Alfred Reginald Radcliffe‑Brown

Radcliffe‑Brown Alfred Reginald (Alfredas Redžinaldas Rãdklifas‑Bráunas) 1881 01 17Birmingham 1955 10 24Londonas, britų sociologas, antropologas.

Išsilavinimas

1901–04 studijavo psichologiją, ekonomiką, filosofiją ir gamtos mokslus Kembridžo universitete.

Pedagoginė ir kita veikla

1906–08 keliavo ir tyrinėjo Andamanų salų, 1910–12 – Vakarų Australijos visuomenę. 1916 dėstė Tongoje, 1920–25 – Keiptauno, 1925–31 – Sidnėjaus, 1931–37 – Čikagos universitete; profesorius (1925). 1937 Oksfordo universitete įkūrė Socialinės ir kultūros antropologijos institutą ir iki 1946 jame dėstė.

Tyrimų sritys

Jaunystėje pritarė anarchistinėms idėjoms. Tyrė, ar žmonės galėtų ir kaip galėtų gyventi be valdžios ir valstybės. Atmetė Didžiosios Britanijos filosofo T. Hobbeso nuostatą, kad žmonėms reikia stiprios rankos (valdžios), antraip prasideda visų karas su visais. Pritarė prancūzų filosofo rašytojo J.‑J. Rousseau nuostatai, kad žmonės gali gerai gyventi ir be valstybės, jei laikosi priimtų susitarimų. Plėtodamas antropologiją ir etnografiją rėmėsi prancūzų sociologinės mokyklos (daugiausia É. Durkheimo) idėjomis. Tyrinėjo primityvias bendruomenes, papročių įtaką visuomenės stabilumui, giminystę, mitus, totemizmą.

Struktūrinis funkcionalizmas

Teigė, kad visuomenės socialinę tvarką lemia institucijos. Laikomas struktūrinio funkcionalizmo pradininku, bet neigė esąs funkcionalistas, nes nepritarė Didžiosios Britanijos etnologo, kultūros antropologo B. Malinowskio minčiai, kad žmogaus kūno, tai yra biopsichologiniai, arba pirminiai, poreikiai nulemia socialinius, arba antrinius, poreikius. Anot jo, antropologijos pagrindiniai elementai yra žmonių gyvenimo ir sąveikos procesai. Tikri yra tik socialiniai santykiai, o socialinė struktūra tėra teorinis konstruktas, padedantis tirti tuos santykius.

Kitos idėjos

Vienas pirmųjų ėmė sistemiškai tyrinėti socialinius tinklus. Vietoj evoliucionizmo ir difuzionizmo idėjų siūlė naudoti lyginamąjį metodą ieškant pasikartojimų įvairiose visuomenėse. Laikomas moderniosios socialinės antropologijos pradininku. Kartais kritikuojamas, nes neatsižvelgė, kaip jo tiriamas visuomenes veikia istoriniai pokyčiai (ypač kolonializmas).

Veikalai

Svarbiausi veikalai: Andamanų salų gyventojai (The Andaman Islanders 1922), Australijos genčių socialinė organizacija (The Social Organization of Australian Tribes 1931), Tabu (Taboo 1939), Giminystės ir santuokos afrikietiškosios sistemos (African Systems of Kinship and Marriage 1950), Primityvios visuomenės struktūra ir funkcija (Structure and Function in Primitive Society 1952), Visuomenės gamtos mokslas (A Natural Science of Society, išleistas 1957), Metodas socialinėje antropologijoje (Method in Social Anthropology, išleistas 1958), Religija ir visuomenė (Religion and Society, išleistas 1967).

2271

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką