Kambòdžos dail

Seniausių laikų dailė

Iš ketvirto tūkstantmečio prieš Kristų–9 a. po Kr. išliko geometriniais ornamentais puoštų keraminių indų. Rasta 2000–1500 pr. Kr. sukurtų meistriškų aukso ir sidabro dirbinių, juose ryšku Indijos ir Kinijos kalvystės įtaka. Ankstyviausi hinduistinės skulptūros pavyzdžiai išliko iš 5–6 a., daugiausia tai didelio mastelio, meistriškai padaryta apvalioji skulptūra iš smiltainio, jai būdinga tikslios proporcijos, subtili modeliuotė, tikroviškos detalės (Harihara iš Asram Maharosei, 6 a. vidurys). Nuo 7 a. pirmos pusės hinduistinės skulptūros modeliuotos griežčiau, labiau stilizuotos (Lakšmė iš Kohn Kriengo). Ankstyviausi budistinės skulptūros pavyzdžiai datuojami 7–8 a.; tai apvalioji skulptūra iš smiltainio (Buda iš Vat Romloko), nedidelės bronzinės figūrėlės, bareljefinių frizų ir didžiulių bronzinių skulptūrų fragmentai. Kambodžos tekstilės gaminiuose ryšku Indijos tekstilės tradicijos.

9–12 amžiaus dailė

Nuo 9 a. keramikos dirbinius pradėta glazūruoti ir degti aukštoje temperatūroje, susiklostė savita khmerų keramikos tradicija. 9–11 a. suklestėjo khmerų skulptūra. Hinduistinėje apvaliojoje skulptūroje dievybės vaizduotos griežtai frontaliomis, statiškomis pozomis (Brahma iš Prasat Prei, 9 a. pabaiga–10 amžius). Nišos, timpanai ir durų sąramos puoštos reljefais (Vaišnavų šventyklos Angkore, 10 a., Bantei Srei šventyklos Angkore, 10 a. pabaiga, reljefai). Budistinėje skulptūroje (Buda iš Peam Čeango, 11 a.) ryšku hinduistinės skulptūros įtaka. Prasat Neang Khmau šventykloje prie Koh Kero – seniausia išlikusi sieninė tapyba (maždaug 10 a.); jos piešinys tikslus, nedaug spalvų (balta, ruda, raudona ir juoda), potėpiai mechaniški. 11 a. pabaigoje–12 a. pabaigoje apvalioji skulptūra prarado ankstesnę reikšmę, suklestėjo reljefas.

Bajono šventyklos skulptūrinio dekoro fragmentas (12 a. antra pusė)

Vieni vertingiausių yra Angkor Vato ansamblio (1113–50) bareljefai; jie labai žemo reljefo, vingraus, raiškaus piešinio, manoma, buvo ištapyti ryškiomis spalvomis, kai kur paauksuoti. 12 a. pabaigoje–13 a. pradžioje budizme įsigalėjus mahajamos krypčiai pagausėjo budistinės skulptūros. Susiklostė vadinamasis Bajono stilius; šio stiliaus skulptūroms būdinga natūralizmas, švelnūs veido bruožai, sudvasinta šypsena (Džajavarmanas VII iš Preah Khaho, 12 a. pradžia–13 amžius). Angkor Thomo ansamblio Bajono šventykloje (12 a. pabaiga–13 a.) išliko vertingų bareljefų, vaizduojančių mitologines scenas, istorinius įvykius.

Dailė nuo 13 amžiaus

Nuo 13 a. pabaigos paplito theravados budizmas. Pradėta kurti medinė skulptūra, ypač išpopuliarėjo 17–19 a.; pagausėjo stovinčio Budos atvaizdų. Juose pabrėžtos antžmogiškos Budos savybės, atsisakyta Bajono stiliui būdingo natūralizmo, minkštos modeliuotės. Tapyboje griežtai laikytasi ikonografinių kanonų, būdinga vaizdo plokštumas, dekoratyvumas (Vat Preah Keo vienuolyno Pnompenyje sienų tapyba, 19 a. pabaiga). 20 a. pradėtos kurti skulptūros iš betono, skulptūros meninis lygis smuko.

2271

L: R. R. Das Art Traditions of Cambodia Calcutta 1974.

Kambodžos kultūra

Kambodža

Kambodžos gamta

Kambodžos gyventojai

Kambodžos konstitucinė santvarka

Kambodžos partijos ir profsąjungos

Kambodžos ginkluotosios pajėgos

Kambodžos ūkis

Kambodžos istorija

Kambodžos švietimas

Kambodžos literatūra

Kambodžos architektūra

Kambodžos muzika

Kambodžos choreografija ir teatras

Kambodžos žiniasklaida

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką