Dziga Vertov

Dz. Vertov. Filmo Žmogus su kino kamera kadras (1929)

Vertov Dziga (Dziga Vèrtovas), tikr. David, vėliau Denis Kaufman 1896 01 02Balstogė 1954 02 12Maskva, rusų kino režisierius, scenaristas, teoretikas. Meninės dokumentikos vienas pradininkų. Studijavo Psichoneurologijos institute (mediciną) Sankt Peterburge ir Maskvos universitete. 1918−19 su kitais kūrė pirmą sovietinio kino žurnalą Kino savaitė (Kinonedelja), 1919–22 filmavo Rusijos pilietinio karo fronte, agitaciniuose traukiniuose. 1922 subūrė dokumentinio kino kūrėjų grupę Kino-oko, su jos nariais (tarp jų – daugelio Dz. Vertovo filmų operatorius brolis M. Kaufmanas ir filmų montuotoja žmona J. Svilova) suformulavo vadinamosios kino tiesos (kinopravda) teoriją (paskelbė kino teorijos straipsnių), kurią 1922−25 realizavo novatoriškos formos kino žurnale Kino tiesa (Kinopravda, 23 filmai). Dz. Vertovas iškėlė eksperimentų, montažo svarbą, atmetė vaidybinį kiną, siekė fiksuoti objektyvios, neinscenizuotos tikrovės vaizdą (vadinamasis užkluptos tikrovės principas), teigė, kad jį perteikti gali tik kino kamera (kino akis / kino-oko), kuri geba atskleisti esmingesnę, žmogaus akiai nematomą tiesą apie tikrovę.

Dokumentiniuose filmuose (Kino akis. Užkluptas gyvenimas / Kino-glaz. Žizn vrasploch 1924, Šeštoji pasaulio dalis / Šestaja čast mira 1926, Žmogus su kino kamera / Čelovek s kinoapparatom 1929, laikomas vienu geriausių visų laikų dokumentinių filmų pasaulyje, Donbaso simfonija. Entuziazmas / Simfonija Donbassa. Entuziazm 1930, Lopšinė / Kolybelnaja 1937) pasiekė dokumentikai iki tol nebūdingo poetiškumo ir emocingumo, eksperimentavo su rakursais, ritmu, garsu, atskleidė naujas montažo galimybes.

1935 apkaltintas formalizmu, vėliau daugiausia kūrė kino žurnalus.

Parašė savo filmų scenarijų.

Dz. Vertovo kūryba turėjo įtakos dokumentinio kino (ypač cinéma-vérité kūrėjams) raidai.

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką