kokýbė, su tam tikrais reikalavimais susijęs produkto, proceso, darbų ar sistemos apibūdinimas, kuriuo nusakomas jų gebėjimas patenkinti žmonių poreikius ir atitikti paskirtį.

Kokybės sąvoka daugiamatė, tai yra vertinama skirtingais kriterijais, todėl yra daugybė kokybės apibrėžimų. Labiausiai paplitę Jungtinių Amerikos Valstijų vadybos teoretiko D. A. Garvino penki požiūriai į kokybę: transcendentinis, produkto kokybės, kokybės vartotojui, kokybės gamyboje ir vertės. Transcendentiniu požiūriu, kokybė nėra nei mintis, nei materija, bet trečia objektyvi realybė – net jei kokybės neįmanoma apibrėžti, žinoma, kas tai yra. Tobulumo sąlyga reiškia gerą kokybę, kitaip nei blogos, geros kokybės produktas turi vadinamąjį įgimtą pranašumą prieš kitus produktus. Produkto kokybė yra tikslus ir objektyviai įvertinamas dydis, ją atspindi produkto savybės ir požymiai. Kokybė vartotojui – vartotojo reikalavimų produktui atitikimo lygis. Šiuo aspektu produkto kokybė sunkiai nustatoma dėl skirtingo vartotojų skonio ir poreikių. Kokybė gamyboje apibrėžiama kaip iš anksto numatytų parametrų, išreikštų kokybės standartais, techninėmis sąlygomis, receptais ir kitais dokumentais, atitikimas. Vertės požiūriu, kokybė apibrėžiama sąnaudų ir kainos santykiu, geros kokybės produktas pasižymi geromis savybėmis ir efektyviai eksploatuojamas priimtinomis sąnaudomis.

Kokybės vadybos tarptautinis standartas kokybę apibūdina kaip turimų (tai yra labai pastovių) savybių visumos atitikimo reikalavimus laipsnį. Pagal šį standartą produktas yra proceso, kuris apima keturis elementus – paslaugas, intelektinius ir medžiaginius produktus bei perdirbamas medžiagas, rezultatas; procesas yra tarpusavyje susijusių ar sąveikaujančių veiklų visuma, kuri gavinius (žaliavas, medžiagas ir kitus) paverčia produkcija, o sistema – tarpusavyje susijusių ar sąveikaujančių elementų visuma.

Šiuolaikinėse vadybos ir ekonomikos teorijose kokybė neatsiejama nuo konkurencingumo, tai yra organizacijos gebėjimo savo produktų kokybe konkuruoti rinkoje. Kokybės konkurencija vyksta, kai esant identiškoms kainoms ir kitiems veiksniams vartotojas patraukiamas geresne produkto kokybe.

2344

1761

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką