diversifikãcija (lot. diversificatio – įvairinimas), ekonominės veiklos, prekių bei paslaugų asortimento ir kito plėtimas, įvairinimas. Gali būti, pavyzdžiui, gamybos (veiklos) diversifikacija, produkcijos diversifikacija, investicijų diversifikacija, kainų diversifikacija.

Gamybos (veiklos) diversifikacija

Gamybos (veiklos) diversifikacija – įmonės plėtimas, pasireiškiantis gaminamų prekių ar teikiamų paslaugų asortimento plėtimu, aptarnaujamų rinkų skaičiaus didinimu. Dėl gaminamos produkcijos plataus asortimento, įmonės skverbimosi į naujas veiklos sritis sumažėja diversifikuotos įmonės veiklos rizika, padidėja konkurencingumas, vienoje rinkoje sumažėjusias pardavimų apimtis kompensuoja padidėję pardavimai kitose rinkose, skatinamas kapitalo persiliejimas į pelningesnes veiklos sritis. Kai gamybos diversifikacija yra didelė, diversifikuotos įmonės gali išstumti iš rinkos silpnesnes įmones, trukdyti naujoms įmonėms įsiskverbti į rinką, pasidalyti rinką su keliomis kitomis įmonėmis ir dėl realios konkurencijos nebuvimo palaikyti dideles produktų kainas.

Gamybos diversifikacijos procesai prasidėjo 20 a. 6–7 dešimtmečiais Jungtinių Amerikos Valstijų, Japonijos, Vakarų Europos šalių pramonėje, transporte, statyboje, finansų srityje, prekyboje ir kitur.

Produkcijos diversifikacija

Produkcijos diversifikacija pasireiškia to paties produkto daugybės modifikacijų gamyba. Paprastai naujų modifikacijų produktai yra brangesni, tačiau tenkina tam tikros vartotojų dalies poreikius ir leidžia įmonei padidinti pardavimų apimtis bei sustiprinti pozicijas rinkoje. Produkcijos diversifikacija susijusi su didesnėmis gamybos sąnaudomis, todėl dažniausiai naudojama rinkose, kuriose yra stabili konkretaus produkto paklausa ir didelė jį siūlančių įmonių konkurencija. Gali būti ir vadinamoji tariamoji (netikroji) produkcijos diversifikacija, kai rinkai pateikiamõs naujõs (ir dėl to brangesns) prekės kokybinės charakteristikos iš tiesų nesiskiria nuo ankstesnės prekės charakteristikų, o pasikeičia tik jos dizainas, pakuotė ir kita.

Investicijų diversifikacija

Investicijų diversifikacija apibūdinama kaip investicijų portfelį sudarančių finansinių priemonių įvairovės didinimas; taip siekiama sumažinti investicijų riziką (tikimybę negauti tikėtinų pajamų arba neatgauti investuotų lėšų). Įvairių finansinių priemonių pajamingumas gali labai kisti, todėl sumažėjusias vieno finansinio instrumento pajamas kompensuoja kitų pajamos. Kuo labiau diversifikuotas investicijų portfelis, tuo mažesnė investicijų rizika ir didesnė tikimybė prognozuoti pajamas.

Kainų diversifikacija

Kainų diversifikacija – įmonių taikoma kainų strategija, kuria siekiama užimti kuo didesnį rinkos segmentą ir pritraukti kuo daugiau potencialių vartotojų. Nustatomos skirtingos kainos įvairių kategorijų pirkėjams. Kainų dydis gali priklausyti nuo vartotojų pajamų lygio (pavyzdžiui, mažesnes pajamas gaunantiems pirkėjams taikomos nuolaidos arba specialios kainos), vartojimo apimties (pavyzdžiui, taikomos nuolaidos suvartojantiems daug elektros energijos), prekių kategorijos (pavyzdžiui, formuojamas kai kurių prekių rūšių prestižinis įvaizdis ir dėl to didinamos jų kainos), laiko (pavyzdžiui, ką tik pasirodžiusioms prekėms ar paslaugoms nustatomos didesnės kainos) ir kitų veiksnių.

2687

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką