Truitt Anne (Ana Trùit) 1921 03 16Baltimorė 2004 12 23Vašingtonas, Jungtinių Amerikos Valstijų skulptorė, rašytoja. Viena minimalizmo pradininkų. 1943 baigė psichologijos studijas Bryn Mawro koledže (Pensilvanijos valstija), dirbo Raudonojo Kryžiaus slaugytoja ligoninėje Bostone. Apie 1944 susidomėjo skulptūra, pradėjo rašyti poeziją. 1949 studijavo skulptūrą Šiuolaikinio meno institute Vašingtone, vėliau susidomėjo abstrakčiojo ekspresionizmo tapyba (K. Nolando, B. Newmano, A. Reinhardto idėjomis), sukūrė abstrakčių piešinių (ciklas tušu urbanistiniais motyvais, 1958–59). 1975–96 dėstė Merilando universitete College Parke; profesorė.

A. Truitt skulptūros pasižymi itin lakoniškomis formomis (ankstyvosios – suvirinto plieno, gipso ir cemento atliejos, vėlesnės – medžio ir aliuminio konstrukcijos). 7 dešimtmečio pradžioje pradėjo kurti didelio mastelio, vienetines rankų darbo skulptūras ir objektus, kuriuose svarbiausia – formos ir spalvos santykis. Nors A. Truitt kūriniai minimalistiniai, jie yra metonimiški, turi asociacijų su tikrovės objektais, įvairiais paviršiais, figūriniais motyvais (tvorų, antkapių, bažnyčių pavidalai – Pirmas 1961, Watauga 1962, Šiaurė 1963); kartais skulptūrose įkūnyta per reminiscencijas iš vaikystės ateinanti specifinė vizuali patirtis, yra feministinių užuominų. Kūrinių pavadinimams skulptorė naudojo gatvių ar žmonių vardus, įvairias dedikacijas, geografines nuorodas, taip pabrėždama nevalingos atminties srauto galią, jos tarsi išplukdomus archetipus ir asociacijas (domėjosi M. Prousto kūryba). 1964–67 gyveno Japonijoje, grįžusi pradėjo naudoti medį, kūryboje įsivyravo stulpų forma (kiek kilstelėti nuo žemės ir nudažyti ryškia spalva jie kuria optinę iliuziją, kelia ekspresyvumo įspūdį; Šerdis 1969, Parva LXV 2003). Nutapė abstrakčių paveikslų, juose savitai taikydama spalvos lauko tapybos principus išgavo subtilių šviesos, erdviškumo vaizdinių (Kelias III, VII, abu 1974, ciklai Arundelas 1973, Šerdys 2001).

A. Truitt dalyvavo minimalistų parodose su D. Juddu, R. Morrisu. Viena pirmųjų inicijavo daugelį radikalių minimalistinių kūrinių gaminimo ir instaliavimo idėjų. Jos kūryba iš minimalizmo konteksto išsiskiria subjektyviu, psichologizuotu turiniu, subtiliais paviršiais (paveikė minimalizmo plėtotę tapyboje), t. p. perteikia minimalizmo esmines idėjas.

Išleido dienoraščius: Kasdieniai užrašai (Daybook 1982), Posūkis (Turn 1986), Prospektas (Prospect 1996).

2648

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką