Q. Matsys. Išminčių pagarbinimas (aliejus, 1526, Metropolitano meno muziejus Niujorke)

Matsys Quentin (Kventinas Mãtseisas), Quinten, Kwinten, Metsys, Massys, Matsijs, Massijs 1466 tarp 04 04 ir 09 10Leuven 1530 tarp 07 13 ir 09 16Kiel (prie Antverpeno), flamandų tapytojas. Šiaurės renesanso atstovas. Manoma, iš pradžių mokėsi kalvystės amato iš tėvo kalvio Joosto Matsyso (m. 1483). Tapybos, spėjama, galėjo mokytis Leuvene arba vienuolyne Grobbendonke (Antverpeno provincija). 1491 tapo Antverpeno Šv. Luko gildijos nariu. Antverpene 1495–1510 turėjo 4 mokinius; be jų, pas Q. Matsysą, manoma, galėjo mokytis ir J. Patiniras (jis savo ruožtu padarė įtaką peizažo vaizduosenai Q. Matsyso kūriniuose, o mažiausiai viename Q. Matsyso paveiksle pats nutapė peizažinę dalį). 1520 Antverpene susitiko su A. Düreriu. Bendravo su Erazmu Roterdamiečiu, t. p., manoma, su H. Holbeinu jaunesniuoju ir Lucu van Leydenu.

Kūryba

Q. Matsyso kūryboje matyti D. Boutso, R. van der Weydeno, H. Memlingo, J. van Eycko, J. Gossaerto, t. p. Italijos dailės, ypač Leonardo da Vinci, įtaka (ar dailininkas lankėsi Italijoje, nėra išlikę žinių; su itališkuoju renesansu galėjo susipažinti per Europoje plintančius grafikos atspaudus, atliktus pagal italų tapytojų kūrinius).

Nutapė daug religinio žanro paveikslų, žymesni: Šv. Kristoforas (apie 1490), Šv. Marija Magdalietė (tarp 1500 ir 1535), Švč. Mergelė Marija ir Kūdikis soste su keturiais angelais (apie 1506–09), Švč. Mergelė Marija su Kūdikiu, apsupti angelų (apie 1509), Šv. Onos altorius (triptikas Šv. Petro bažnyčios koplyčiai Leuvene, 1509), vadinamasis Stalių gildijos altorius (triptikas Antverpeno katedros koplyčiai, 1511), Madona su Kūdikiu ir avinėliu peizažo fone (apie 1513), Pieta (1514), Nukryžiavimas (apie 1515), Kristus parodomas žmonėms (apie 1518–20), Ecce Homo (apie 1520), Šv. Antano gundymas (1520–24, su J. Patiniru), Madona su vyšniomis (apie 1520–25), Švč. Mergelė Marija su Kūdikiu (vadinamoji Rattier madona, 1529).

Q. Matsys. Stalių gildijos altorius (centre – Mirusio Kristaus apraudojimas; kairėje – scena su Šv. Jono Krikštytojo nukirsta galva, dešinėje – Šv. Jono evangelisto kankinystė, aliejus, 1511, Karališkasis dailės muziejus Antverpene)

Q. Matsys. Moters portretas (aliejus, apie 1520, Metropolitano meno muziejus Niujorke)

Garsėjo ir kaip portretistas, žymesni šio žanro kūriniai: Vyro su gvazdiku portretas (1500–10), 51 metų vyro portretas, dar žinomas kaip Piligrimo portretas (apie 1509–12), Vyro portretas (dar žinomas kaip Notaro portretas, 1510–20), Kanauninko portretas (16 a. 2 dešimtmetis), Erazmo Roterdamiečio ir Peterio Gilleso portretų diptikas (1517; Erazmo Roterdamiečio dovana T. Moreʼui), Moters portretas (apie 1520), Mokslininko portretas (apie 1525–30). Ankstyvųjų portretų fonas abstraktus, vėlesnių fonai užpildyti įvairiais objektais, vaizduojamųjų veido išraiškos ir gestai išplėtoti. Dar nutapė satyrinių paveikslų: Sena moteris (dar žinomas kaip Bjauri kunigaikštienė, apie 1513), Pinigų keitėjas ir jo žmona (1514), Nederantys meilužiai (apie 1520–25).

Kūriniams būdinga aiškios formos, kruopščiai perteiktos detalės, dėmesys ornamentikai, įvairus koloritas, tarsi švytinčios spalvos, meistriškai, subtiliai pavaizduotas peizažas, vaizduojamųjų individualizavimas, psichologizavimas (pvz., pabrėžiamas šventųjų švelnumas, melancholiškumas ar išgyvenamas skausmas, o neigiamų, tam tikras ydas įkūnijančių personažų grimasos, brutalūs gestai vaizduojami groteskiškai), emocinės atmosferos įtaigus perdavimas, erdviškumo įspūdis.

Q. Metsysui tradiciškai t. p. priskiriamas šulinio, stovinčio prie Dievo Motinos katedros Antverpene, kaltinės geležies dekoras; šulinys vadinamas jo vardu.

Q. Matsysas buvo žymus, populiarus dailininkas; jo kūryba turėjo įtakos Nyderlandų dailės atsinaujinimui.

Q. Matsys. Madona su vyšniomis (aliejus, apie 1520–25, J. Paulo Getty muziejus Los Andžele)

Q. Matsys. Vyro su gvazdiku portretas (aliejus, 1500–10, Čikagos meno institutas)

Q. Matsys. Kristus, nešantis kryžių (aliejus, apie 1510–15, Valstybinis muziejus Amsterdame)

Q. Matsys. Kristus kaip Skausmų Vyras (aliejus, apie 1520–25, J. Paulo Getty muziejus Los Andžele)

Q. Matsys. Nederantys meilužiai (aliejus, apie 1520–25, Nacionalinė galerija Vašingtone)

Kūriniai muziejuose

Kūrinių turi Karališkasis dailės muziejus Antverpene, Luvras Paryžiuje, Liono dailės muziejus, Prado muziejus Madride, Nacionalinis senojo meno muziejus Lisabonoje, Nacionalinis muziejus Poznanėje, Nacionalinė galerija Londone, J. Paulo Getty muziejus Los Andžele ir kitos meno institucijos.

Quentino Matsyso šulinys Antverpene (maždaug 1870–92 daryta nuotrauka, fotografas, manoma, Gustaveʼas Hermansas; Valstybinis muziejus Amsterdame)

H. Leys. Albrechto Dürerio viešnagė Antverpene 1520 m. (A. Düreris paveikslo dešinėje, greta jo – imaginacinis Q. Matsyso portretas; aliejus, 1855, Karališkasis dailės muziejus Antverpene)

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką