Lietuvos internetinė žiniasklaida
Lietuvõs internètinė žiniãsklaida
Internetinės žiniasklaidos pradžia
Vienas pirmųjų internetinės žiniasklaidos projektų Lietuvoje – 1997 sukurtas dienraščio Lietuvos rytas internetinis variantas lrytas.lt. Netrukus atsirado laikraščių Kauno diena (kaunodiena.lt), Lietuvos žinios (lzinios.lt), Verslo žinios (vz.lt) ir kitų periodinių spaudos leidinių internetiniai variantai. 2000 pradėjo veikti nuo tradicinės žiniasklaidos bendrovių nepriklausomas naujienų portalas Delfi (Delfi.lt; įkurta 1999 kaip interneto paslaugų bendrovė DELFI, nuo 2007 priklauso Estijos žiniasklaidos grupei Ekspress Grupp). Jis teikia nuolat atnaujinamas naujienas, pramogas, rengia forumus skaitytojų bendruomenei ir kita.
Interneto žiniasklaidos asociacijos logotipas
Naujienų portalų 21 a. pirmaisiais metais sparčiai daugėjo; 2007 populiarūs buvo Bernardinai (bernardinai.lt, nuo 2004), Balsas (balsas.lt), Alfa (alfa.lt), Zebra (zebra.lt; visi nuo 2006), Penki (penki.lt, nuo 2007) ir kiti. 2008 įsikūrė viena populiariausių Lietuvos internetinių naujienų svetainių 15min.lt. Įvairių veiklos sričių, ūkio ar mokslo šakų atstovai kūrė specializuotus portalus (teisės – infolex.lt, transporto – cargo.lt, sporto – sportalas.lt, nuo 2001, privačių skelbimų – skelbiu.lt, nuo 2003, autoplius.lt, pigu.lt, nuo 2007, ir kiti, tapo populiarūs laisvalaikio (one.lt, supermama.lt ir kiti), informaciniai, oro prognozių (gismeteo.lt, meteo.lt) portalai. 2024 12 populiariausios interneto svetainės: delfi.lt (kasdien aplankė vidutiniškai 485 000 žmonių), 15min.lt (vidutiniškai 417 000 lankytojų), tv3.lt (385 000 lankytojų), lrytas.lt (312 500 lankytojų), lrt.lt (267 700 lankytojų), autoplius.lt (154 700 lankytojų), skelbiu.lt (153 650 lankytojų), ve.lt (132 800 lankytojų), diena.lt (102 300 lankytojų), meteofor.lt (93 700 lankytojų).
2004 pradėtos Lietuvos radijo, Klasikos ir muzikinės informacinės programos jaunimui Opus 3 (nuo 2006; 24 valandas per parą) programų internetinės transliacijos, tik per internetą buvo transliuojama muzikos programa @radijas (nuo 2005; 24 valandas per parą). 2006 per internetinį naujienų portalą reguliariai pradėtos transliuoti Lietuvos televizijų laidos. 2006 pradėjo veikti interaktyvūs integruotos žiniasklaidos projektai, pateikiantys vaizdo ir garso naujienas ir kitą daugialypę informaciją, nedubliuojantys pagrindinės žurnalistinės veiklos; didžiausi ir lankomiausi yra Lietuvos radijo ir televizijos portalas lrt.lt, laikraščio Lietuvos rytas – lrytas.lt, laikraščio Verslo žinios – vz.lt (visi atnaujinti 2006). Dalis Lietuvos internetinių dienraščių internete dubliuoja spausdintą laikraštį nepateikdami naujos informacijos. Vienas naujausių interneto informacijos žanrų – interneto dienoraštis – paplito 2005. Dienoraščiai kuriami naujienų portaluose delfi.lt, alfa.lt, vz.lt ir kituose, savarankiškas projektas yra interneto dienoraštis blogas.lt. 2009 įsikūrė Interneto žiniasklaidos asociacija (IŽA), kuri 2024 vienijo 13 didžiausių Lietuvos naujienų portalų (delfi.lt, 15min.lt, alfa.lt, vz.lt, lrytas.lt, tv3.lt, ve.lt ir kitus).
Lietuvos internetinės žiniasklaidos pobūdis
Svarbiausios šiuolaikinės Lietuvos internetinės žiniasklaidos ypatybės: operatyvus naujienų transliavimas (perima naujienų agentūrų funkcijas ir paskirtį visą parą informuoti visuomenę), skaitytojų nuomonės paisymas (atsižvelgiant į skaitytojų atsiliepimus atnaujinamas leidinio turinys; taip sutelkiama lojalių skaitytojų bendruomenė, didėja socialinis internetinės žiniasklaidos vaidmuo), atvirumas išorės komentatoriams (visuomenės veikėjams ir įvairių sričių ekspertams suteikiama galimybė analizuoti šalies politiką, ekonomiką, viešojo gyvenimo įvykius, galimybė kiekvienam skaitytojui pareikšti nuomonę, pranešti savo naujienas – tekstines, vaizdines, garsines). Vyraujantys žanrų tipai – naujienos ir teminiai rašiniai.
Internetinė žiniasklaida yra viena pažangiausių, sparčiausiai besiplėtojančių žiniasklaidos rūšių. Jos plėtrai turi įtakos didėjanti interneto reklamos rinka, interneto vartotojų skaičius (2024 Lietuvoje internetu naudojosi daugiau kaip 90 % gyventojų), žiniasklaidos bendrovių internetui skiriamos investicijos (atnaujinami interneto tinklalapiai, kuriamos naujo tipo integruotos žiniasklaidos redakcijos, ieškoma sėkmingo internetinio verslo modelio, didinamas darbuotojų skaičius, atnaujinamos technologijos), internetinės žiniasklaidos raidos tendencijos pasaulyje. 2006 Lietuvoje veikė 365 periodiškai atnaujinamos žiniasklaidos internetinės svetainės. 2022 lietuviškas naujienų svetaines kasdien pasiekdavo apie 1 mln. lankytojų (apie 85 % visų interneto naudotojų Lietuvoje).
2294