lenktyninis automobilis

bolidas Ferrari F138

lenktỹninis automoblis, žiedinėms, ralio, kroso ir kitoms lenktynėms pritaikytas specialus automobilis. Jam būdinga didelė variklio galia ir santykinai maža savitoji masė, didelis pasiekiamas greitis, geros dinaminės savybės. Nuo įprasto lengvojo automobilio kartais skiriasi matmenimis, pavyzdžiui, žemesnis ir platesnis, dažniausiai turi didelio sukimosi greičio ir mažos masės variklį, taip pat tam tikrai lenktynių rūšiai pritaikytą transmisijos, pakabos, vairo, stabdžių sistemos konstrukciją. Dažnai lenktyninio automobilio agregatai ir kitos konstrukcijos elementai pritaikyti tik vienoms lenktynėms atlaikyti. Tam tikrų lenktyninių automobilių klasių technines charakteristikas reglamentuoja Tarptautinė automobilių federacija (Fédération Internationale de l’Automobile, FIA).

Ji nuolat nustato techninius ir saugumo reikalavimus varikliams, transmisijai, stabdžiams, padangoms, degalams, aerodinaminiams elementams, elektroninėms valdymo sistemoms (pavyzdžiui, Formulės‑1 bolidams uždrausta naudoti stabdžių antiblokavimo sistemą), saugumo įrangai. Pagal saugumo reikalavimus kėbulinis lenktyninis automobilis privalo turėti salone sumontuotą saugos karkasą, formulės klasės lenktyninis automobilis – smūgio energiją sugeriančią kapsulę, gelbstinčią pilotą susidūrus su kliūtimi, saugos lankus, įtaisytus už kapsulės, ir gelbstinčius apsivertus automobiliui, greitai nuimamą vairą, leidžiantį pilotui išlipti iš avariją patyrusio automobilio per kelias sekundes, daugelio tvirtinimo taškų saugos diržus, nepramušamą ir nesprogų degalų baką, avarinį elektros sistemos išjungiklį ir daugelį kitų saugos įtaisų. Lenktyniniam automobiliui privalomas oficialus tinkamumo lenktynėms patvirtinimas (pavyzdžiui, testuojama automobilio saugos įranga ir lenktynininkų apranga). Populiariausių Formulės‑1 lenktynių ir techniškai moderniausias lenktyninis automobilis (bolidas) turi atvirą kėbulą – kapsulę, kurioje sėdi pilotas, už kapsulės įrengtą variklį ir pavarų dėžę, su kapsule sudarančią laikančiąją bolido konstrukciją. Anglies pluošto kapsulėje įrengta pagal piloto antropometrinius duomenis pagaminta sėdynė, įtaisyti greičio ir stabdžių pedalai, nuimamasis vairas. Iš didelėms apkrovoms ir kaitrai atsparių kompozicinių medžiagų ar lengvųjų lydinių pagamintas V formos variklis yra 8 arba 10 cilindrų 3,0 dm3 darbinio tūrio, be turbokompresoriaus pasiekia apie 600 kW galią ir iki 18 000–19 000 sūkių per minutę didžiausią greitį. Sukimo momentas varantiesiems galiniams ratams perduodamas per sekvencinę 7 laipsnių pusiau automatinę pavarų dėžę. Stabdžiai iš anglies pluošto, aušinami skysčiu. Kompiuteriu kontroliuojami ir reguliuojami visi procesai, susiję su variklio ir kitų sistemų darbu. Duomenys apie bolido techninę būklę ir piloto veiksmus per lenktynes nuotoliniu būdu nuolat siunčiami komandos personalui į vadinamuosius boksus. Bolido stovumui ir valdymo savybėms didžiausią poveikį turi priekyje, gale ir ant šonų įrengti aerodinaminiai elementai, pavyzdžiui, priekiniai ir galiniai sparnai, sukuriantys aerodinamines jėgas ratams prispausti prie kelio, sudėtingos kinematikos pakaba. Keičiant aerodinaminių elementų charakteristikas (sparnų atakos kampą) galima keisti bolido valdymo savybes. Lenktyniniams automobiliams naudojamos įvairių rūšių padangos, pritaikytos ir sausai, ir drėgnai, ir šlapiai kelio dangai. WRC (World Rally Championship – Pasaulio ralio čempionatas) klasės lenktyninis ralio automobilis turi modifikuotą serijinio automobilio kėbulą (kuriame įrengtos vietos vairuotojui ir šturmanui), 4 cilindrų, 2,0 dm3 darbinio tūrio, >220 kW galios variklį su turbokompresoriumi, 4 varančiųjų ratų transmisiją su sekvencine pavarų dėže ir tridiske anglies pluošto sankaba, taip pat ralio lenktynėms pritaikytą pakabą, vairo mechanizmą ir stabdžių sistemą.

WRC automobiliuose naudojamos skirtingos padangos, pritaikytos įvairiai kelių dangai ir įvairioms trasoms, pavyzdžiui, specialios padangos (siauros su giliu protektoriumi ir dygliais važiuoti sniego ar ledo trasa). Dažnai technikos naujovės, įdiegtos kuriant lenktyninius, daugiausia Formulės‑1, automobilius, naudojamos paprastų lengvųjų automobilių gamyboje. Tarptautinė automobilių federacija rengia tam tikrų lenktyninių automobilių klasių čempionatus, pavyzdžiui, Formulės‑1 pasaulio čempionatas (FIA Formula One World Championship), WRC klasės lenktyninių automobilių pasaulio čempionatas (FIA World Rally Championship), kėbulinių lenktyninių automobilių pasaulio čempionatas (FIA World Touring Car Championship), lenktyninių sunkvežimių čempionatas (FIA Truck Racing Championship) ir daugelį kitų.

ralio automobilis Mazda 2RS

3065

-bolidas

automobilis

bolidas

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką