mažmennė prekýba, prekių pardavimas galutiniams vartotojams jų asmeniniams ir namų ūkio (šeimos) poreikiams tenkinti.

Mažmeninės prekybos įmonių veikla

Mažmeninės prekybos įmonės verčiasi (išimtinai ar daugiausia) prekių pardavimu gyventojams. Jos kartu gali vykdyti ir kitokią ūkinę veiklą (gaminti prekes, teikti paslaugas, verstis didmenine prekyba ar viešuoju maitinimu), bet prekių apyvartoje svarbiausia reikšmė tenka mažmeninei apyvartai. Mažmeninė prekyba gali vykti įvairiomis formomis: tiesioginio pardavimo, siunčiamosios, internetinės (elektroninis verslas) prekybos. Mažmeninės prekybos svarbiausias rodiklis yra prekių apyvarta (per tam tikrą laikotarpį už parduotas prekes ir suteiktas paslaugas gautos pajamos).

Prekių pardavimo vietos

Mažmeninės prekybos įmonės savo veiklą vykdo per tam tikrus prekybos objektus (prekių pardavimo vietas): parduotuves, kioskus, išvežiojamosios ir išnešiojamosios prekybos priemones, prekybos automatus. Labiausiai paplitusios ir didžiausią reikšmę turi parduotuvės.

Svarbiausias parduotuvę nuo kitų prekybos objektų skiriantis bruožas yra prekybos salė – speciali patalpa, skirta prekių pasiūlai demonstruoti ir pirkėjams aptarnauti. Parduotuvės skiriasi parduodamų prekių asortimentu, dydžiu, pirkėjų aptarnavimo būdais, kainų politika ir kita. Dažnai panašios (pvz., savo asortimentu) parduotuvės skiriasi pagal kitus požymius.

Pagal pagrindinius požymius panašios parduotuvės priskiriamos tipologinėms grupėms (tipams). Labiausiai paplitę parduotuvių tipai: kasdienės paklausos prekių, specializuotos, universalinės, supermarketai ir kitos savitarnos principu dirbančios didelės parduotuvės, mažų kainų parduotuvės. Šie parduotuvių tipai rinkoje gali veikti kaip visiškai savarankiškos, nepriklausomos, pavienės įmonės, bet dažniausiai jos priklauso įvairiems junginiams (sistemoms, grupėms, susivienijimams), pvz., parduotuvių tinklams, pirkimo bendrovėms, vartotojų bendrovėms (kooperatyvams), jungtinėms universalinėms parduotuvėms, mažmeninės prekybos koncernams, franšizės (privilegijų) sistemoms, prekybos centrams.

Mažmeninės prekybos įmonių koncentracija ir junginiai

20 a. pabaigoje–21 a. pradžioje pasaulio mažmeninėje prekyboje įvyko didelių pokyčių, kurie pasireiškė prekybos įmonių koncentracija ir kooperavimusi, mažmeninės ir didmeninės prekybos integracija, internacionalizacija, sparčia naujų komunikacijos ir informacinių technologijų plėtra, su ja susijusiu elektroninės mažmeninės prekybos atsiradimu ir sparčiais jos augimo tempais.

Veikia dideli prekybos įmonių junginiai (susivienijimai, sistemos, grupės, koncernai), jų prekybos tinklą sudaro tūkstančiai parduotuvių, prekių apyvarta siekia dešimtis ir šimtus milijardų Jungtinių Amerikos Valstijų dolerių (lentelė). Mažmeninės prekybos didžiausios grupės, ypač įsikūrusios Europoje, sėkmingai plečia veiklą savo šalyse, t. p. panaudodamos įvairias formas (bendrosios įmonės, antrinės bendrovės, įmonių įsigijimas, franšizė ir kita) ir parduotuvių įvairius tipus skverbiasi į kitas valstybes. Daugelio Europos mažmeninės prekybos didžiųjų grupių apyvarta už savo šalies ribų sudaro daugiau kaip 40 % visos apyvartos.

Lent. Didžiausios pasaulio mažmeninės prekybos bendrovės, grupės (sistemos) 2018
Bendrovė, grupė (sistema) Šalis Apyvarta, mlrd. Jungtinių Amerikos Valstijų dolerių
Walmart Inc. Jungtinės Amerikos Valstijos 526,3
Amazon.com Jungtinės Amerikos Valstijos 190,1
Costco Jungtinės Amerikos Valstijos 134,7
Kroger Jungtinės Amerikos Valstijos 123,0
Schwarz Gruppe Vokietija 121,8
Walgreens Boots Alliance Jungtinės Amerikos Valstijos 111,4
Aldi Vokietija 108,3
Home Depot Jungtinės Amerikos Valstijos 107,3
Carrefour Prancūzija 104,3
Tesco Didžioji Britanija 101,1
Seven & I Japonija 89,5
CVS Jungtinės Amerikos Valstijos 83,8
JD.com Kinija 82,7
Target Jungtinės Amerikos Valstijos 74,7
Ahold Delhaize Olandija 74,0
Auchan Prancūzija 71,4
Aeon Japonija 69,9
Loweʼs Jungtinės Amerikos Valstijos 69,3
Albertsons Jungtinės Amerikos Valstijos 60,3
Edeka Vokietija 54,8

Lietuvoje

Lietuvoje 2018 pradžioje veikė 14 757 mažmeninės prekybos įmonės (17,7 % visų šalies įmonių), jos turėjo 17 751 parduotuvę (Lietuvos statistikos departamento duomenys). Mažmeninės prekybos sistemoje dirbo apie 150 370 darbuotojų. 2018 mažmeninės prekybos (įskaitant prekybą variklinėmis transporto priemonėmis ir motociklais, jų techninę priežiūrą, remontą ir automobilių degalų mažmeninę prekybą) apyvarta (be pridėtinės vertės mokesčio) sudarė 15,2 mlrd. eurų ir buvo 1,8 kartus didesnė nei 2010.

Lietuvos vidaus prekyba

1621

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką