Marlene Dumas

Dumas Marlene (Marlena Diumã) 1953 09 03Keiptaunas, Pietų Afrikos tapytoja. 1972–75 studijavo dailę Keiptauno universitete, 1976–78 tobulinosi meno mokykloje Ateliers ’63 Haarleme. Nuo 1976 gyvena Amsterdame. Dėstė Amsterdamo karališkojoje akademijoje, kitose aukštosiose mokyklose. Keiptauno universiteto (2012), Karališkosios dailės akademijos Londone (2013), Antverpeno universiteto (2015) garbės daktarė.

Kūryba

M. Dumas tapyboje ir piešiniuose ryšku Pietų Afrikos krašto problemos, tačiau vaizdiniai susiję ir su bendražmogiškomis temomis (rasinė diskriminacija, socialinė nelygybė, prostitucija, lytinė tapatybė, trauminės patirtys ir kita). Pagrindinis vaizdavimo objektas – žmogaus kūnas. Nutapė įvairių rasių vaikų, moterų ir vyrų provokatyvių portretų, išryškindama neutralų žvilgsnį, išviešindama kūnišką grožį bei jo trapumą, sunkiai nupasakojamus išgyvenimus, susijusius su trauminės atminties vaizdiniais, meilės, skausmo ir mirties patyrimu. M. Dumas kuriami vaizdai turi šiurpaus atvirumo ir elegancijos, baugumo ir erotiškumo (Laukianti (prasmės) 1988, Migla 2000).

Laužydama tabu M. Dumas savo kūriniais mezga dialogą su žiūrovu, plečia socialinės terpės supratimą, kvestionuoja stereotipus (Duokite žmonėms, ko jie nori, Laisvė, Teisingumas, visi 1992, Tramdomieji marškiniai 1993, Magdalena 1995, Nekaltybė 2003, pagal G. Courbet, Vyriškoji Ofelija 2006, Tapybos ištakos 2018), sugrąžina žiūrovams pirmaprades jausenas, kasdienišką patirtį, ieško bendražmogiškų komunikacijos kodų. Visoje tapytojos kūryboje ryšku autobiografiškumas (Blogis yra banalus 1984, Mokytoja 1987, Autoportretas 2008; paveiksle Tapytojas su M. Dumas dukters atvaizdo motyvu, 1994, analizuojamas menininko įvaizdžio stereotipas). Tapo remdamasi fotografija, filmais. Tapymo maniera impulsyvi (ypač meistriškos akvarelės), stora linija derinama su nuplauto dažo dėme ar tiršto dažo pėdsakais; svarbu piešinys. Vaizduojami pavidalai supaprastinti, deformuoti, tapybinis eskiziškumas jiems suteikia intymumo, šilumos, subtiliai atskleidžia medžiagiškumą.

M. Dumas. Turkų moksleivės (aliejus, 1987, Stedelijko muziejus Amsterdame)

Parodos

Surengė individualių parodų žymiuose pasaulio meno centruose, dalyvavo Venecijos bienalėje (2003, 2022).

2648

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką