duopòlija (lot. duo – du + gr. pōleō – parduodu), ribotosios konkurencijos atvejis, kai rinkoje veikia tik 2 pardavėjai, tiekiantys identišką produkciją, ir daug pirkėjų. Modeliai, pagal kuriuos nagrinėjama duopolija, skirstomi į nereaguojančiuosius ir reaguojančiuosius. Nereaguojantieji modeliai neleidžia pardavėjui numatyti, kaip jo konkurentas reaguos į produkcijos apimčių ar kainų pokyčius. Pagal J. L. F. Bertrand’o modelį, kiekvienas pardavėjas siekia didesnio pelno mažindamas produkcijos kainas (ir taip daugiau parduodamas) bei tikėdamasis, kad jo konkurentas kainų nekeis. Kadangi taip mano abu pardavėjai, kainos galų gale sumažinamos iki tam tikro lygio ir rinkoje nusistovi abiejų tiekėjų pusiausvyra. Pagal prancūzų ekonomisto A. A. Cournot modelį, kiekvienas tiekėjas siekia didesnio pelno didindamas produkcijos apimtį ir tikėdamasis, kad jo konkurentas savo produkcijos apimties nekeis. Tokie veiksmai trunka tol, kol nusistovi tam tikros produkcijos apimtys ir abu konkurentai vienodai pasidalija rinką. Šį modelį praplečia vokiečių ekonomisto H. von Stackelbergo modelis. Daroma prielaida: vienas pardavėjas žino, kad konkurentas elgsis pagal Cournot modelį, todėl prognozuoja konkurento veiksmus ir elgiasi kaip monopolininkas. Kaip ir Cournot modelio atveju, rinkoje galų gale nusistovi pusiausvyra, tik pirmasis pardavėjas gauna didesnį pelną. Pagal reaguojančiuosius modelius, kiekvienas pardavėjas pripažįsta, kad jo veiksmai priklauso nuo konkurento veiksmų, ir mėgina išvengti žalingos konkurencijos. Bendrovės stengiasi gauti didesnį pelną nustatydamos didesnes kainas negu pusiausvyros sąlygomis. Tai galima pasiekti abiem pardavėjams susitariant dėl kainų (kartelis) arba vienam iš jų diktuojant kainas. Praktiškai duopolija pasireiškia, kai dvi didelės bendrovės užima visą arba beveik visą tam tikros prekės rinką (pavyzdžiui, aviacijos pramonėje didelė rinkos dalis tenka bendrovėms Airbus Industrie ir Boeing Company). Daugelio valstybių antimonopoliniai įstatymai (antimonopolinė politika) riboja įvairių formų monopolijų veiksmus monopolizuojant rinką, sudarant kartelinius susitarimus, taikant nesąžiningos konkurencijos praktiką ir kita.

865

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką