Jungtinės Karalystės teatras

Jungtnės Karalỹstės teãtras, Didžiósios Britãnijos teãtras. Teatro pradmenų turėjo pagonių apeigos (apeiginių žaidimų būta iki 19 a.). Nuo 11 a. dvasininkai, nuo 13 a. amatininkai rengė liturginius vaidinimus. 14–15 a. amatininkų cechai miestų aikštėse, gatvėse per šventes, muges statė moralitė, misterijas, miraklius, interliudus, turinčius komiškų elementų. Vaidinta ant pakylų arba padžentuose (vežime įrengta judama scena). 1548 religinio pobūdžio vaidinimai pradėti persekioti, 1581 uždrausti. 16 a. atsirado skrajojamųjų trupių, kurios statė pasaulietinę dramaturgiją; vaidinta daugiausia viešbučių kiemuose. Trupes sudarydavo iki 10 žmonių, paprastai jos vadindavosi įtakingo globėjo vardu. Žymiausios buvo Chamberlain’s Men (įkurta 1594, nuo 1603 King’s Men; jai priklausė W. Shakespeare’as) ir Admiral’s Men. 1576 Londone J. Burbage’as (1530–97) pastatė pirmąjį teatrą; netrukus jų atsirado ir daugiau (Curtain Theatre, įkurtas 1577, Globe Theatre, įkurtas 1599). Teatrų pastatai neturėjo stogų, juose vaidinta be dekoracijų. Itin populiarus buvo mokyklinis teatras (17 a. pradžioje nunyko). Karaliaus rūmų vaidinimai pasižymėjo ištaigingumu, puošniais kostiumais, populiarūs buvo kaukių vaidinimai; pradėta naudoti dekoracijas (jų sukūrė architektas I. Jonesas). Statytos W. Shakespeare’o, Chr. Marlowe, B. Jonsono, J. Lyly pjesės. Žymesni aktoriai (moterys nevaidino): R. Burbage’as, E. Alleynas. 1642 visi vaidinimai puritonų buvo uždrausti (keletą muzikinių pjesių O. Cromwellio rūmuose pastatė W. Davenantas, 1606–68). 1660 draudimą panaikinus statytos herojinės pjesės, klasicistinės tragedijos, papročių komedijos. Spektakliuose naudotos pieštinės dekoracijos. Pradėjo vaidinti moterys (N. Gwynn, 1650–87, E. Barry, 1658–1713, A. Bracegirdle, apie 1673–1748), garsėjo aktorius T. Bettertonas (apie 1635–1710). 1

733 Edinburge poetas A. Ramsay (1686–1758) įkūrė trupę Edinburgh Players. Dramaturgams pradėjus kritikuoti valdančiuosius sluoksnius Didžiosios Britanijos vyriausybė 1737 įvedė teatro cenzūrą (panaikinta 1968). Buvo statomos R. Cumberlando sentimentalios komedijos, H. Fieldingo, O. Goldsmitho, R. B. Sheridano pjesėse išliko socialinės kritikos. 18 a. antroje pusėje kūrėsi teatrai Škotijoje: Glazge (1753), Edinburge (1767), Dumfriese (1792), Dundee (1800). Juose daugiausia statyti W. Scotto, R. L. Stevensono, J. M. Barrie kūriniai; garsėjo aktorius Ch. MacKay (apie 1785–1857). 18 a. Anglijoje populiarūs buvo pantomimos vaidinimai, farsai. Svarbios buvo aktoriaus D. Garricko įvykdytos teatro reformos (atskyrė žiūrovų salę ir sceną, atsisakė stilizuoto deklamavimo, siekė vaidybos tikroviškumo ir natūralumo, aktorių ansambliškumo).

Didžioji Britanija. Spektaklio W. Shakespeare’o Makbetas scena (1768, Ledi Makbet – H. Pritchard, Makbetas – D. Garrickas; teatras Drury Lane)

18 a. pradžioje–19 a. viduryje Londone dramos kūrinių statymo monopolį turėjo teatrai Drury Lane (įkurtas 1662) ir Covent Garden (įkurtas 1732). Juose vaidino žymiausi 18 a. aktoriai C. Cibberis (1671–1757), B. Boothas (1681–1733), A. Oldfield (1683–1730), J. Quinas (1693–1766), C. MacKlinas, K. Clive (1711–85), P. M. Woffington (apie 1718–60), J. Ph. Kemble’is, S. Siddons, 19 a. pradžios garsiausias romantikas E. Keanas. 1843 panaikinus dramos kūrinių statymo monopolį išgarsėjo mažesni Londono teatrai (Olympic Theatre, Lyceum Theatre), kurie spektakliuose siekė ansambliškumo, istorinio tikslumo. 1879 Stratford-upon-Avone įkurtas Memorialinis Shakespeare’o teatras. Žymesni 19 a. aktoriai: W. C. Macready (1793–1873), C. J. Keanas, H. Irvingas, E. A. Terry. Nuo 19 a. vidurio plito miuziklai (žymesni aktoriai: A. Chevalier, 1861–1923, H. Lauderis, 1870–1950, M. Lloyd, 1870–1922).

19 a. pabaigoje–20 a. pradžioje Londone įsikūrė daug mažų teatrų (Royal Court Theatre, įkurtas 1871, Independent Theatre, įkurtas 1891, Stage Society, 1899–1939), pastatytas teatras Cardiffe (1906), atsidarė repertuariniai teatrai Mančesteryje (1907), Glazge (1909), Liverpulyje (1911), Birminghame (1913), Sheffielde, Oksforde (1923), Kembridže (1926). Realistinę ir probleminę kryptį teatre įtvirtino režisieriaus H. Granville’io-Barkerio (1904–07 vadovavo Royal Court Theatre) veikla, G. B. Shaw, H. Ibseno pjesės.

Didžioji Britanija. Spektaklio W. Shakespeare’o Akis už akį scena (1933, režisierius T. Guthrie; teatras Old Vic)

2 dešimtmečio pabaigoje–3 ir 4 dešimtmetyje Didžiojoje Britanijoje kūrė rusų režisieriai M. Čechovas ir F. Komissarževskis, jie pastatė N. Gogolio, A. Čechovo, I. Turgenevo, L. Tolstojaus kūrinių. Prie modernizmo raidos prisidėjo režisieriaus E. G. Craigo kūryba ir jo teoriniai straipsniai. Pastatyta T. S. Elioto, M. Maeterlincko, W. S. Maughamo, A. Strindbergo, O. Wilde’o kūrinių. Vienas reikšmingiausių 3–4 dešimtmečio teatrų buvo režisieriaus L. M. Baylis (1874–1937) vadovaujamas (1912–37) Old Vic. Jame vyravo W. Shakespeare’o dramaturgija, kūrė garsiausi režisieriai ir aktoriai (P. Ashcroft, E. M. Evans, J. Gielgudas (lietuvių kilmės), A. Guinnessas, T. Guthrie, L. K. Olivier, M. S. Redgrave’as, R. D. Richardsonas, S. Thorndike). Škotijoje garsėjo trupė Scottish National Players (1921–47). 1935–40 Glazge veikė Curtain Theatre, kuriame statyti daugiausia škotų dramaturgų kūriniai.

Po II pasaulinio karo Didžiosios Britanijos teatruose pastatyta anglų ir užsienio dramaturgų (J. Joyce’o, L. Pirandello, J. B. Priestley) pjesių. 1945 Mančesteryje režisierė J. Littlewood įkūrė trupę Theatre Workshop (1953 persikėlė į Londoną), su kuria statė socialinės tematikos, kairiųjų ideologiją atspindinčius spektaklius. Užsidarius Glazgo Curtain Theatre jo siekį propaguoti škotų dramaturgiją tęsė Unity Theatre (įkurtas 1941), Citizens’ Theatre (įkurtas 1943, abu Glazge), Gateway Theatre Edinburge (įkurtas 1946). Šiuose teatruose pastatyta B. Brydeno (1942–2022), R. Kempo (1908–67), C. O’Casey, C. Ph. Tayloro (1929–81) kūrinių. 6 dešimtmetyje prasidėjo Didžiosios Britanijos teatro atsinaujinimas. Eksperimentiniais spektakliais garsėjo 1956 Royal Court Theatre įkurta trupė English Stage Company. 1956 režisierius L. G. Andersonas Royal Court Theatre pastatė J. Osborne’o pjesę Atsigręžk rūstybėje, kuria prasidėjo Įpykusių jaunuolių judėjimas. 1961 režisierius P. Hallas pertvarkė Memorialinį Shakespeare’o teatrą į Karališkąjį Shakespeare’o teatrą, subūrė jame naują trupę (vadovavo jai iki 1969). 1963 teatro Old Vic patalpose pradėjo veikti aktoriaus ir režisieriaus L. Olivier vadovaujamas (iki 1973) Nacionalinis teatras (1976 persikėlė į naują pastatą, nuo 1988 Karališkasis nacionalinis teatras). 6–7 dešimtmetyje Londone dirbo žymiausias 20 a. anglų režisierius P. Brookas (1970 išvyko į Paryžių). Jis statė klasikų ir šiuolaikinių autorių kūrinius, spektakliuose taikė A. Artaud žiaurumo teatro teorijos principus. 20 a. viduryje Didžiosios Britanijos teatrą pasiekė B. Brechto epinio teatro, absurdo teatro idėjos. Pastatyta A. Ayckbourno, J. Ardeno, S. Becketto, E. Bondo, B. Brechto, M. Frayno, E. Ionesco, H. Pinterio, P. L. Shafferio, T. Stoppardo pjesių. 1962 Velso meno komitetas subūrė Velso teatro trupę, kuri vaidino anglų ir valų kalbomis. 8 dešimtmetyje Velse įsikūrė naujų teatrų (Theatr y Werin Aberystwythe, Theatr Gwynedd Bangore, Theatr Clwyd Molde, Arena Theatr Cardiffe). 9 dešimtmetyje išpopuliarėjo miuziklai (žymiausi kūrėjai – A. Lloydas Webberis ir T. Rice’as, g. 1944). Plito maži kamerinio pobūdžio teatrai. 1986 Stratford-upon-Avone prie Karališkojo Shakespeare’o teatro įkurtas Swan Theatre eksperimentiniams spektakliams. Gate Theatre Londone garsėjo spektakliais pagal Rytų Europos dramaturgų pjeses. Iškilo Renaissance Theatre Company (veikė 1987–92 Londone), vadovaujama režisieriaus ir aktoriaus K. Branagh. Žymesni aktoriai ir režisieriai: S. Berkoffas (g. 1937), T. Courtenay, G. Devine, J. Dexteris, R. Eyre’is, A. Finney, W. Gaskillis, T. Richardsonas, P. Scofieldas; teatro kritikai: J. Elsomas (g. 1934), B. Nightingale’as (g. 1939), K. Tynanas (1927–80). Didžiojoje Britanijoje veikia Karališkoji dramos meno akademija (įkurta 1904), Centrinė dikcijos ir vaidybos mokykla (įkurta 1906, abi Londone), Birminghamo dikcijos ir dramos meno mokykla. 1950 Škotijos karališkojoje muzikos akademijoje Glazge įsteigtas Dramos meno koledžas (nuo 1968 Škotijos karališkoji muzikos ir dramos akademija). Nuo 1947 Edinburge, nuo 1962 Chichesteryje rengiami vieni svarbiausių Didžiosios Britanijos teatro festivalių. 1964–73 Londone rengti pasauliniai teatro sezonai.

L: K. Tynan A View of the English Stage 1944–63 London 1975; C. W. E. Bigsby Contemporary English Theatre London 1981; M. Billington One Night Stands: A Critic’s View of the London Stage from 1971 to 1991 London 1993.

240

-Jungtinės Karalystės kultūra, -Didžiosios Britanijos kultūra

Jungtinė Karalystė

Jungtinės Karalystės gamta

Jungtinės Karalystės gyventojai

Jungtinės Karalystės konstitucinė santvarka

Jungtinės Karalystės partijos ir profsąjungos

Jungtinės Karalystės ginkluotosios pajėgos

Jungtinės Karalystės ūkis

Jungtinės Karalystės istorija

Jungtinės Karalystės santykiai su Lietuva

Jungtinės Karalystės švietimas

Jungtinės Karalystės literatūra

Jungtinės Karalystės architektūra

Jungtinės Karalystės dailė

Jungtinės Karalystės muzika

Jungtinės Karalystės choreografija

Jungtinės Karalystės kinas

Jungtinės Karalystės žiniasklaida

Jungtinės Karalystės lietuviai

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką