mèras, Lietuvoje savivaldybės vadovas. Renkamas tiesiogiai savivaldybės tarybos įgaliojimų laikui (mero įgaliojimams nutrūkus prieš terminą, rengiami nauji mero rinkimai). Rinkimų kodekse (įsigaliojo 2022 07 21, pakeitė 1994 07 13 –2022 09 01 galiojusį Savivaldybių tarybų rinkimų įstatymą) nustatyta, kad meras renkamas 4 metų kadencijai vienmandatėse rinkimų apygardose, sutampančiose su savivaldybių teritorijomis, pagal daugumos atstovavimo (mažoritarinė rinkimų sistema) rinkimų sistemą.

Pagal Vietos savivaldos įstatymą (1994, nauja redakcija 2008) meras ir jo pavaduotojai (vieną ar kelis mero pavaduotojus savo įgaliojimų laikui skiria savivaldybės taryba iš savo narių mero siūlymu; didžiausias galimas mero pavaduotojų skaičius nustatomas atsižvelgiant į savivaldybės tarybos narių skaičių) gali būti tik Lietuvos piliečiai. Meras yra atskaitingas savivaldybės tarybai ir bendruomenei (ne rečiau kaip kartą per metus jis atsiskaito savivaldybės tarybai už savo veiklą, pateikdamas savo veiklos metinę ataskaitą, o rinkėjams – už visos savivaldybės institucijų darbą viešuose susirinkimuose savivaldybės seniūnijose, ataskaitos santrauka skelbiama žiniasklaidos priemonėse). Meras teikia savivaldybės tarybai sprendimų projektus, koordinuoja jos struktūrinių padalinių – tarybos komitetų ir komisijų – veiklą, pasirašo tarybos sprendimus ir posėdžių protokolus, atstovauja savivaldybei teisme, bendradarbiaujant su kitomis savivaldybėmis, valstybės ar užsienio šalių institucijomis, kitais juridiniais ir fiziniais asmenimis. Meras nustato pavaduotojų veiklos sritis, vadovauja savivaldybės tarybos sekretoriato darbui, tvirtina sekretoriato nuostatus, skiria ir atleidžia sekretoriato darbuotojus (jei sekretoriatas nesudaromas, savo įgaliojimų laikotarpiu meras gali turėti politinio ar asmeninio pasitikėjimo valstybės tarnautojų), kontroliuoja ir prižiūri savivaldybės viešojo administravimo institucijų bei įstaigų ir įmonių vadovų veiklą, priima savivaldybės kontrolieriaus pateiktas audito ataskaitas ir išvadas, savivaldybės administracijos direktoriaus teikimu tvirtina gyvenamųjų vietovių ir jų dalių suskirstymą į seniūnaitijas, atlieka kitas jam priskirtas funkcijas.

Pasibaigus savivaldybės tarybos įgaliojimams baigiasi ir tiesiogiai išrinkto mero, t. p. jo pavaduotojų įgaliojimai. Mero, mero pavaduotojo įgaliojimai gali nutrūkti, jei jie netenka tarybos nario mandato. Savivaldybės taryba gali svarstyti šių pareigūnų atleidimo iš pareigų iki termino klausimą, kai ne mažiau kaip 1/3 visų tarybos narių pareiškia jais nepasitikėjimą (pvz., dėl politinių motyvų). Meras ar jo pavaduotojas atleidžiami iš pareigų, jei tokiam sprendimui pritaria daugiau kaip pusė savivaldybės tarybos narių, jei ne – šis klausimas pakartotinai gali būti svarstomas tik po metų.

2021 04 Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas konstatavo, kad 2014 07 12 įsigaliojusiais Savivaldybių tarybų rinkimų įstatymo pakeitimais įvesti tiesioginiai merų rinkimai (Lietuvoje tiesioginiai merų rinkimai kartu su savivaldybių tarybų rinkimais pirmą kartą vyko 2015 03 01) prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai (nutarimas įsigalios 2023 05 03). 2022 04 21 (įsigaliojo 2022 05 22) priimtos Konstitucijos pataisos dėl tiesioginių merų rinkimų, pagal kurias savivaldos teisę įgyvendina savivaldybės taryba ir savivaldybės meras.

1888

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką