Masaccio (Mazãčas), tikr. Tommaso di Ser Giovanni di Mone Cassai 1401 12 21San Giovanni Valdarno (prie Florencijos) 1428 06Roma, italų tapytojas. Vienas žymiausių ankstyvojo Renesanso atstovų. Manoma, mokėsi privačiai Florencijoje. Dirbo Florencijoje, Romoje, Pisoje. Nuo 1424 Šv. Luko gildijos Florencijoje narys.

Masaccio. Freskos Antiochijos prefekto Teofilio sūnaus prikėlimas iš numirusių ir šv. Petras soste fragmentas (su Filippino Lippi, 1427–85, Santa Maria del Carmine bažnyčios Florencijoje Brancacci koplyčia; į žiūrovą pasisukusi figūra, manoma, Masaccio autoportretas)

Masaccio. Švč. Trejybė (freska, apie 1425, Naujoji Švč. Mergelės Marijos bažnyčia Florencijoje)

Kūrybai įtakos turėjo F. Brunelleschi, Donatello. 1417–21 Romoje dekoravo Šv. Klemenso baziliką. 1424–28 su Masolino da Panicale sukūrė Brancacci koplyčioje Karmelio kalno Švč. Mergelės Marijos bažnyčioje Florencijoje freskų ciklą su Šv. Petro gyvenimo siužetais (manoma, Masaccio nutapė freskas Išvarymas iš rojaus, Šv. Petras, dalijantis išmaldą). Freskose figūros jungtos ne tik kompoziciškai, bet ir emociškai, ryšku jų tarpusavio bendravimas, judesiu reiškiami jausmai. Plėtodamas F. Brunelleschi linijinės perspektyvos teoriją vienas pirmųjų sienų tapyboje panaudojo erdvinę perspektyvą (Švč. Trejybė Naujojoje Švč. Mergelės Marijos bažnyčioje Florencijoje, 1425). Freskoje perteikta interjero perspektyva, lubų skliautai sudaro gilumos iliuziją. Kūrybai būdinga subtilus koloritas, prislopinti tonai. 1426 išvyko į Romą, manoma, vėliau tapė freskas Šv. Klemenso bazilikoje.

Nutapė altorinių paveikslų (poliptikas Švč. Mergelė Marija su šv. Ona 1423), portretų (Jauno vyro portretas, apie 1425). Dalis kūrinių neišliko. Masaccio kūryba turėjo įtakos Renesanso tapybos raidai.

L: K. Steinbart Masaccio Viena 1948.

1746

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką