Bendrasis pagalbos centras

Bendràsis pagálbos ceñtras, BPC, vidaus reikalų sistemos įstaiga, užtikrinanti atsakymą į pagalbos skambučius ir reagavimą į pagalbos prašymus.

Veikla

Bendrojo pagalbos centro logotipas (sukurtas 2004)

Bendrasis pagalbos centras pavaldus ir atsakingas Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos. Centras savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija (1992), Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis, Europos Sąjungos teisės aktais, Lietuvos Respublikos bendrojo pagalbos centro įstatymu (2004), Lietuvos Respublikos priešgaisrinės saugos įstatymu (2002, įsigaliojo 2003), Vidaus tarnybos statutu (2003, nauja redakcija 2018, įsigaliojo 2019), kitais teisės aktais.

Centro pagrindinis uždavinys – administruoti pagalbos skambučius bendruoju skubiosios pagalbos tarnybų telefono numeriu 112, kuris skirtas informuoti apie rengiamą, daromą ar padarytą teisės pažeidimą, staiga iškilusią grėsmę gyvybei, sveikatai, saugumui, aplinkai, materialiosioms ar nematerialiosioms vertybėms ir, jei reikia, iškviesti (išsikviesti) atitinkamas pagalbos tarnybas.

Atlikdamas pagrindines funkcijas Centras atsako į pagalbos skambučius skubiosios pagalbos tarnybų telefono numeriu 112 (2018 atsakyta į 2,1 mln. skambučių, vienam operatoriui vidutiniškai teko atsakyti į daugiau kaip 13,2 tūkst. skambučių), priima pagalbos prašymus, juos įvertina, nustato, kurių pagalbos tarnybų (policijos, ugniagesių gelbėtojų, greitosios medicinos pagalbos ar aplinkos apsaugos pajėgų) pagalbą reikia suteikti nelaimės vietoje; esant būtinybei teikia skambinančiajam pagalbą (patarimus, paaiškinimus, nurodymus ir kita) iki pagalbos tarnybų atvykimo į nelaimės vietą; apie pagalbos poreikį nelaimės vietoje informuoja tam tikras pagalbos tarnybas – t. y. parengia ir išsiunčia šioms tarnyboms pranešimus apie pagalbos poreikį; užtikrina tinkamą Centro informacinės sistemos veikimą ir joje tvarkomų duomenų apsaugą.

Bendrojo pagalbos centro pastatas Vilniuje (2012)

Centras t. p. diegia techninius ir programinius sprendimus, leidžiančius sutrumpinti reagavimo į pagalbos prašymus laiką; įgyvendina priemones, skirtas skambučių, trukdančių priimti pagalbos prašymus, skaičiui sumažinti (pvz., tam tikroms valstybės institucijoms perduoda informaciją apie asmenis, trukdančius Centro pareigūnų darbą); pagal kompetenciją dalyvauja valdant ekstremaliąsias situacijas, atlieka kitas įstatymų nustatytas funkcijas. Centras veikia 24 valandas per parą, 7 dienas per savaitę. Vadovauja Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento direktoriaus 5 m. kadencijai (gali būti pratęsta dar 5 m.) skiriamas viršininkas.

2021 pradžioje Centre dirbo 348 darbuotojai, iš jų 220 – statutinių valstybės tarnautojų.

1

Raida

Bendrojo pagalbos centro operatorių salė (Vilnius)

Bendrasis pagalbos centras prie Vidaus reikalų ministerijos įkurtas 2003 10 02 įgyvendinant Europos Sąjungos direktyvas dėl bendrojo Europos skubaus iškvietimo telefono numerio 112 įdiegimo valstybėse narėse. 2004–06 Centras buvo vidaus reikalų centrinė statutinė įstaiga, tiesiogiai pavaldi Vidaus reikalų ministerijai, nuo 2006 liepos tapo pavaldus Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos. 2004–05 perimtas numerio 112, trumpųjų policijos ir priešgaisrinės gelbėjimo tarnybos numerių administravimas Vilniaus mieste ir dalyje Vilniaus rajono. Vykdant numerio 112 paslaugų teritorinę plėtrą 2008 įkurti Centro Vilniaus, Klaipėdos, Šiaulių, Alytaus skyriai su regioniniais padaliniais Kaune, Panevėžyje, Marijampolėje, Utenoje, Tauragėje ir Telšiuose.

Palaipsniui buvo perimamas numerio 112 ir trumpųjų policijos bei priešgaisrinės gelbėjimo tarnybos numerių administravimas iš policijos komisariatų, priešgaisrinių gelbėjimo valdybų ir tarnybų, t. p. priešgaisrinių gelbėjimo pajėgų valdymas iš naikinamų dispečerinių (2011 panaikintos darbo vietos Tauragėje, Telšiuose ir Marijampolėje, 2013 – Kaune ir Utenoje, 2014 – Panevėžyje, 2015 panaikintas Centro Šiaulių skyrius).

Nuo 2013 liepos Centras vykdo veiklą visoje Lietuvos teritorijoje ir valdo visas priešgaisrines gelbėjimo pajėgas. Nuo 2015 rugpjūčio Centras turi tris teritorinius skyrius: Vilniaus, Klaipėdos ir Alytaus. Pagalbos skambučiai numeriu 112 priimami ir administruojami Vilniaus ir Klaipėdos skyriuose. Alytaus skyrius vykdo tik priešgaisrinių gelbėjimo pajėgų valdymą.

2020–21 Centro skyriai perėmė greitosios medicinos pagalbos tarnybos trumpųjų telefono ryšio numerių 03, 103 ir 033 administravimą. Nuo 2021 10 01 numeris 112 tapo vieninteliu skubiosios pagalbos tarnybų telefono numeriu Lietuvoje.

112; -skubi pagalba

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką