Katharina Fritsch prie savo kūrinio Gaidys (2010) vienos replikų

Fritsch Katharina (Katarina Frič) 1956 02 14Essen, vokiečių skulptorė, instaliacijų kūrėja. Iš pradžių studijavo istoriją ir meno istoriją Münsterio universitete, 1977–84 mokėsi Düsseldorfo dailės akademijoje (pas Fritzą Schweglerį, 1935–2014). 2001–10 dėstė Münsterio dailės akademijoje, nuo 2010 Düsseldorfo dailės akademijos profesorė.

Kūryba

K. Fritsch kūryboje tradicinė skulptūros technika derinama su industrine estetika. Pagal menininkės itin preciziškai, meistriškai sukurtą modelį skulptūros gaminamos pramoniniu būdu (iš poliesterio, gipso, aliuminio ir kitų medžiagų); realistinių formų figūros nudažomos itin tolygiai, dažniausiai viena spalva. Kūrinių ikonografija labai plati – skulptorė pasitelkia krikščionybės, meno istorijos, kasdienybės, populiariosios kultūros, pasakų, mitų motyvus. K. Fritsch kūriniuose ryšku pasikartojimas, serijiškumas: pagal vieną modelį gali būti sukuriama daug multiplių (Madonos figūra 1982), iš jų menininkė formuoja instaliacijas (kūrinyje Vaikas su pudeliais, 1995–96, panaudotos 224 pudelių figūros). Žmonių veidai vaizduojami be išraiškos, tai irgi prisideda prie kūrinių keliamo uniformiškumo, individualybės virtimo abstrakcija įspūdžio. Kartais keliuose kūriniuose naudojama identiška žmogaus figūra, skiriasi tik vaizduojama apranga ir kūrinio pavadinimas (Vienuolis 1997–99, Gydytojas 1999, Prekybos agentas 2001).

K. Fritsch instaliacija Natiurmortas nr. 6 (bronza, epoksidinė derva, dažai; Venecijos bienalė, 2011)

K. Fritsch kūriniai trikdo, kelia nerealumo, keistumo, nejaukumo, kartais – kraupumo įspūdį. Paslaptingumo atmosferą sustiprina iškreiptas mastelis, sugeriantys šviesą matiniai dažai. Savo kūriniais menininkė tarsi žadina kolektyvinę pasąmonę, atveria tamsias jos kertes. K. Fritsch domina realybės ir regimybės, objekto, jo atvaizdo ir erdvės ryšys, žmogiškosios patirties ir suvokimo prigimtis, įprastumo ir keistumo, akivaizdumo ir nenusakomumo santykis (Juodas stalas su indais 1985, Dramblys 1987, Pietūs / Kompanija prie stalo 1988), įvairias gyvenimo sritis persmelkęs vartotojiškumas (Madonų stendas 1987–89). Skulptorės kūryboje ryškus ir humoro elementas.

Kiti žymesni kūriniai: Stendas su vazomis (1987–2001), Stendas su smegenimis (1989), Žiurkių karalius 1993, Figūrų grupė (2006–08), Gaidys (2010; 2013–15 buvo eksponuojamas Trafalgaro aikštėje Londone). Nutapė paveikslų (Aštuoni aštuonių spalvų paveikslai 1990–91), sukūrė garso meno kūrinių.

Parodos

Dalyvavo Venecijos bienalėje (1995 atstovavo Vokietijai; 1999, 2011, 2022).

Kūriniai muziejuose

Kūrinių turi žymūs pasaulio muziejai (Moderniojo meno muziejus Niujorke, Pompidou nacionalinis meno ir kultūros centras Paryžiuje).

Apdovanojimai

Venecijos bienalės Auksinis liūtas už visą kūrybą (2022).

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką