Piet Mondrian

Mondrian Piet (Pitas Mòndrianas), tikr. Pieter Cornelis Mondriaan 1872 03 07Amersfoort (prie Utrechto) 1944 02 01Niujorkas, olandų tapytojas, meno teoretikas. Abstrakcionizmo vienas pradininkų. 1892–97 mokėsi Karališkojoje dailės akademijoje Amsterdame. 1911–14 gyveno Paryžiuje, 1914–19 – Olandijoje. 1917 Leidene su T. van Doesburgu įkūrė avangardistinę olandų architektų ir dailininkų grupuotę De Stijl (veikė iki 1931); 1917–24 leido to paties pavadinimo leidinį. 1919–38 gyveno Paryžiuje. 1930–31 buvo grupės Cercle et Carré (Apskritimas ir kvadratas), 1931–36 – tarptautinio dailės kūrėjų susivienijimo Abstraction‑Création narys. 1938–40 gyveno Londone, 1940–44 – Niujorke.

Kūryba

Ankstyvuoju kūrybos laikotarpiu (iki 1900) nutapė portretų, peizažų, kuriuose juntama postimpresionizmo, fovizmo įtaka (Winterswijko vaizdas 1899). 20 a. pradžioje peizažuose ryšku kompozicijos supaprastinimas, koloritas apsiriboja pagrindinėmis spalvomis (Kopų peizažas, Raudonas malūnas, Bažnyčia prie Domburgo, visi 1910–11). Pirmame dešimtmetyje susidomėjo teosofija (buvo teosofų draugijos narys), jos idėjas taikė kūryboje (triptikas Evoliucija 1911). Nuo 1912 kūryboje ryšku kubizmo įtaka, sukūrė paveikslų, kuriuose pagrindindinis kompozicijos elementas – susikertančių linijų struktūros, šiam laikotarpiui būdinga medžių studijos (Žydinti obelis, Pilkas medis, abu 1912), abstrakčios kompozicijos (Kompozicija nr. 6 1914, Kompozicija 1916).

P. Mondrian. Žydinti obelis (aliejus, 1912, Hagos dailės muziejus)

P. Mondrian. Kompozicija A: kompozicija su juoda, raudona, pilka, geltona ir mėlyna (aliejus, 1920, Nacionalinė moderniojo ir šiuolaikinio meno galerija Romoje)

3 dešimtmečio pradžioje P. Mondrianas sukūrė savo individualų stilių neoplasticizmą (Kompozicija su raudona, geltona, mėlyna ir juoda 1921); 1920 išleido knygą Neoplasticizmas (Le Néo‑Plasticisme). Geometrinės kompozicijos išreiškė teosofines idėjas, simbolizavo visatos harmoniją ir vidinę pasaulio tvarką. Vėlesnėje kūryboje P. Mondrianas spalvinių laukų naudojo vis mažiau, dėmesį sutelkdamas į griežtas juodų linijų struktūras (Kompozicija su dviem linijomis 1931, Kompozicija 1939). Vėlyvojoje tapyboje atsisakė juodų linijų, sukūrė pulsuojančių dinamiškų kompozicijų iš smulkių spalvinių plokštumų (Brodvėjaus bugivugis 1943). Neoplasticizmo principus P. Mondrianas taikė ir interjero dizaine (P. Mondriano dirbtuvė Paryžiuje, 3 dešimtmetis). P. Mondriano kūryba ir meninės idėjos turėjo didelę įtaką 20 a. pirmos pusės dailės raidai.

452

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką