Claudio Monteverdi (paveikslo fragmentas; aliejus, apie 1630, dailininkas B. Strozzi, Tirolio žemės muziejus Innsbrucke)

Claudio Monteverdi (aliejus, apie 1630, dailininkas B. Strozzi, Tirolio žemės muziejus Innsbrucke)

Monteverdi Claudio (Klaudijus Montevèrdis) 1567 05 15Cremona 1643 11 29Venecija, italų kompozitorius. Vienas operos pradininkų. Vaikystėje giedojo Cremonos katedros chore, mokėsi pas katedros kapelmeisterį M. A. Ingegneri. 1591–1612 Mantujos kunigaikščio Vincenzo Gonzagos rūmų muzikantas, 1601–12 kapelmeisteris. Nuo 1613 (po kunigaikščio mirties) Šv. Morkaus katedros kapelmeisteris Venecijoje. Šiai kapelai sukūrė didžiąją dalį savo bažnytinės muzikos, kuri paplito visoje Europoje. C. Monteverdi muziką ir korespondenciją išleido G. F. Malipiero (16 t. 1926–42, papildymų t. 1966). C. Monteverdi pakeitė beveik visus muzikos žanrus.

Kūriniai

Sukūrė operų, tarp jų – Orfėjas (L’Orfeo, pastatyta 1607 Mantujoje, Lietuvoje 2007), Ariadnė (Arianna, neišlikusi, pastatyta 1608 Mantujoje, išliko tik Ariadnės rauda / Lamento d’Arianna), Uliso sugrįžimas į tėvynę (Il ritorno d’Ulisse in patria, pastatyta 1640 Venecijoje), Popėjos karūnavimas (L’incoronazione di Poppea, pastatyta 1642 Venecijoje), kitų sceninių muzikos kūrinių, tarp jų – Nedėkingųjų šokis (Il ballo dell’ Ingrate, pastatyta 1608 Mantujoje, Lietuvoje 2008), Tankredo ir Klorindos dvikova (Il combattimento di Tancredi et Clorinda, pastatyta 1624 Venecijoje, Lietuvoje 2008), pasaulietinės vokalinės muzikos kūrinių (apie 220), tarp jų – kanconečių, madrigalų (išleista 9 kn.; kai kurie su instrumentiniu pritarimu), bažnytinės vokalinės muzikos kūrinių (madrigalų, mišparų, mišių, Magnificat, motetų, psalmių).

C. Monteverdi išlikusiose operose Orfėjas (vienas pirmųjų dramma per musica kūrinių), Uliso sugrįžimas į tėvynę, Popėjos karūnavimas ryšku šio žanro kūrinių stilius: individualizuoti rečitatyvai, užbaigtos arijos, duetai, padidinto orkestro (40 muzikantų) ir choro svarba. Reikšmingiausia opera – Popėjos karūnavimas. Joje ryškūs veikėjų charakteriai, esama ištisinio veiksmo plėtotės. Visa tai vėliau atsirado Chr. W. Glucko ir R. Wagnerio operose.

Kūrybos evoliuciją nuo vėlyvosios Renesanso polifonijos iki ankstyvojo baroko monodijos ryškiausiai atspindėjo 1587–1638 išleistos jo pasaulietinių madrigalų knygos. Ankstyvieji madrigalai sukurti 5 balsams a cappella, vėlyvesni – jau su skaitmeniniu bosu (padėjo solinei kantatai ir operos rečitatyvui atsirasti).

Bažnytinė muzika iš pradžių buvo tradicinės polifonijos, vėliau susiklostė koncertinis stilius su pasaulietinių madrigalų ir operų elementais (Palaimintosios Mergelės Marijos mišparai / Vespro della Beata Vergine 1610).

L: H. F. Redlich Claudio Monteverdi: Leben und Werk Olten 1949; V. Konen Monteverdi Moskva 1971; D. Arnold Monteverdi London 1975; L. Schrade Monteverdi: Creator of Modern Musik New York 21979.

982

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką