai sujungtos su bėgiu judančiais ratukais. Prie pastato lubų įrengto kabamojo kelio bėgių susikirtimo ir šakojimosi vietose įtaisyti pasukamieji ar perstumiamieji iešmai ratukams nukreipti reikiama kryptimi. Per upes ir uolas kabamieji keliai buvo tiesiami senovės Japonijoje ir Indijoje. Europoje kabamuosius kelius pradėta įrenginėti apie 1870. 2015 kabamasis kelias virš Nemuno upės įrengtas Druskininkuose. Jo ilgis 1161 m, užkylama į 45 m aukštį.

kabamasis kelias Druskininkuose

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką