Lietuvos nacionalinis biudžetas

Lietuvõs nacionãlinis biudžètas

Biudžeto sistema

Lietuvos valstybinę biudžeto sistemą, arba biudžeto sandarą, lemia teritorijos administracinis suskirstymas, reglamentuoja Biudžeto sandaros įstatymas (1990, iki 2000 vadintas Biudžetinės sandaros įstatymu, nauja redakcija 2004). Lietuvos nacionalinį biudžetą sudaro savarankiškas valstybės biudžetas ir savarankiški savivaldybių biudžetai.

Nacionalinio biudžeto sudarymą reglamentuoja Konstitucija, Biudžeto sandaros įstatymas, Seimo statutas, Savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymas (1997, nauja redakcija 2001), Fiskalinės drausmės įstatymas (2007, įsigaliojo 2008), atitinkamų metų Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymas, Vyriausybės patvirtintos Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklės (2001, nauja redakcija 2014), Strateginio planavimo metodika (2002, nauja redakcija 2019) ir kiti nacionalinio biudžeto pajamų gavimą bei programų finansavimą reglamentuojantys teisės aktai.

Nacionalinio biudžeto pajamas sudaro visos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sukaupiamos lėšos, t. y. mokestinės ir nemokestinės pajamos – valstybės ir savivaldybių biudžetų pajamos iš mokesčių (pridėtinės vertės mokesčio, pelno mokesčio, gyventojų pajamų mokesčio, akcizų, nekilnojamojo turto mokesčio, žemės mokesčio ir kita), turto pajamos (palūkanos už paskolas ir indėlius, dividendai, mokestis už valstybinius gamtos išteklius ir kita), biudžetinių įstaigų ir organizacijų pajamos (gautos atliekant jų veiklą reglamentuojančiuose dokumentuose numatytas funkcijas) ir kita.

Nacionalinio biudžeto asignavimai (lėšos, kurios skiriamos biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų, atliekančių viešojo administravimo funkcijas, išlaidoms dengti, įskaitant ilgalaikio turto įsigijimą) naudojami valstybės ir savivaldybių funkcijoms atlikti (švietimui, kultūrai, socialinei ir sveikatos apsaugai, gynybai, ūkiui plėtoti ir kita), įsipareigojimams vykdyti, dotacijoms teikti ir kita. Asignavimai skirstomi pagal funkcinę (valstybės funkcijos) ir ekonominę (bendri lėšų kaupimo ir paskirstymo ekonominiai požymiai) klasifikacijas (jas nustato Finansų ministerija).

Lėšos iš valstybės ir savivaldybių biudžetų pervedamos konkretiems jų gavėjams (biudžetinėms įstaigoms ir organizacijoms). Gautas lėšas asignavimų valdytojai (valstybės ir savivaldybių institucijų, įstaigų bei įmonių, nurodytų patvirtintuose valstybės ir savivaldybių biudžetuose, vadovai) naudoja sąmatose numatytoms išlaidoms padengti (darbo užmokesčiui, patalpoms ir transportui išlaikyti bei remontuoti, komandiruotėms ir kita). Gautos lėšos turi būti naudojamos griežtai pagal paskirtį ir neviršyti numatytų limitų. Biudžeto rezervai apima nacionalinio biudžeto fondus, skiriamus naujiems, iš anksto nenumatytiems poreikiams tenkinti ir (kartais) numatytų poreikių nepertraukiamam finansavimui garantuoti.

Lietuvos valstybės biudžetas

Valstybės biudžete sukaupiama ir perskirstoma dalis šalies nacionalinių pajamų. Valstybės biudžeto projektas rengiamas trejiems biudžetiniams metams, biudžetas tvirtinamas vieneriems kalendoriniams metams.

Valstybės biudžeto mokestines pajamas sudaro pridėtinės vertės mokestis, gyventojų pajamų mokestis (atskaičius Privalomojo sveikatos draudimo fondui skirtas įmokas ir dalį šio mokesčio, kuri pervedama į savivaldybių biudžetus), juridinių asmenų pelno mokestis, akcizai, tarptautinės prekybos ir sandorių mokesčiai, žyminis mokestis, mokestis už valstybinius gamtos išteklius, mokestis už aplinkos teršimą, loterijų ir azartinių lošimų mokestis ir kitos įmokos. Valstybės biudžeto nemokestines pajamas sudaro Lietuvos banko likutinis pelnas, palūkanos už valstybinio kapitalo naudojimą, palūkanos už paskolas ūkio subjektams, dividendai už akcijas, konsulinis mokestis, baudų ir konfiskacijos pajamos bei kitos įmokos.

Valstybės biudžeto išlaidos (asignavimai) skiriamos švietimo, kultūros, sveikatos apsaugos ir sporto bei socialinės apsaugos programoms finansuoti, mokslui ir techninei pažangai, gamtos apsaugai, ūkio plėtrai (butų ir komunaliniam ūkiui, kuro ir energijos tiekimui, žemės ūkiui ir miškininkystei, pramonei, statybai, transportui, ryšiams bei kitų rūšių ekonominei veiklai), krašto apsaugai, viešajai tvarkai ir visuomenės apsaugai, valstybės valdžios ir valdymo institucijoms bei teisėtvarkos įstaigoms išlaikyti, dotacijoms savivaldybių biudžetams, valstybės skoloms grąžinti ir jų tvarkymo išlaidoms padengti bei kitiems numatytiems poreikiams.

Valstybės biudžete sudaromas Vyriausybės rezervas (ne didesnis kaip 1 % patvirtintų valstybės biudžeto asignavimų). Jo lėšos Vyriausybės nutarimu naudojamos ekstremalių situacijų padariniams likviduoti, su dalyvavimu tarptautinėse operacijose susijusiems įsipareigojimams ir kitoms reikmėms pagal Vyriausybės nustatytus prioritetus finansuoti. Iš valstybės biudžeto likučio (jei jo nepakanka – iš valstybės biudžeto pajamų) sudaromos valstybės biudžeto apyvartos lėšos. Jos naudojamos specialiųjų programų nepanaudotų lėšų likučiams grąžinti ir biudžeto lėšų stygiui dengti.

Lietuvos savivaldybių biudžetai

Savivaldybių biudžetuose (jie turi būti patvirtinti be deficito) sukaupiamos lėšos socialinėms, ekonominėms ir kitoms vietinės reikšmės programoms finansuoti ir savivaldybių įstaigoms išlaikyti. Savivaldybių biudžetai sudaromi vieneriems metams, jiems taikoma 2004 patvirtinta pajamų ir išlaidų klasifikacija.

Savivaldybių biudžetų mokestines pajamas sudaro pajamos iš gyventojų pajamų mokesčio, kitų bendrųjų mokesčių, kurių tam tikra dalis pervedama į savivaldybių biudžetus, ir vietinių mokesčių, kurių visas surinktas lėšas gauna savivaldybės, pvz., žemės mokesčio, paveldimo turto mokesčio. Nemokestines pajamas sudaro pajamos iš savivaldybių turto naudojimo, nuomos ir pardavimo (išskyrus pajamas, gaunamas pagal Valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo įstatymą), pajamos už išnuomotą ar suteiktą naudoti valstybinę žemę, vandens telkinius, baudų ir konfiskacijos pajamos, vietinės rinkliavos, savivaldybių biudžetinių įstaigų pajamos už teikiamas paslaugas, kitos pajamos. Savivaldybių biudžetų pajamų dalyje t. p. nurodomos dotacijos iš valstybės biudžeto ir savivaldybių pasiskolintų lėšų suma.

Valstybės dotacijos savivaldybėms skiriamos savivaldybių biudžetų įplaukų iš gyventojų pajamų mokesčio ir biudžetų išlaidų struktūros svyravimams išlyginti, bendrojo lavinimo mokyklų mokinio krepšeliui finansuoti, Seimo ir Vyriausybės patvirtintoms programoms (pvz., investicijų) ar priimtiems sprendimams vykdyti, t. p. vykdyti savivaldybėse joms perduotas valstybės funkcijas: tvarkyti gyventojų registrą, registruoti civilinės būklės aktus, organizuoti civilinę saugą, priešgaisrinių tarnybų darbą, mokėti gyventojams pašalpas ir kompensacijas, valdyti ir disponuoti patikėjimo teise valstybinę žemę ir kitą valstybinį turtą, atlikti žemės ūkio, melioracijos darbus, tvarkyti archyvinius dokumentus, rengti ir įgyvendinti darbo rinkos politiką, rūpintis vaikų ir jaunimo teisių apsauga, teikti pirminę teisinę pagalbą, socialines paslaugas ir kita.

Savivaldybių biudžetų asignavimai skiriami vietos savivaldos institucijų vykdomoms švietimo, kultūros, sveikatos bei socialinės apsaugos programoms finansuoti, savivaldybių ūkiui plėtoti, savivaldybių institucijoms išlaikyti bei kitiems numatytiems poreikiams. Savivaldybės gali sudaryti savivaldybės administracijos direktoriaus rezervą (ne didesnį kaip 1 % patvirtintų savivaldybės biudžeto asignavimų sumos). Jo lėšos naudojamos tik toms reikmėms, kurių negalima numatyti sudarant ir tvirtinant savivaldybės biudžetą (pvz., ekstremalių situacijų padariniams likviduoti). Iš savivaldybių biudžetų likučio (jei jo nepakanka – iš savivaldybių biudžetų pajamų) sudaromos savivaldybių biudžetų apyvartos lėšos. Jos naudojamos specialiųjų programų nepanaudotų lėšų likučiams grąžinti ir savivaldybių tarybų nustatyta tvarka biudžeto lėšų stygiui dengti.

Biudžetų projektų rengimas, tvirtinimas ir vykdymas

Valstybės biudžeto projektą rengia Finansų ministerija, remdamasi valstybės įstatymais, Lietuvos statistikos departamento duomenimis, socialinėmis ir ekonominėmis programomis, mokslinėmis ir techninėmis prognozėmis. Valstybės biudžeto projekte nurodoma bendroji pajamų suma ir jų pasiskirstymas pagal mokesčių (pajamų) rūšis, bendroji išlaidų (asignavimų) suma ir jų paskirstymas ministerijoms, žinyboms, įmonėms ir įstaigoms, apskritims, išskiriant socialines ir ekonomines programas. Asignavimai paskirstomi į paprastąsias (valstybinių institucijų ir įstaigų funkcionavimui ir programų vykdymui) ir nepaprastąsias (ilgalaikiam materialiajam ir nematerialiajam turtui įsigyti bei valstybės rezervams sudaryti) išlaidas. Kartu pateikiamas bendrosios asignavimų sumos paskirstymas pagal funkcinę klasifikaciją (ekonominėms veikloms), apyvartos lėšų suma.

Vyriausybė atitinkamų metų Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektą pateikia Seimui ne vėliau kaip prieš 75 kalendorines dienas iki biudžetinių metų pabaigos (prieš tai jį pateikia svarstyti Lietuvos savivaldybių asociacijai). Projekte nurodoma bendra valstybės biudžeto pajamų suma ir jų paskirstymas pagal pajamų rūšis, įmokų į valstybės biudžetą, išskyrus Europos Sąjungos finansinės paramos lėšas, skiriamų specialiosioms programoms finansuoti, paskirstymas pagal asignavimų valdytojus, bendra valstybės biudžeto asignavimų suma, jų paskirstymas pagal biudžetines įstaigas programoms įgyvendinti, grynojo skolinimosi limitas, biudžetiniais metais pasirašomų valstybės garantijų limitas, savivaldybių biudžetams skiriamų dotacijų sumos, bendrosios dotacijos kompensacijų sumos, savivaldybių skolinimosi limitai, gyventojų pajamų mokesčio dalis (procentais), tenkanti visų savivaldybių biudžetams nuo įplaukų į nacionalinį biudžetą.

Įstatymą Seimas turi patvirtinti ne vėliau kaip likus 14 kalendorinių dienų iki biudžetinių metų pradžios. Laiku nepatvirtinus biudžeto, asignavimai metų pradžioje kiekvieną mėnesį iki biudžeto patvirtinimo negali būti didesni kaip 1/12 praėjusių metų biudžeto atitinkamų asignavimų (išskyrus Europos Sąjungos finansinės paramos ir bendrojo finansavimo programas, kurioms asignavimai pervedami pagal sudarytas sutartis). Kartu tvirtinama Valstybės investicijų trejų metų programa (pagal investavimo sritis), Privatizavimo fondo (į jį pervedamos valstybinių objektų privatizavimo lėšos), Rezervinio (stabilizavimo) fondo (jis skirtas valstybės finansų sistemos stabilumui užtikrinti), Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondo sąmatos bei rezoliucija dėl trejų metų prognozuojamų nacionalinio biudžeto rodiklių.

Savivaldybių biudžetų projektus rengia savivaldybių vykdomosios institucijos, remdamosi Seimo patvirtintais valstybės ir savivaldybių biudžetų finansiniais rodikliais (įskaitant surinkto gyventojų pajamų mokesčio dalį, pervedamą į savivaldybės biudžetą kiekvienoje savivaldybėje, ir valstybės dotacijų savivaldybėms dydžius), ir teikia juos savivaldybių taryboms tvirtinti. Apsvarstytas biudžetas tvirtinamas (per 2 mėnesius nuo valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo Seime) savivaldybės tarybos sprendimu, kuriame nurodoma bendra pajamų suma ir jų paskirstymas pagal pajamų rūšis, bendra asignavimų suma ir jų paskirstymas biudžetinėms įstaigoms ar savivaldybių administracijos padaliniams. Patvirtintus biudžetus savivaldybių administracijų direktoriai pateikia Finansų ministerijai. Savivaldybei laiku nepatvirtinus savo biudžeto, lėšos iš valstybės biudžeto laikinai (iki savivaldybės biudžeto patvirtinimo) jai nepervedamos.

Valstybės biudžeto vykdymą organizuoja Vyriausybė, valstybės biudžeto kasos operacijų vykdymą – Finansų ministerija per Lietuvos kredito įstaigas. Savivaldybių biudžetų vykdymą organizuoja savivaldybių administracijų direktoriai, savivaldybių biudžetų kasos operacijų vykdymą – savivaldybių administracijos per Lietuvos kredito įstaigas. Valstybės biudžeto vykdymo auditą atlieka Valstybės kontrolė, savivaldybių biudžetų – savivaldybių kontrolieriai (kontrolierių tarnybos). Seimui priėmus įstatymus arba Vyriausybei priėmus nutarimus, dėl kurių keičiasi valstybės ir savivaldybių biudžetų įsipareigojimai, atliekamas biudžeto tikslinimas. Valstybės biudžeto viršplaninės pajamos naudojamos valstybės biudžeto apyvartos lėšoms papildyti ir savivaldybių biudžetų negautoms pajamoms padengti, savivaldybių biudžetų viršplaninės pajamos (atmetus viršplanines pajamas, skirtas kitoms savivaldybių negautoms pajamoms dengti) skirstomos savivaldybių tarybų sprendimu.

Lietuvos biudžetinės sistemos istorinė raida

1490 Lietuvoje buvo parengta sąmata, kiek valstybėje surinkta ir suvartota medaus. 15 a. pabaigoje–16 a. iš sričių valdytojų buvo reikalaujama teritorinių sąmatų. Sistemingesnės ir išsamesnės sąmatos pradėtos sudarinėti 17 amžiuje. Speciali komisija sudarydavo valstybės pajamų ir išlaidų planą – iždo skaičiaus sumarijų. Vėliau išlaidas pradėta skirstyti atskirais straipsniais. 1775 valstybės išlaidos buvo skirtos (iš viso 11 mln. auksinų): valdovui karaliui, Nuolatinei Tarybai, maršalo, kanclerio, karo, iždo departamentams, įvairiems reikalams (paprastiesiems ir nepaprastiesiems).

Po Pirmojo pasaulinio karo pirmasis valstybės biudžetas parengtas 1919, remiantis daugiausia prieškariniais Rusijos imperijos įstatymais. 1919–40 Lietuvos Respublikos biudžeto sistemą sudarė savarankiški valstybės ir savivaldybių (miestų, apskričių ir valsčių) biudžetai. 1919–20 biudžetą tvirtindavo Valstybės Taryba, 1920–27 – Seimas, 1928–39 – Prezidentas. 1919–39 valstybės biudžetas buvo subalansuotas (tik 1920 buvo 1,1 mln. auksinų deficitas). 1923–39 biudžeto pajamos padidėjo nuo 166 mln. iki 362 mln. litų: tiesioginiai mokesčiai sudarė 33–59 mln. litų, netiesioginiai mokesčiai – 64–130 mln. litų. 1939 biudžeto išlaidos sudarė 356,5 mln. litų (krašto apsaugai teko 23,2 %, valdymo aparatui išlaikyti – 11 %, pradinėms mokykloms – 6,5 %, socialiniam aprūpinimui – 2,4 %, sveikatos apsaugai – 1 %). 1945–89 LSSR valstybės biudžetas buvo sudėtinė SSRS valstybės biudžeto dalis. Jį sudarė respublikinis ir vietos (rajonų, miestų bei apylinkių) biudžetai.

Atkūrus Lietuvos nepriklausomybę 1990–92 biudžeto pajamos ir išlaidos klasifikuotos pagal SSRS biudžeto pavyzdį. 1992 pabaigoje pagal Tarptautinio valiutos fondo metodiką parengta ir nuo 1993 taikoma nauja valstybės ir savivaldybių biudžetų pajamų ir išlaidų klasifikacija.

1 lentelėje parodytos Lietuvos nacionalinio biudžeto pajamos ir išlaidos 2002–18, 2 lentelėje – Lietuvos nacionalinio biudžeto pajamos 2018, 3 lentelėje – Lietuvos valstybės biudžeto asignavimai pagal valstybės funkcijas 2018.

1 lent. Lietuvos nacionalinio biudžeto pajamos ir išlaidos 2002–2018*
  2002 2005 2010 2015 2018
tūkst. litų % tūkst. litų % tūkst. litų % tūkst. eurų % tūkst. eurų %
pajamos 10 474 005 100,0 16 480 236 100,0 23 277 540 100,0 9 269 275 100,0 10 724 814 100,0
mokestinės 8 991 076 85,8 12 899 232 78,2 15 722 032 67,5 6 340 173 68,4 7 851 193 73,2
nemokestinės 1 482 929 14,2 1 560 288 9,5 2 210 309 9,5 606 494 6,5 889 142 8,3
Europos Sąjungos ir kitų užsienio šalių parama 2 020 716 12,3 5 345 199 23,0 2 322 608 25,1 1 984 479 18,5
išlaidos 11 673 098 100,0 17 062 787 100,0 24 488 503 100,0 9 611 699 100,0 11 400 539 100,0
ekonomikai 2 145 663 18,4 3 986 143 23,4 6 179 727 25,2 2 303 518 24,0 2 324 233 20,4
socialinei sričiai 5 336 632 45,7 6 671 803 39,1 7 576 306 31,0 3 922 065 40,8 5 051 386 44,3
kitoms valstybės funkcijoms 4 190 803 35,9 6 404 841 37,5 10 732 470 43,8 3 386 116 35,2 4 024 920 35,3
perteklius arba deficitas (-) -1 199 093   -582 551   -1 210 963   -342 424   -675 725  

* Finansų ministerijos duomenys

2 lent. Lietuvos nacionalinio (valstybės ir savivaldybių) biudžeto pajamos 2018*
Pajamos Nacionalinis biudžetas Valstybės biudžetas Savivaldybių biudžetai
planuota, tūkst. eurų įvykdyta, tūkst. eurų įvykdyta, % planuota, tūkst. eurų įvykdyta, tūkst. eurų įvykdyta, % planuota, tūkst. eurų įvykdyta, tūkst. eurų įvykdyta, %
pajamų ir pelno mokesčiai 2 515 339 2 531 596 100,6 1 010 519 1 005 948 99,5 1 504 820 1 525 648 101,4
gyventojų pajamų mokestis 1 816 923 1 840 347 101,3 312 103 314 700 100,8 1 504 820 1 525 648 101,4
pelno mokestis 698 416 691 249 99,0 698 416 691 249 99,0      
turto mokesčiai 121 400 136 913 112,8 2 600 1 715 66,0 118 800 135 198 113,8
žemės mokestis 25 258 36 807 145,7       25 258 36 807 145,7
paveldimo turto mokestis 1 295 1 802 139,1       1 295 1 802 139,1
nekilnojamojo turto mokestis 94 847 98 304 103,6 2 600 1 715 66,0 92 247 96 589 104,7
prekių ir paslaugų mokesčiai 5 061 602 5 066 410 100,1 5 055 151 5 059 526 100,1 6 451 6 884 106,7
pridėtinės vertės mokestis 3 539 791 3 540 087 100,01 3 539 791 3 540 087 100,01      
atskaitymai nuo pajamų pagal Miškų įstatymą 26 400 29 722 112,6 26 400 29 722 112,6      
akcizai 1 452 185 1 438 520 99,1 1 452 185 1 438 520 99,1      
cukraus sektoriaus mokesčiai   72     72        
loterijų ir azartinių lošimų mokestis 16 100 17 207 106,9 16 100 17 207 106,9      
transporto priemonių mokesčiai 14 503 18 582 128,1 14 503 18 582 128,1      
mokesčiai už aplinkos teršimą 12 623 22 221 176,0 6 172 15 337 248,5 6 451 6 884 106,7
tarptautinės prekybos ir sandorių mokesčiai 97 000 116 274 119,9 97 000 116 274 119,9      
turto pajamos 291 998 270 607 92,7 264 231 223 775 84,7 27 767 46 832 168,7
palūkanos už paskolas 6 217 6 528 105,0 6 217 6 528 105,0      
palūkanos už indėlius, depozitus ir vertybinius popierius 237 819 345,4 217 761 350,6 20 58 290,0
Lietuvos banko pelno įmokos 11 500 11 169 97,1 11 500 11 169 97,1      
dividendai ir valstybės įmonių pelno įmokos 226 250 193 763 85,6 222 111 175 373 79,0 4 139 18 391 444,3
mokestis už valstybinio turto naudojimą patikėjimo teise 7 447 7 572 101,7 7 447 7 572 101,7      
nuomos mokestis už valstybinę žemę 19 609 22 356 114,0       19 609 22 356 114,0
mokestis už valstybinius gamtos išteklius 17 469 24 910 142,6 13 750 19 231 139,9 3 719 5 679 152,7
angliavandenilių išteklių mokestis 3 269 3 490 106,8 2 989 3 141 105,1 280 349 124,6
pajamos už prekes ir paslaugas 371 381 403 024 108,5 211 968 222 031 104,7 159 413 180 993 113,5
pajamos už ilgalaikio ir trumpalaikio materialiojo turto nuomą 17 534 22 201 126,6 4 098 6 568 160,3 13 436 15 634 116,4
konsulinis mokestis 25 352 25 704 101,4 25 352 25 704 101,4      
biudžetinių įstaigų pajamos už prekes ir paslaugas 164 885 179 478 108,9 91 208 97 905 107,3 73 677 81 573 110,7
žyminis mokestis 8 507 9 764 114,8 8 507 9 764 114,8      
rinkliavos 107 526 120 239 111,8 35 226 36 453 103,5 72 300 83 787 115,9
kitos pajamos 47 577 45 639 95,9 47 577 45 639 95,9      
pajamos iš baudų, konfiskuoto turto ir kitų netesybų 48 172 54 350 112,8 45 320 48 213 106,4 2 852 6 137 215,2
kitos neišvardytos pajamos 13 071 17 776 136,0 10 620 7 472 70,4 2 451 10 303 420,4
materialiojo ir nematerialiojo turto realizavimo pajamos 82 694 141 770 171,4 65 018 119 251 183,8 17 676 22 249 125,9
žemės realizavimo pajamos 26 961 38 301 142,1 23 011 30 593 132,9 3 950 7 708 195,1
kitas materialusis ir nematerialusis turtas 55 733 103 469 185,7 42 007 88 929 211,7 13 726 14 541 105,9
finansinio turto sumažėjimo pajamos (finansinio turto pardavimas/grįžusios finansinės investicijos) 4 835 1 616 33,4 4 835 1 616 33,4      
kitos gautinos sumos 4 835 1 616 33,4 4 835 1 616 33,4      
visos pajamos 8 607 492 8 740 334 101,5 6 767 262 6 806 091 100,6 1 840 230 1 934 243 105,1
Europos Sąjungos ir kitų užsienio šalių finansinės paramos lėšos 2 303 876 1 984 479 86,1 2 303 876 1 962 590 85,2   21 890  
iš viso pajamų 10 911 368 10 724 814 98,3 9 071 138 8 768 681 96,7 1 840 230 1 956 133 106,3

* Finansų ministerijos duomenys

3 lent. Lietuvos valstybės biudžeto asignavimai pagal valstybės funkcijas 2018*
  Planuota, tūkst. eurų Pervesta, tūkst. eurų Įvykdyta, %
bendros valstybės paslaugos 1 504 599 1 448 443 96,3
gynyba 962 463 983 260 102,2
viešoji tvarka ir visuomenės apsauga 753 307 667 890 88,7
ekonomika 2 295 401 1 946 869 84,8
aplinkos apsauga 181 895 159 692 87,8
būstas ir komunalinis ūkis 78 226 35 187 45,0
sveikatos apsauga 712 446 700 969 98,4
poilsis, kultūra ir religija 312 882 284 919 91,1
švietimas 1 331 839 1 322 072 99,3
socialinė apsauga 1 427 251 1 333 158 93,4
iš viso 9 560 309 8 882 457 92,9

* Finansų ministerijos duomenys

Nuo 2004 Lietuvos nacionalinis biudžetas yra eurointegracinis – jame susilieja Lietuvos ir Europos Sąjungos pinigų srautai (2004 Lietuvos nacionalinis biudžetas iš Europos Sąjungos gavo 1390 mln. litų, 2010 – 5345 mln. litų, 2014 – 6515 mln. litų, 2018 – 1984 mln. eurų; Lietuva 2004 į Europos Sąjungos biudžetą sumokėjo 412 mln. litų, 2010 – 1190 mln. litų, 2014 – 1352 mln. litų, 2018 – 412 mln. eurų). Numatyta, kad 2020 valstybės biudžetas gaus 11 530,3 mln. eurų pajamų (iš jų Europos Sąjungos ir kitos tarptautinės finansinės paramos lėšų – 1982,4 mln. eurų). Daugiausia pajamų numatoma gauti iš pridėtinės vertės mokesčio (4148,8 mln. eurų), gyventojų pajamų mokesčio (1997,9 mln. eurų), akcizų (1610,8 mln. eurų), pelno mokesčio (861,3 mln. eurų). Planuojami asignavimai sudarys 12 778,5 mln. eurų. Socialinei apsaugai planuojama skirti 3588,2 mln. eurų, švietimui – 1617,8 mln. eurų, sveikatos apsaugai (įskaitant asignavimus Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetui) – 893,9 mln. eurų, poilsio, kultūros ir religijos sritims – 382,3 mln. eurų, viešajai tvarkai ir visuomenės apsaugai – 918,4 mln. eurų, gynybai – 1100,8 mln. eurų, ekonomikai – 2426 mln. eurų ir kita. Planuojama, kad savivaldybių biudžetų pajamos 2020 sudarys 2100,3 mln. eurų.

830

2470

2434

biudžetas

nacionalinis biudžetas

savivaldybės biudžetas

valstybės biudžetas

-biudžetas; -nacionalinis biudžetas; -Lietuvos biudžetas; -Lietuvos valstybės biudžetas; -Lietuvos savivaldybių biudžetai

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką