dronas
dronu pristatoma siunta Birštone
drònas (angl. drone – tranas), bepilòtis órlaivis, bepilòtė skraidỹklė, autonomiškai arba nuotoliniu būdu valdomas orlaivis be įgulos. Dronus galima suskirstyti atsižvelgiant į panaudojimą (pvz., civiliniai, komerciniai), t. p. pagal besisukančių menčių sraigtų skaičių, vaizdo kameros tipą, svorį arba pakilimo aukštį ir kita. Pradėti kurti 20 a. pradžioje ir naudoti išskirtinai kariniams tikslams. Buvo skirstomi į kovos ir žvalgybos orlaivius, t. p. vienkartinius ir daugkartinius. Plačiąja prasme bepiločiams orlaiviams priskiriamos ir įvairios paskirties valdomosios raketos. Bepilotis orlaivis turi tam tikrą intelektą ir puikias eksploatavimo savybes. Pvz., Jungtinių Amerikos Valstijų bepiločio orlaivio SL-327 skrydžio greitis 150 km/h, sparnų ilgis 1,5 m; pakibęs vietoje gali saugoti teritoriją, o turėdamas judėjimo detektorių ir ginklus – saugoti valstybės sieną ir atakuoti bet kurį judantį taikinį. Jungtinių Amerikos Valstijų bepilotis orlaivis Predator iki 20 valandų gali kontroliuoti 600 km teritoriją; buvo naudojamas Bosnijoje.
bepilotis orlaivis Predator
dronas Dji Phantom 2 su skaitmenine kamera Go Pro
Nuo 21 a. pradžios dronai pradėjo populiarėti kitose srityse, ypač pramogų versle, televizijoje. Jie padeda optimizuoti darbus autonomiškai vykdydami užduotis. Pvz., Lietuvos policija dronus naudoja automobilių avarijoms fiksuoti. Įvykio vietoje dronas užprogramuojamas autonomiškai nuskenuoti apibrėžtą lokaciją. Visi duomenys sukeliami į programą, apdorojami ir pateikiamas 3D žemėlapis, kuriame galima pamatuoti atstumus išvengiant žmogiškosios klaidos bei sutaupant laiko. Vienas populiaresnių dronų panaudojimo būdų – dronų pasirodymas (angl. drone show), jam vykstant dronai pakeičia fejerverkus. Tai sinchroninis didelio dronų skaičiaus pasirodymas oro erdvėje, kai sukuriamos įvairios judančios formos, figūros.
Populiarėja siuntų pristatymas naudojant dronus. 2020 07 Lietuvoje užfiksuotas pirmasis bandymas pristatyti pašto siuntą dronu – bepiločiu orlaiviu pašto siunta buvo pristatyta 5,3 km atstumu (projektą įgyvendino bendrovės Logistiniai projektai ir Leadas).
Sparčiai augant dronų rinkai griežtėja dronų naudojimo reglamentas. Nuo 2021 dronų naudojimas pradėtas skirstyti į 3 kategorijas: atvirąją, specialiąją ir sertifikuotąją. 95 % dronų naudotojų patenka į pirmąją – atvirąją – skrydžių kategoriją, joje dronai skirstomi į papildomas subkategorijas. Dažniausiai draudžiama dronais skristi virš žmonių minios aukštesniame nei 120 m aukštyje, skristi šalia oro uostų, fotografuoti arba filmuoti žmones be jų leidimo ir kita.
mikrodronas
dronas Multirotor RC
3245