Lietuvõs transpòrtas

Jau 13 a. Lietuvos teritorijoje buvo gana daug vandens ir sausumos kelių (įvairiuose šaltiniuose minima apie 100). 14 a. svarbiu susisiekimo centru tapo Vilnius. Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės tarptautinės reikšmės sausumos keliai (vieškeliai) ėjo iš Vilniaus į Krokuvą, Karaliaučių, Rygą, Kijevą, Maskvą. 19 a.–20 a. pradžioje Lietuvos teritorijoje keliai ir geležinkeliai buvo tiesiami, vandens keliai eksploatuojami atsižvelgiant į Rusijos imperijos, per Pirmąjį pasaulinį karą – į Vokietijos politinius ir ekonominius interesus. 1918–40 stengtasi kurti transporto sistemą atsižvelgiant į Lietuvos poreikius. 1918 įkurta Susisiekimo ministerija iš Rusijos imperijos ir Vokietijos valdžios paveldėjo gerokai apleistus kelius ir nedaug transporto priemonių. 1940 06 15 SSRS okupavus Lietuvą, 09 08 nacionalizuotas Lietuvos transportas, panaikinta Susisiekimo ministerija, jos funkcijos ir pavaldžios įstaigos perduotos SSRS ministerijoms ir žinyboms. Geležinkelių, oro ir jūrų transportas tapo pavaldus SSRS, o LSSR administracijai priklausė tik automobilių ir upių transportas. SSRS okupacijos metais geležinkelių, jūrų, oro ir vamzdynų transportas buvo plėtojamas ir eksploatuojamas atsižvelgiant į SSRS politinius ir ekonominius interesus. Išplėtotas jūrų ir oro, vamzdynų transportas, bet ekonominiu atžvilgiu šių rūšių transportas šalį glaudžiai susiejo su Rusija. Labiausiai buvo plėtojami automobilių keliai ir automobilių transportas, mažiausiai – geležinkelių transportas.

Atkūrus nepriklausomybę, 1990 atkurta ir Susisiekimo ministerija. 1992 visas Lietuvos teritorijoje esantis transportas tapo sudėtine Lietuvos ūkio ir socialinės infrastruktūros dalimi. Ją sudaro geležinkelių, kelių, jūrų, vidaus vandenų, oro, miestų, vamzdynų transportas ir biotransportas (bevariklės transporto priemonės – dviračiai, velomobiliai ir kitos). Bendrojo naudojimo geležinkeliai, pagrindiniai automobilių keliai, jūrų, uostų akvatorija ir teritorija, švyturiai ir laivybą reguliuojantys bei jos saugą garantuojantys įrenginiai ir navigacijos ženklai, skrydžių valdymo sistemos aeronavigaciniai įrenginiai, magistraliniai vamzdynai yra Lietuvos Respublikos valstybinė nuosavybė; kiti keliai, transporto priemonės, inžineriniai techniniai statiniai yra savivaldybių, juridinių ir fizinių asmenų nuosavybė. 1994 Seimas patvirtino Nacionalinę Lietuvos transporto plėtros programą. Jos pagrindinis tikslas – pasinaudojant gera geopolitine padėtimi, įveikiant techninį, technologinį ir organizacinį atsilikimą, prisijungiant prie svarbiausių transporto veiklą reglamentuojančių daugiašalių sutarčių integruoti šalies transporto sistemą į Europos transporto tinklą ir paslaugų rinką. 2004 Vilniaus Gedimino technikos universiteto Transporto mokslo institutas parengė Ilgalaikę (iki 2025 m.) Lietuvos transporto sistemos plėtros strategiją, kuriai pritarė šalies Vyriausybė. Strategijoje skelbiama viena svarbiausių transporto politikos krypčių – siekis stiprinti skirtingų transporto rūšių sąveiką, pvz., keleivių vežimo srityje įdiegti vadinamąją vieno bilieto koncepciją (galimybė su vienu bilietu naudotis įvairių transporto rūšių paslaugomis), krovinių vežimo srityje – plėtoti intermodalius transportavimo procesus ir technologijas (kurti modernius logistikos centrus, integruoti juos į žemyninėje Europoje ir Baltijos jūros regione kuriamą transporto centrų tinklą), t. p. koordinuotai plėtoti kelių, geležinkelių, vandens ir oro uostų infrastruktūrą. Lietuvoje nuo 1986 anglų kalba eina mokslo žurnalas Transport (leidžia Vilniaus Gedimino technikos universitetas ir Lietuvos mokslų akademija).

Lietuvos transporto schema

Lietuvos įvairių kelių ilgis 1990–2016 parodytas 1 lentelėje, kelių transporto priemonių skaičius 1995–2017 – 2 lentelėje, transporto schema 2007 pradžioje – žemėlapyje Transporto schema. 2016 visų rūšių transportu pervežta 131,0 mln. t krovinių (3 lentelė), 20,1 % daugiau nei 2000. Daugiausia keleivių ir krovinių pervežama automobiliais ir geležinkeliu. 2000–16 krovinių pervežimas geležinkelių transportu padidėjo 55,2 %, kelių transportu – 41,2 %, jūrų transportu – 27 %, vidaus vandenų transportu – 25,7 %, bet 54,8 % sumažėjo transportavimas naftotiekiais ir 5,5 karto – krovinių pervežimas oro transportu.

1 lent. Lietuvos kelių ilgis 1990–2016* (metų pabaigoje, km)
  1990 1995 2000 2004 2008 2012 2016
pagrindinių geležinkelių ilgis ... 2 665 2 502 2 200 2 180 2 189 2 336
geležinkelių linijų eksploatacinis ilgis 2 007 2 002 1 905 1 782 1 765 1 768 1 911
   iš jų elektrifikuotų 122 122 122 122 122 122 122
automobilių kelių ilgis 48 734 62 513 75 517 79 331 81 030 84 166 84 495
   valstybinės reikšmės 20 904 21 121 21 313 21 345 21 320 21 242 21 244
   vietinės reikšmės 23 273 36 666 54 204 57 986 59 710 62 923 63 250
vidaus vandenų laivybos kelių ilgis ... 369 380 425 441 452 485
troleibusų linijos 242 242 267 277 266 266 271
eksploatacinis naftotiekio ilgis ... 400 500 500 500 500 500

* Lietuvos statistikos departamento duomenys

2 lent. Lietuvos kelių transporto priemonių skaičius 1995–2017* (metų pabaigoje)
Transporto priemonės 1995 2000 2005 2010 2015 2017
motociklai 20 033 19 842 24 027 38 995 26 651 31 112
autobusai 17 052 15 069 14 839 13 261 6 856 7 164
lengvieji automobiliai 718 469 1 172 394 1 455 276 1 691 855 1 244 063 1 356 987
krovininiai automobiliai 101 422 88 346 106 247 113 113 78 115 84 625
puspriekabių vilkikai 7 469 10 267 16 239 20 808 24 781 30 914
specialūs automobiliai 15 346 11 798 11 526 14 598 10 521 10 258
visos kelių transporto priemonės 879 791 1 317 716 1 658 068 1 954 592 1 443 046 1 578 338

* Lietuvos statistikos departamento duomenys

3 lent. Pervežta krovinių Lietuvoje 1995–2016* (tūkst. tonų)
Transporto rūšis 1995 2000 2004 2008 2012 2016
geležinkelių transportas 26 003,5 30 711,9 45 554,8 54 970,2 49 377,2 47 650,6
kelių transportas 138 329,0 45 013,4 51 456,1 59 426,5 48 427,6 63 570,6
naftotiekis 18 110,0 27 980,6 26 625,7 14 101,1 14 826,8 12 929,9
vandens transportas 6 324,8 5 367,9 5 345,8 6 271,9 8 055,8 6 805,4
   jūrų transportas 5 840,8 4 515,5 4 724,8 5 283,4 7 006,3 5 733,7
   vidaus vandenų transportas 484,0 852,4 621,0 988,5 1 049,5 1 071,7
oro transportas 2,6 3,3 6,6 4,2 1,1 0,6
iš viso 188 769,9 109 076,6 128 989,0 134 773,9 120 688,5 130 957,1

* Lietuvos statistikos departamento duomenys

Tarptautinis krovinių pervežimas 2000–16 daugiausia padidėjo kelių ir geležinkelių transporto sektoriuose. Vidaus krovinių pervežimo srityje vyrauja kelių transportas. 2016 šiuo transportu pervežta 63,6 mln. t krovinių. Geležinkelių transportu 2016 pervežta 47,7 mln. t (iš jų 9,0 mln. t sudarė tranzitas) krovinių. Daugiausia vežta naftos ir naftos produktų (14,5 mln. t), cheminių ir mineralinių trąšų (14,3 mln. t), metalų (3 mln. tonų). 2016 jūrų transportu pervežta 5,7 mln. t krovinių (didžiausia dalis – 36,9 % – pervežta tarp užsienio uostų), vidaus vandenų – 1,1 mln. tonų krovinių (didžiąją dalį sudarė keltais iš Klaipėdos į Neringą ir atgal keliami kroviniai). 2016 Klaipėdos jūrų uoste ir Būtingės naftos terminale perkrauta 49,3 mln. t krovinių, iš jų – 20,3 mln. t skystųjų, 16,7 mln. t biriųjų ir 12,3 mln. t bendrųjų. Klaipėdos jūrų uoste perkrauta 40,0 mln. t krovinių (11,0 mln. t skystųjų, 16,7 mln. t biriųjų ir 12,3 mln. t bendrųjų), iš jų apie 275 700 kelių transporto priemonių, apie 443 000 TEU konteinerių. Iš skystųjų krovinių daugiausia perpilta naftos produktų (8,8 mln. t), iš biriųjų krovinių daugiausia perkrauta trąšų (11,3 mln. tonų). Būtingės terminale perpilta 9,3 mln. t naftos. Lietuvos oro transporto bendrovės pervežė apie 600 t krovinių ir pašto. Didžiąją dalį krovininių reisų aptarnavo Kauno oro uostas.

2016 įvairių rūšių transportu pervežta 386,2 mln. keleivių (4 lentelė). Daugiausia vežta kelių transportu (378,9 mln.), iš jų autobusais (įskaitant maršrutinius taksi) – 291,5 mln., troleibusais – 87,4 mln. keleivių. Geležinkelių transportu pervežta 4,4 mln. keleivių (Lietuvoje – 3,6 mln., tarptautiniais maršrutais – 0,8 milijono). 2016 Lietuvos oro uostai aptarnavo apie 4,8 mln. keleivių (atvykstančių ir išvykstančių). Didžiąją dalį keleivinių reisų aptarnavo Vilniaus oro uostas, antras pagal aptarnautų keleivių skaičių – Kauno oro uostas. Daugiausia keleivių atvyko iš Didžiosios Britanijos ir išvyko į ją (20,3 % visų keleivių), Vokietiją (9,2 %), Norvegiją (7,5 %), Daniją (7,2 %), Italiją (5,9 %) ir Ispaniją (5,1 %). Lietuvos oro transporto bendrovės pervežė apie 716 500 keleivių. Jūrų transportu pervežta apie 366 300 keleivių, vidaus vandenų – daugiau kaip 1,8 mln. (didžiąją dalį sudarė keltais iš Klaipėdos į Neringą ir atgal keliami keleiviai), į Klaipėdos jūrų uostą atvyko ir išvyko apie 302 700 keleivių, iš jų – apie 64 300 kruizinių laivų keleivių.

4 lent. Pervežta keleivių Lietuvoje 1995–2016* (tūkst.)
Transporto rūšis 1995 2000 2004 2008 2012 2016
geležinkelių transportas 15 236,4 8 852,1 6 983,2 5 063,1 4 802,1 4 427,8
kelių transportas 678 163,0 417 672,8 430 073,9 468 304,5 387 533,2 378 880,3
   autobusai** 405 686,3 258 338,5 297 824,8 317 296,2 275 130,7 291 504,9
   troleibusai 272 476,7 159 334,3 132 249,1 151 008,3 112 402,5 87 375,4
vandens transportas 1 041,8 1 364,1 2 106,8 2 597,7 2 086,8 2 217,2
   jūrų 38,7 64,2 132,9 226,1 322,6 366,3
   vidaus vandenų 1 003,1 1 299,9 1 973,9 2 371,6 1 764,2 1 850,9
oro transportas 241,9 342,6 591,5 1 161,1 576,0 716,5
iš viso 694 683,1 482 231,6 439 755,4 477 126,4 394 998,1 386 241,7

* Lietuvos statistikos departamento duomenys

** nuo 2000 įskaitytas keleivių vežimas maršrutiniais taksi

Lietuvos kelių transportas

Lietuvos geležinkelių transportas

Lietuvos vidaus vandenų transportas

Lietuvos jūrų transportas

Lietuvos oro transportas

Lietuvos vamzdynų transportas

Lietuvos miesto transportas

139

2271

transportas Lietuvoje

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką