Europos aukštojo mokslo erdvė

Euròpos áukštojo mókslo erdv (angl. European Higher Education Area, EHEA), Bolonijos procese dalyvaujančių Europos šalių bendradarbiavimas aukštojo mokslo ir studijų srityje siekiant suderinti ir padaryti palyginamomis Europos šalių aukštojo mokslo sistemas. Įkurta 2010 03 proceso šalių ministrų, atsakingų už aukštąjį mokslą, konferencijoje, vykusioje Budapešte ir Vienoje.

Europos aukštojo mokslo erdvės šalys

Europos aukštojo mokslo erdvės veikloje, be Bolonijos procese dalyvaujančių Europos Komisijos ir 46 valstybių (Lietuva prisijungė 1999), t. p. dalyvauja Gajana, Falklendo salos, Naujoji Kaledonija (2023). Norėdama prisijungti prie Europos aukštojo mokslo erdvės šalis turi pasirašyti ir ratifikuoti Europos kultūros konvenciją (1954) bei išreikšti norą siekti Bolonijos proceso tikslų ir juos įgyvendinti savo aukštojo mokslo sistemoje.

Pagrindiniai tikslai

Pagrindiniai tikslai: suderinti skirtingas Europos šalių aukštojo mokslo sistemas; gerinti Europos aukštojo mokslo kokybę ir patrauklumą; skatinti studentų ir dėstytojų judumą; didinti absolventų įsidarbinimo galimybes.

Siekiama ne standartizuoti nacionalines aukštojo mokslo sistemas, o padaryti jas suprantamesnes, t. p. kurti aukštojo mokslo institucijų tarpusavio pasitikėjimą, diplomų pripažinimą grįsti ne lyginant programų turinį, o apibrėžiant ir patvirtinant tikslinius mokymosi rezultatus.

Atsižvelgiant į nacionalinių aukštojo mokslo sistemų įvairovę susitariama priimti studentų judumą skatinančią bendrą lengvai įskaitomų ir palyginamų diplomų sistemą, pagrįstą trijų pakopų studijomis (bakalauro, magistrantūros, doktorantūros), bei bendrą aukštojo mokslo kokybės užtikrinimo sistemą. Pagal Europos kvalifikacijų sąrangą kiekvieną pakopą apibrėžia reikalingų kreditų skaičius ir mokymosi rezultatai bei įgūdžiai, kurių tikimasi iš studento: pirmoji pakopa – 180–240 kreditų, įgyjamas bakalauro laipsnis; antroji pakopa – 60–120 kreditų, įgyjamas magistro laipsnis; po trečiosios pakopos įgyjamas daktaro laipsnis (2018 įvestas trumpasis ciklas 80–120 kreditų). Vienoda kreditų sistema palengvina studijų laikotarpių pripažinimą tarp Europos aukštojo mokslo erdvės institucijų (mokslo metai paprastai atitinka 60 kreditų; vienam kreditui reikia 25–30 valandų studentų darbo – kursų, projektų, asmeninio darbo ir kita).

Europos aukštojo mokslo erdvės logotipas

Siekiant užtikrinti bendrą aukštojo mokslo kokybę Europos aukštojo mokslo erdvėje 2000 įsteigta Europos aukštojo mokslo kokybės užtikrinimo asociacija (angl. European Association for Quality Assurance in Higher Education, ENQA), atsakinga už standartų ir gairių nustatymą.

Prie Europos aukštojo mokslo erdvės plėtros labai prisideda ir ne šios erdvės programos: Europos Sąjungos inicijuotos programos Erasmus (pradėta 1987) ir Erasmus Mundus (pradėta 2009), kuriomis siekiama skatinti studentų ir dėstytojų mainus bei judumą, gerinti aukštojo mokslo kokybę, t. p. 2017 Europos Komisijos pasiūlyta iniciatyva Europos universitetai (siekiama Europos Sąjungoje iki 2024 įsteigti 20 tarpvalstybinių Europos aukštojo mokslo institucijų aljansų – Europos universitetų, kurių studentai gautų diplomą derindami studijas keliose Europos Sąjungos šalyse; 2023 jau veikė daugiau kaip 40 tokių universitetų).

Istorija

Sukurti Europos aukštojo mokslo erdvę buvo pagrindinis Bolonijos susitarimo (1999) tikslas siekiant suderinti ir padaryti palyginamomis Europos šalių aukštojo mokslo sistemas. 2001 Prahoje vykusioje Bolonijos proceso konferencijoje pasirašytas komunikatas Siekiant Europos aukštojo mokslo erdvės, skatinantis šalis prisidėti prie šios erdvės kūrimo. 2003 priimtame Berlyno komunikate įtvirtinti prioritetai įdiegti trijų pakopų (bakalauro, magistro, daktaro) sistemą, pradėti kurti Europos aukštojo mokslo erdvę susiejančių kvalifikacijų sąrangą. 2005 Bergene patvirtintos Europos aukštojo mokslo kokybės užtikrinimo nuostatos ir gairės bei Europos aukštojo mokslo erdvės kvalifikacijų sąranga, 2007 Londone nutarta priimti Europos aukštojo mokslo erdvės plėtros pasauliniu mastu strategiją (plačiau atverti erdvę studentams iš jai nepriklausančių šalių). Europos aukštojo mokslo erdvė buvo atverta 2010 03 10–12 Budapešte ir Vienoje vykusioje neeilinėje Bolonijos proceso konferencijoje, kaip ir buvo numatyta Bolonijos deklaracijoje.

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką