Sisley Alfred (Alfredas Sisljus, Sisl) 1839 10 30Paryžius 1899 01 29Moret‑sur‑Loing (prie Paryžiaus), prancūzų tapytojas. Anglas. Vienas žymiausių impresionistų (impresionizmas). 1857–1861 Londone mokėsi verslo, muziejuose, galerijose studijavo dailę (susidomėjo J. M. W. Turnerio, J. Constable’io kūryba; Didžiojoje Britanijoje lankėsi ir 1874, 1881, 1897). Grįžęs į Paryžių 1862–63 mokėsi tapytojo klasicisto Ch. Gleyre’o studijoje, čia susipažino su C. Monet, P. A. Renoiru, J. F. Bazille’iu; vasaromis su jais tapė Paryžiaus apylinkėse (Fontainebleau miške, kitur). 1866, 1868, 1870 A. Sisley eksponavo savo kūrinius Salone (1867 ir 1869 jo paveikslai buvo atmesti), 1874, 1876–77, 1882 – impresionistų parodose.

Alfredo Sisleyʼaus portretas (aliejus, 1876, dailininkas P.‑A. Renoiras, Čikagos meno institutas)

A. Sisley. Potvynis Port‑Marly (aliejus, 1876, Orsay muziejus Paryžiuje)

A. Sisley daugiausia tapė peizažus, mėgo neišvaizdžius (dažnai – vandens telkinių) vaizdus, kuriuos fiksuodavo įvairiu paros metu. Nutapė Paryžiaus (Monmartro vaizdas 1869, Saint‑Martino kanalas 1872), daug Île‑de‑France’o regiono (Tiltas Villeneuve‑la‑Garenne 1872, Speigas Louveciennes’e 1873, Sniegas Louveciennes’e 1874, 1878), vietovių, kuriose gyveno (Argenteuil’aus, Port‑Marly, čia 1876 nutapė daug potvynio ir atoslūgio vaizdų), peizažų. Nuo 1880 tapė Senos pakrantes Saint‑Mammèse (Sena prie Saint‑Mammèso 1888), Louhans’o, Moret‑sur‑Loing’o gatveles; lankydamasis Anglijoje sukūrė uolėtų pakrančių peizažų. Ankstyvieji kūriniai tamsaus, monochrominio kolorito (J.‑B. C. Corot, G. Courbet, E. Boudino įtaka). Anglų peizažo mokyklos tradicijas (J. Constable’io, J. M. W. Turnerio, R. P. Boningtono įtaka) A. Sisley jungė su impresionistų tapybos technika.

Daugumai paveikslų būdinga santūri spalvų gama, neryški faktūra, gilios erdvės įspūdis, dangaus ir šviesos atspindžiai vandens paviršiuje, melancholiška nuotaika. Apie 1874 A. Sisley paveikslų spalvos pašviesėjo, nuotaika pagyvėjo (Regata Molesey 1874, Pieva 1875, Kelias į mišką 1879). Kūrybos vėlyvuoju laikotarpiu patyrė C. Monet įtaką, naudojo ryškesnius pigmentus, tapė laužytais potėpiais (Upės krantinė Saint‑Mammèse 1884), paveiksluose atsirado dekoratyvumo bruožų (Loing’o kanalas prie Moret 1892, 6 paveikslų ciklas Bažnyčia Moret‑sur‑Loing’e 1892–1894). Kitaip nei kiti impresionistai, fiksuodamas trumpalaikius reiškinius A. Sisley išvengdavo formų susiliejimo, jam visada buvo svarbi paveikslo struktūra.

1664

L: F. Daulte Alfred Sisley Lausanne 1959.

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką