nuo 1894 veikiantis arklinis tramvajus Victor Harbore (Pietų Australija)

arklnis tramvãjus, kònkė (rus. konka), bėginis arklių traukiamas miesto transportas, elektrinio tramvajaus pirmtakas. Vieno-dviejų aukštų vagonėlis talpino 6–30 keleivių, jį traukė pora arklių (kartais ir mulų). Pirmasis arklinis tramvajus pradėjo veikti 1832 11 26 Niujorke, 19 a. 4 dešimtmetyje arkliniai tramvajai atsirado ir kituose Jungtinių Amerikos Valstijų miestuose – Bostone, Filadelfijoje, Naujajame Orleane. 1854 arkliniai tramvajai įrengti Paryžiuje ir Sankt Peterburge, 1865 – Berlyne ir Hamburge. 19 a. 9 dešimtmetyje Jungtinėse Amerikos Valstijose veikė apie 18 000 arklinių tramvajų. 1890 arklinio tramvajaus linijų ilgis Jungtinėse Amerikos Valstijose sudarė 8955,8 kilometro, Vokietijoje – 1286 kilometrus, Rusijos imperijoje – apie 600 kilometrų, Nyderlanduose – 592 kilometrus, Prancūzijoje – 508 kilometrus, Belgijoje – 404 kilometrus, Didžiojoje Britanijoje – 343 kilometrus.

19 a. 10 dešimtmetyje arkliniai tramvajai pamažu išnyko daugelyje Jungtinių Amerikos Valstijų ir Europos miestų. 21 a. arklinis tramvajus kartais naudojamas pramoginiais tikslais, pavyzdžiui, Pietų Australijos mieste Victor Harbore iki šiol veikia arklinis tramvajus, įkurtas dar 1894. Kiekviename iš tramvajaus vagonų telpa iki 50 keleivių. Per metus arkliniu tramvajumi vežama apie 150 000 keleivių. Maršrutas driekiasi tiltu‑damba, kuris jungia granitinę Victor Harboro salą su žemynine Australijos dalimi, jo ilgis – 630 metrų.

LIETUVOJE arklinis tramvajus veikė Kaune (1892–1929; 1 maršrutas) ir Vilniuje (1893–1915; 3 maršrutai). Vilniečiai juo važiuodavo vidutiniškai 14 kartų per metus, kauniečiai – 20. Vilniuje kasdien kursuodavo vidutiniškai 28 arklinio tramvajaus vagonai, juos traukė 122 arkliai, tramvajų aptarnaudavo daugiau kaip 150 darbininkų. Trijų tramvajaus linijų bendras ilgis sudarė 9,5 kilometro. Arklinis tramvajus pamažu nukonkuravo omnibusus ir diližanus, išstūmęs juos į miesto pakraščius. 1909 Vilniuje arkliniu tramvajumi pasinaudojo 2,6 mln. keleivių.

arklinis tramvajus Vilniuje (19 a. pabaiga)

1831

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką