romantizmas teatre
romantzmas teatrè klostėsi 18 a. pabaigoje–19 a. 5 dešimtmetyje. Romantizmo rašytojų G. Byrono, P. B. Shelley (abu Didžioji Britanija), V. Hugo, A. de Vigny, A. Dumas, A. de Musset (visi Prancūzija), J. L. Tiecko, H. von Kleisto (abu Vokietija), S. Pellico, A. Manzoni, G. B. Niccolini (visi Italija), J. Słowackio (Lenkija), F. Grillparzerio (Austrija), M. Vörösmarty (Vengrija), A. G. Oehlenschlägerio (Danija) kūriniams būdinga tiesioginis aistrų susidūrimas, melodramiškumas, veiksmo dinamika turėjo įtakos ir romantizmo teatrui. Romantinei vaidybai būdinga ekspresyvumas, netikėti jausmų protrūkiai, pabrėžiama asmenybės vidiniai prieštaravimai, psichologinių būsenų kaita. Romantizmo teatre pirmą kartą kaip aktorinės kūrybos pagrindas buvo įtvirtintas sceninis persikūnijimas. Buvo siekiama vaidybos nuoširdumo, tiesioginio poveikio žiūrovui; sceninė kalba priartinta prie šnekamosios (atsisakyta klasicistinės patetikos, deklamacijos). Pjesėse aiškiai išskiriamas pagrindinis veikėjas turėjo įtakos vadinamajam aktoriaus‑žvaigždės statusui atsirasti. Nuo 19 a. vidurio spektakliuose atsirado daugiau išorinių efektų, stilizavimo, subjektyvumo, retorikos.
Žymiausi 19 a. romantizmo teatro aktoriai: E. Keanas (Didžioji Britanija), J. F. F. Fleckas, L. Devrientas (abu Vokietija), P. F. Bocage’as, M. Dorval, F. Lemaître’as (visi Prancūzija), G. Modena, A. Ristori (abu Italija), G. Egressy (Vengrija), E. Forrestas, Ch. Cushman (abu Jungtinės Amerikos Valstijos), P. Močialovas, M. Jermolova (abu Rusija).
Romantizmo teatre išaugo scenografijos reikšmė: buvo laikomasi dekoracijų ir kostiumų istoriškumo, vietinio kolorito vaizdavimo principų, svarbus buvo ir 19 a. 3 dešimtmetyje teatruose atsiradęs dujinis apšvietimas. Reikšmingų scenografijų sukūrė L. Boulanger, P. L. Cicéri, E. Delacroix, P. Delaroche’as, P. Gavarni (visi Prancūzija), A. Rolleris (Vokietija ir Rusija), A. Kanoppi (Rusija).
Romantizmas padarė įtaką neoromantiniam ir realistiniam teatrui. Romantizmo estetika paskatino režisūros, kaip savarankiškos kūrybos rūšies, atsiradimą.