Eugeniusz Morawski‑Dąbrowa

Eugeniusz Morawski‑Dąbrowa (kairėje) ir M. K. Čiurlionis

Morawski‑Dąbrowa Eugeniusz (Eugenijušas Morãvskis‑Dombrovà) 1876 11 02Varšuva 1949 10 23Varšuva, lenkų kompozitorius, muzikos pedagogas, dailininkas. 1899–1904 mokėsi Varšuvos muzikos institute (Z. Noskowskio kompozicijos ir A. Sygietińskio fortepijono klasėje), 1902–03 – Varšuvos piešimo, 1904–06 – dailės mokykloje, vadovaujamoje K. Stabrausko. Įkūrė dailės mokyklos pučiamųjų orkestrą ir jam vadovavo. Už dalyvavimą 1904–06 nacionaliniame ir socialistiniame judėjime įkalintas ir nuteistas ištremti į Sibirą. Tėvo pastangomis jo tremtis pakeista emigracija į užsienį.

Nuo 1908 Paryžiuje mokėsi kompozicijos pas P. Dukas, kontrapunkto pas A. Gédalge’ą, instrumentuotės pas C. Chevillard’ą, t. p. tapybos ir skulptūros pas É. A. Bourdelle’į. 1930–32 Poznanės konservatorijos direktorius. 1932–39 Varšuvos konservatorijos rektorius. Buvo M. K. Čiurlionio studijų Varšuvoje bendramokslis, artimas bičiulis. Vertingi jųdviejų laiškai. Išsaugojo M. K. Čiurlionio paveikslą. M. K. Čiurlionis dedikavo fortepijoninių kūrinių jam ir pirmajai savo mylimajai, E. Morawskio‑Dąbrowos seseriai, Marijai Morawskai (Maciejowskai; 1878–1972). Sukūrė tapybos kūrinių, skulptūrų, piešinių.

Kūriniai

Svarbesni muzikos kūriniai (1944 1/3 jų žuvo): operos (nepastatytos) Aspazija (Aspazja, libretas pagal A. Swiątochowskį), Dafnis ir Chloja (Dafnis i Chloe, nebaigta), Lilla Weneda (libretas pagal J. Słowackį), Ponas Tadas (Pan Tadeusz; libretas pagal A. Mickevičių, nebaigta), Salammbô (libretas pagal G. Flaubert’ą), baletai Meilė (Miłość, F. Siedleckio libretas), Krakas ir drakonas (Krak i Smok, E. Morawskio‑Dąbrowos libretas, 1929), Svitezietė (Świtezianka, E. Morawskio‑Dąbrowos libretas, 1930, pastatyta 1931), Gotiškasis baletas (Ballet Gotycki, B. Wieniawos libretas), 3 simfonijos: Vae victis, h‑moll (apie 1906), Piktybės gėlės (Fleurs du mal, g‑moll, pagal Ch. Baudelaire’ą, apie 1906), Prometėjas, e‑moll, solistams, chorui, orkestrui (Prometeusz), simfoninės poemos Don Kichotas (pagal M. de Cervantesą, apie 1909), Niekada (Nevermore 1911), Ulalume (abi pagal E. A. Poe, 1925), oratorija Dieviškoji komedija (Boska komedia, pagal Dante, apie 1920), kantata Kordeckis mišriam chorui ir orkestrui (Kordecki 1904), Čenstakavos mišios chorui ir orkestrui (Msza częstochowska 1902), 2 koncertai fortepijonui, koncertas smuikui, Finale fortepijonui ir orkestrui, instrumentiniai ansambliai, 8 sonatos fortepijonui, religinės giesmės su vargonais, romansai, muzika dramos spektakliams.

Muzikinei kūrybai būdinga romantiškas programiškumas, impresionizmo stilistika.

L: J. Čiurlionytė Atsiminimai apie M. K. Čiurlionį Vilnius 31974; V. Landsbergis Čiurlionio dailė Vilnius 1976, Čiurlionio muzika Vilnius 1986; Eugeniusz Morawski / Ruch muzyczny 1958 nr. 22; J. Kępski Eugeniusz Morawski, kompozytor niesłusznie zapominany / Ruch muzyczny 1964 nr. 5; J. Kukla Eugeniusz Morawski – kompozytor zapomniany czy wygnany z pamięci? / Ruch muzyczny 1989 nr. 14.

1352

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką