Arthur Rimbaud

Rimbaud Arthur (Artiūras Rembò), tikr. Jean Nicolas Arthur 1854 10 20Charleville (dabar Charleville‑Mézières) 1891 11 10Marselis, prancūzų poetas. Poetinis talentas pasireiškė dar paauglystėje, mokantis Charleville’io kolegijoje. 1871 atvykęs į Paryžių matė žiaurų susidorojimą su Paryžiaus komunos komunarais, skyrė jiems keletą eilėraščių (Paryžius vėl apgyvendinamas / Paris se repeuple, Žanos Marijos rankos / Les Mains de Jeanne‑Marie), susikūrė pasaulį pakeisiančio poeto aiškiaregio idėją, suartėjo su P. Verlaine’u ir kitais simbolistais, subūrė bohemos būrelį, vadinamą ziutistais, pradėjo vartoti alkoholį ir narkotikus kaip kūrybinės vaizduotės stimulą. Nuo 1874 keliavo po Angliją, Italiją, Vokietiją, Austriją, Egiptą, sunkiai susirgęs grįžo į Marselį. Ankstyvuosiuose eilėraščiuose ryšku Ch. Baudelaire’o, V. Hugo, parnasiečių įtaka. Eilėraštyje Girtas laivas (Le Bateau ivre 1871) simboliniais vaizdais perteikiamos svajonės, apmąstymai, audringa dvasinių būsenų kaita. Jūromis klajojantis laivas įkūnija pranašišką pradą – jis mato tai, ką žmogus tik įsivaizduoja matąs. Kūryboje naudojo sinestezijos, t. y. įvairių pojūčių – regos, klausos, kvapų, lytėjimo, spontaniško susiliejimo metodą (taikytą jau Ch. Baudelaireʼo sonete Sąskambiai / Correspondances), vadinamąją žodžio alchemiją, kai poetinis vaizdas aprėpia ištisą vienos akimirkos jutimų gamą. Apie tai rašė laiškuose ir poetinės prozos knygoje Sezonas pragare (Une Saison en Enfer 1873, lietuvių kalba rinkinyje Sezonas pragare. Nušvitimai 2003). Eilėraščiu Balsiai (Les Voyelles) įvardijama kiekvieno balsio spalva, jos keliamos asociacijos. Poetinės prozos rinkinyje Nušvitimai (Les Illuminations 1887, lietuvių kalba rinkinyje Sezonas pragare. Nušvitimai 2003) vizija ir realybė susilieja vientisame poetiniame pasaulyje (rankraščio paantraštėje kūrinys vadinamas Coloured plates – anglų kalba Spalvotos graviūros). A. Rimbaud įėjo į literatūros istoriją kaip maištininkas tiek gyvensena, tiek kūryba. Nors buvo veikiamas Ch. Baudelaireʼo ir simbolistų, padarė perversmą prancūzų poezijoje, jau ankstyvuosiuose eilėraščiuose drąsiai laužė aleksandriną – silabinės eilėdaros metrą, atsisakė klasikinės poezijos taisyklių. Laisvomis asociacijomis paremta eilėraščių proza kompozicija, poetinio vaizdo tapybiškumas ir muzikalumas turėjo didžiulį poveikį 20 a. poezijos raidai: siurrealizmui, dadaizmui. Jo sekėjais laikomi A. Jarry, G. Apollinaire’as, A. Artaud, R. Vitracas, R. Charas, H. Michaux.

Arthur Rimbaud (skulptorius J.-R. Ipoustéguy, 1984, Paryžius)

R: Œuvres complètes Paris 1979. L: M. Coulon Le Problème de Rimbaud Nîmes 1923; C. A. Hackett Le Lyrisme de Rimbaud Paris 1938; J. P. Richard Poésie et profondeur Paris 1976; J. B. Baronian Rimbaud Paris 2009.

510

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką