faktòringas (angl. factoring), skolõs pérleidimas, prekybos ir apyvartinių lėšų finansavimo paslauga. Faktoringo paslaugas teikianti įmonė, arba faktorius (paprastai komercinis bankas, jo antrinė išperkamosios nuomos bendrovė), už pinigus ir faktoringo sutartyje numatytą atlygį perima iš prekių ar paslaugų pardavėjo (tiekėjo) jo piniginį reikalavimą, susijusį su prekių pardavimu, paslaugų teikimu ar darbų atlikimu pirkėjui (užsakovui). Kai pardavimo operacija įprasta, pardavėjas (tiekėjas) pateikia prekes pirkėjui pagal jų sudarytą sutartį, pirkėjas reikalaujamą sumą sumoka suėjus mokėjimo terminui. Kai pardavimo operacijoje dalyvauja faktorius, pardavėjas perduoda jam pirkėjų sąrašą ir galimų užsakymų sumas, faktorius patikrina kiekvieno pirkėjo mokumą ir praneša pardavėjui galimą kredito limitą, pardavėjas pateikia prekes pirkėjui, faktorius per 2–3 dienas sumoka pardavėjui 70–90 % reikalaujamos sumos, o likusią dalį (išskaičiavus palūkanas, komisinius už paslaugas) – kai pirkėjas, suėjus mokėjimo terminui, už prekes reikalaujamą sumą sumoka faktoriui. Pirkėjas gali būti informuojamas apie reikalavimo perleidimą faktoringo įmonei (atvirasis faktoringas) arba neinformuojamas (uždarasis, arba konfidencialusis, faktoringas). Jeigu pirkėjas nesumoka, lėšos išieškomos iš pardavėjo (faktoringas su regreso teise) arba nemokumo riziką prisiima faktorius (faktoringas be regreso teisės). Prekes parduodant kitos valstybės pirkėjui faktoringo procese dalyvauja 2 faktoriai (pardavėjo šalies ir pirkėjo šalies). Faktoringo sutartis gali būti vienkartinė arba tam tikro termino (iki 12 mėnesių, sutarties šalims susitarus gali būti pratęstas). Naudodamasis faktoringu pardavėjas gauna lėšų prekybai finansuoti, sumažina skolų administravimo sąnaudas bei verslo riziką, garantuoja stabilius pinigų srautus ir supaprastina jų planavimą. Pirkėjui suteikiamas ilgesnis atsiskaitymo laikotarpis.

2001 faktoringo apyvarta pasaulyje sudarė 720,19 mlrd. eurų, iš jų Europos šalims teko 65 %, Jungtinėms Amerikos Valstijoms – 22 %. Faktoringas sparčiausiai populiarėjo Vidurio Europoje, Lenkijoje, Čekijoje, Baltijos šalyse, Slovakijoje.

LIETUVOJE faktoringą teikia komerciniai bankai ir jų antrinės bendrovės. Faktoringo apyvarta 2000 buvo 474,5 mln. litų, 2001 – 1091 mln. litų, 2002 – 1685 mln. litų. 2002 sudarytos 872 faktoringo sutartys, kurių vertė 399 mln. litų; didžiausią faktoringo rinkos dalį užėmė Hanza lizingas ir Vilniaus bankas (lentelė).

Lent. Lietuvos faktoringo rinkos pasiskirstymas 2002 (%)*
Faktoringo paslaugas teikiančios įmonės Rinkos dalis, %
Hanza lizingas 56,65
Vilniaus bankas 39,48
Šiaulių banko lizingas 1,98
Parex lizingas 1,02
bankas Snoras 0,46
Lietuvos žemės ūkio banko lizingas (nuo 2003 05 NORD/LB lizingas) 0,28
Ūkio banko lizingas 0,13

* Lietuvos lizingo asociacijos duomenys

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką