sráigtinė pavarà, sraigto ir veržlės mechanizmas, kuris sukamąjį judesį keičia slenkamuoju. Sraigtinės pavaros būna slydimo ir riedėjimo. Slydimo sraigtinėje pavaroje dažniausiai sukasi sraigtas, o veržlė slenka arba veržlė sukasi, o sraigtas slenka. Sraigtas daromas iš plieno, jį dažniausiai abiejuose galuose laiko slydimo guoliai. Didesnės eigos sraigtai daromi teleskopiniai. Mažų poslinkių sraigtai įsriegiami diferenciniu sriegiu (2 vienodos krypties, bet skirtingo žingsnio sriegiai – vienas sudaro kinematinę porą su stovu, o kitas – su veržle, kuri gali slinkti kreipiamosiomis); sraigtui apsisukus vieną kartą, veržlė pasislenka per sriegių žingsnių skirtumą. Veržlė daroma iš bronzos, žalvario arba plastiko. Slydimo sraigtinės pavaros konstrukcija paprasta, bet greitai dyla, o jos naudingumo koeficientas tik 0,2–0,5. Hidrostatinės slydimo sraigtinės pavaros trintis mažesnė (veržlė yra su grioveliais, į kuriuos patenka suslėgtas tepalas). Riedėjimo sraigtinė pavara būna rutulinė ir ritininė. Rutulinės sraigtinės pavaros sraigto ir veržlės paviršiuje būna sraigtiniai, dažniausiai pusiau apvalūs grioveliai, kuriais juda rutuliukai. Rutuliukų trajektorija uždara (kanalu, esančiu veržlės įdėkle, jie grįžta atgal). Ritininė sraigtinė pavara turi įsriegtus ritinėlius, kurie juda tarp sraigto ir veržlės lyg satelitai; ši sraigtinė pavara gana standi, ja galima perduoti didelį sukimo momentą. Riedėjimo sraigtinės pavaros naudingumo koeficientas 0,9–0,98, dirba netrūkčiodama, yra labai tiksli, jos žingsnis mažas, bet brangesnė negu slydimo.

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką