hèpeningas (angl. happening – įvykis, atsitikimas), improvizuotas reginys, turintis dailės, muzikos, teatro, kino, choreografijos elementų. Siejamas ir su dailės sampratos plėtra – dailininkų siekiu kurti ne baigtus objektus, bet situacijas, kuriose žiūrovas dalyvautų visomis savo juslėmis. Hepeningo scenarijus dažniausiai neapibrėžtas, eskizinis. Paliekama erdvė nenumatytai įvykių raidai. Kiekvienas hepeningo dalyvis gali laisvai improvizuoti naudodamas įvairių meno šakų raiškos priemones. Hepeningas gyvuoja Jungtinėse Amerikos Valstijose ir Europoje. Europietiškojo hepeningo raiškos priemonės nuosaikesnės, kūrinio struktūra griežtesnė ir iš anksto daugiau numatyta. Kūrinyje itin svarbi iš anksto sukurta muzika. Amerikietiškasis hepeningas spontaniškas, teikiantis daugiau laisvės eksperimentams. Muzika čia ne tokia reikšminga, gali būti improvizuojama veiksmo metu. Dažniausiai hepeningą atlieka tam tikslui suburta grupė. Jungtinių Amerikos Valstijų dailininkai hepeningą sieja su paveikslo išsiplėtusia erdve, todėl įžvelgia jo giminystę su asambliažu ir environmentu. Hepeningas turi daug atsitiktinumo elementų. Multimedija ir hepeningas kartu su instrumentiniu teatru bei suteatrinta muzika priskiriami prie audiovizualiosios muzikos.

Improvizuotas renginys įvyko 1952 Jungtinėse Amerikos Valstijose. Jame sujungta R. Rauschenbergo paveikslai, M. Cunninghamo šokis, filmai, skaidrės, fotografijos, radijas, Ch. Olsono bei M. C. Richardsono poezija, rečituojama nuo kopėčių viršaus, D. Tudoro skambinimas pianinu, J. Cage’o pjesė styginiams, Juilliardo paskaita. Hepeningo terminas pirmą kartą pavartotas 1959 (A. Kaprow paroda 18 Happenings in 6 Parts). Iš pradžių hepeningu buvo vadinama dauguma multimedijos reiškinių (abi šios sąvokos tapatinamos). Tarp žymiausių hepeningo kūrėjų – 7 dešimtmečio pradžioje Niujorke susibūrusi Fluxus grupė (1962 įkūrė dailininkas J. Mačiūnas), kurioje dalyvavo kompozitoriai La Monte Youngas, Ph. Corneris, T. Kosugi ir N. J. Paikas. Jungtinių Amerikos Valstijų kompozitorius E. Salzmanas įkūrė muzikinę grupę Quog (1970), kompozitoriai R. Ashley ir G. Mumma – grupę Once. Hepeningų sukūrė žymūs avangardo kompozitoriai K. Stockhausenas, M. R. Kagelis, G. Ligeti, L. Berio, S. Bussotti, L. Nono, P. Maxwellas Daviesas, B. Schäferis, J. Cage’as, E. Varèse’as, Ph. Glassas, G. Crumb’as, La Monte Youngas, R. Ashley, M. Subotnickis, E. Salzmanas, Ph. Corneris, dailininkai J. Dine’as, R. Grocmsas, A. Hansenas, A. Kaprow, C. Oldenburgas, C. Schneemann, R. Whitmanas.

Hepeningas Lietuvoje

Lietuvoje pirmasis hepeningo seminaras AN‑88 įvyko 1988 Ažuožeriuose (Anykščių rajonas), buvo atliktas ir pirmasis hepeningas – Orakulo darželis (A. Dikčiaus scenarijus). Dalyvavo jaunieji lietuvių muzikai, keli pankai, dailininkų grupė Žalias lapas ir dailininkai Permanentininkai iš Armėnijos. Hepeningų sukūrė G. Sodeika, R. Kabelis, R. Mažulis, T. Juzeliūnas, Š. Nakas, S. Dikčiūtė, A. Kučinskas, A. Jasenka, Z. Bružaitė, G. Puskunigis, V. Bieliauskas. Hepeningai buvo atlikti Laisvojo garso sesijose (1987, 1988 Vilniuje, 1987 Panevėžyje), 1988, 1989 Anykščiuose, festivaliuose Muzikos ruduo (1990), Muzikinis veiksmas (1990–1997) Vilniuje.

akcija

performansas

L: Jauna muzika Druskininkai 1989, 1990; A. Kaprow Assemblage, Environments and Happenings New York 1966; R. Kostelanetz The Theatre of Mixed Means. An Introduction to Happenings, Kinetic Environments and Other Mixed – Means Performances New York 1968; D. Cope New Directions in Music Cleveland 1974.

1368

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką