Sepehri Sohrab (Sohrabas Sepehr) 1928 10 06Kom 1980 04 21Teheranas, persų poetas, dailininkas. Vienas žymiausių vadinamojo naujojo eilėraščio (dažniausiai be metro ir rimo) persų literatūroje kūrėjų, vienas pirmųjų Irano dailininkų modernistų. 1953 baigė Teherano universiteto Dailiųjų menų fakultetą. 1960 dailę studijavo Tokijuje. Bendradarbiavo Irano literatūros ir meno periodiniuose leidiniuose, dėstė meno įvairiose mokyklose. Daug keliavo (po Vakarų Europą, Indiją, Japoniją, Pakistaną, Afganistaną). Dalyvavo daugelyje dailės parodų Irane ir kitose šalyse. Pirmajam jo eilėraščių rinkiniui Palei žolyną arba meilės kapą (1947) būdinga tradicinis persų poezijos stilius, kiti eilėraščių rinkiniai (Spalvos mirtis 1951, jame žymu Nimos Jušidžo įtaka, Svajų gyvenimas 1953, Saulės šviesos liūtis 1961, Žalios platybė 1968, Aštuonios knygos 1978, Mėlynas kambarys, išleistas 2003) priskiriami modernistinei poezijai. Išvertė kinų, japonų poezijos, pjesių, Rigvedos himnų (vertimai spausdinti literatūriniuose periodiniuose leidiniuose). S. Sepehri eilėraščiuose gausu filosofinių apmąstymų, meistriškai kuriami jausmo ir nuotaikos niuansai, būdinga klajonių, egzistencinės vienatvės, susvetimėjimo, gamtos ir miestų civilizacijos priešpriešos motyvai, lyrizmo ir misticizmo sampyna. Dažniausiai smerkiama žmogiškumą naikinantis moderniųjų laikų materializmas, reiškiama religijų vienybės idėja, Rytų ir Vakarų pasaulėvokos dichotomija, žmogaus dvasinio ir emocinio tobulėjimo būtinybė. Anot S. Sepehri, būties pilnatvė ir harmoninga pasaulio tvarka (be religinių ir socialinių priešybių) įmanoma tik suvokiant dvasinį bendrumą su gamta, ši dažniausiai apibrėžiama kaip poeto sielos veidrodis. S. Sepehri poezijoje gausu hinduizmo mitologijos aliuzijų, daoizmo, konfucianizmo, dzenbudizmo religinių simbolių, filosofijos elementų. Yra romantizmo, siurrealizmo poetikos bruožų, kalbos eksperimentų, kuriama savita sintaksė, semantika, frazeologija, vyrauja abstraktūs poetiniai vaizdiniai, daugiareikšmiai simboliai, ryšku Rytų filosofijos, sufizmo, C. G. Jungo analitinės psichologijos teorijos, R. W. Emersono filosofijos idėjų įtaka, intertekstualumas.

2774

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką