piktorialzmas (lot. pictor – tapytojas), 1886–1920 meninės fotografijos kūrėjų judėjimas Anglijoje, vėliau Jungtinėse Amerikos Valstijose, Prancūzijoje ir kitose šalyse. Siekta fotografijos, kaip nepriklausomo meno, pripažinimo, stengtasi ją priartinti prie dailės, kad kūriniai būtų panašūs į pieštuku, anglimi arba ant litografinio akmens sukurtus grafikos kūrinius. Piktorializmo terminas pradėtas vartoti 1886, kai fotografas P. H. Emersonas žurnale Amateur Photographer paskelbė straipsnį Fotografija: Piktorialistinis menas (Photography: A Pictorial Art), kuriame pasisakė už meno atskyrimą nuo mokslo, dokumentinio prado fotografijoje panaikinimą. 1892 Londone įsteigta Sujungto žiedo brolija (Brotherhood of the Linked Ring) propagavo piktorialistinį stilių. 19 a. pabaigoje pradėta naudoti fotografijos įvairios priemonės ir technikos: gumiarabikas, bromoilis, oleografija, oleobromija, bromidai, pigmentai, vadinamieji minkštieji objektyvai, specialūs filtrai, tonavimas, platinotipija, aurotipija, cianotipija, įvairių faktūrų fotopopierius, atspaudų paviršiaus subraižymas adata ir kita.

Prancūzijoje piktorializmo judėjimą plėtoję Paryžiaus fotoklubo (įsteigtas 1894) nariai C. Puyo, R. Demachy, L. Misonne’as ir kiti rėmėsi vaizduojamosios dailės estetikos kanonais, jų fotografijos spausdintos žurnale La Revue de Photographie. Piktorializmas sparčiai plito ir kitose šalyse. 1897 Austrijoje įsteigta 3 fotomenininkų grupė Trilapis, arba Dobilo lapas (Trifolium, arba Kleeblatt, steigėjai H. Kühnas, H. Hennebergas, H. Watzekas). Nuo 1902 Niujorke veikė Fotosecesijos grupė (steigėjai A. Stieglitzas, E. Steichenas, A. L. Coburnas), 1903–17 A. Stieglitzas leido žurnalą Camera Work. Vokietijoje garsėjo broliai Theodoras (1863–1943) ir Oskaras (1871–1937) Hofmeisteriai, Čekoslovakijoje – F. Drtikolas (1883–1961), Jungtinėse Amerikos Valstijose – G. Käsebier, S. Sears (1858–1935), F. H. Day (1864–1933), C. H. White’as ir kiti. Apie 1920 piktorializmas išsisėmė, bet jo apraiškų būta ir vėliau.

piktorializmas. J. Bułhako fotografija Šv. Petro ir Povilo bažnyčios interjero detalė (bromido technika, apie 1913, Lietuvos nacionalinis dailės muziejus)

Lietuvoje po I pasaulinio karo panašius tikslus kėlė J. Bułhakas ir Vilniaus fotografijos mokyklos sekėjai – Vilniaus fotografijos mėgėjų draugija ir Vilniaus fotoklubas.

2365

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką