Talmùdas (hebr. mokslas, studijos), Sakytinės Toros veikalų svarbiausias rinkinys, Mišnos komentarai. Sudaryti Jeruzalės (baigtas apie 4 a.) ir Babilonijos (baigtas apie 6 a.) Talmudai. Amorajų veiklos svarbiausi centrai buvo Babilonijoje ir Izraelyje.

Babilonijos ir Jeruzalės Talmudų skirtumai

Babilonijos Talmudą (jo vienas svarbiausių bruožų yra kalbėjimas mokytojo vardu) baigė, manoma, išminčių pora rabis Ašis ir Ravina I. Jeruzalės Talmude nėra informacijos apie jo sudarymo metodus ir laikotarpį. Babilonijos Talmude dažniausiai išsakomos 2 skirtingos nuomonės nepateikiant sprendimo, Jeruzalės – siekiama sprendimo. Babilonijos Talmude remiamasi tradiciniu Mišnos mokymu ir joje išdėstytos nuomonės pagrindimu arba išsamiu gilinimusi į kurio nors dalyko esmę; ne visi Mišnos skyriai turi Gemaros komentarą (manoma, buvo komentuojami tik aktualūs gyvenamajam laikotarpiui skyriai, išskyrus nagrinėjantį Šventyklos pagrindinius ritualus). Babilonijos Talmudą sudaro Mišnos 6 skyriai (Sėklos, Šventės, Moterys, Švarumai, Nuostoliai, Šventieji dalykai; iš viso 63 įprasti veikalai; gaonų laikotarpiu pridėti dar keli), Jeruzalės – 4 skyriai (Sėklos, Šventės, Moterys, Nuostoliai ir traktato Švarumai veikalo Nida 3 skyriai; iš viso 39 veikalai). Babilonijos Talmude (pasižymi intelektualiu stiliumi) stengiamasi paaiškinti Mišnos netikslumus, Jeruzalės (jam būdinga loginiai argumentai) – daug vietos skiriama žemdirbystei Izraelyje. Babilonijos Talmudo agada sudaro du jo trečdalius, Jeruzalės – šeštadalį. Babilonijos Talmude daugiau kalbama apie angelus, demonus, gausu folkloro, legendų, abiejuose – istorijos, astronomijos, botanikos, zoologijos, medicinos ir kitų mokslų žinių.

Jeruzalės Talmudas, išspausdintas 1922 Našlės ir brolių Rommų spaustuvėje Vilniuje (Gardino religijos istorijos muziejus)

Babilonijos Talmudo paplitimas

Įsigalėjus islamui Europoje paplito Babilonijos Talmudas (laikytas autoritetingesniu), Jeruzalės Talmudas išpopuliarėjo 11–14 amžiuje. Vos baigtas redaguoti Babilonijos Talmudas tapo pasaulio žydų bendruomenių studijų objektu. Jo svarbiausius komentarus parašė Raši.

Išliko Babilonijos Talmudo rankraščių; pirmasis išsamus leidimas išėjo Venecijoje (1520–23; krikščionio D. Bombergo iniciatyva). Žymus leidimas yra Vilna Šas (19 a.; išspausdintas Našlės ir brolių Rommų spaustuvėje Vilniuje), jame daug papildymų, komentarų.

Jeruzalės Talmudo komentarai

Vienas pirmųjų išsamų Jeruzalės Talmudo komentarą 18 a. parašė Mozė Margolis iš Kėdainių. Svarbūs yra Vilniaus Gaono Jeruzalės Talmudo komentarai. Dar responsos.

2182

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką