Londono metropolitenas

metropolitènas (pranc. métropolitain), metrò (pranc. métro), didelio keleivių srauto (iki 40–70 tūkstančių keleivių per 1 h viena kryptimi) miesto keleivinis geležinkelis, nutiestas dažniausiai po žeme. Metropoliteno linijomis kursuoja elektriniai traukiniai. Metropolitenai dažniausiai įrengiami miestuose, turinčiuose 1 mln. ir daugiau gyventojų. Yra paprastasis (25–35 km/h) ir greitasis (greitis daugiau kaip 35 km/h; sustoja rečiau) metropolitenas. Tarpstočiuose traukiniai važiuoja iki 100 km/h greičiu. Metropoliteną sudaro bėgių keliai (linijos), keleivių stotys ir jų pagalbinės patalpos, depai, elektros energijos tiekimo, vėdinimo, vandens šalinimo (požeminėse linijose), traukinių valdymo įrenginiai.

Metropoliteno linijos yra požeminės (tuneliuose), antžeminės, estakadinės. Didžioji metropoliteno linijų dalis dažniausiai įrengiama po žeme (nors ne visos pirmosios metropoliteno linijos buvo požeminės), todėl gatvių transportas, dideli miesto pastatai nėra kliūtis tiesti metropolitenus, nes tuneliai iškasami ir įrengiami tam tikrame gylyje, be to, metropoliteno keliamas triukšmas ir vibracija nekenkia žemės paviršiuje esantiems statiniams. Požeminės linijos ekonomiškiausios, kai jų gylis siekia 10–15 m (kasama ir statoma atviruoju būdu). Gilūs (30–50 m) požeminiai tuneliai kasami naudojant specialią techniką. Įrengiamos ir antžeminės metropoliteno linijos, jei yra laisvos erdvės. Estakadinės metropoliteno linijos tiesiamos ten, kur tenka kirsti didelį vandens telkinį, kelius, statinius ar kita. Metropoliteno linijos sujungiamos pėsčiųjų perėjomis arba traukiniai pervažiuoja iš vienos linijos į kitą. Yra metropoliteno linijų su betonuotais takais, jomis važiuoja traukiniai pneumatiniais ratais. Metropoliteno stotys įrengiamos ten, kur yra didžiausias keleivių srautas: geležinkelių ar autobusų stotys, oro ar vandens uostai, stadionai ar kitos masinių renginių vietos. Požeminių tunelių stotys įrengiamos ten, kur nėra didelių antžeminių statinių, o kur jų yra, metropolitenas tiesiamas didesniame gylyje. Stotyse yra salės, peronai, vestibiuliai, perėjos. Keleiviai kyla ir leidžiasi eskalatoriais, laiptais, kai kur pakeliami ir nuleidžiami liftais (telpa iki 130 žmonių). Elektros energijos tiekimo įrenginius sudaro traukos ir įtampą žeminančios pastotės. Traukos pastotėse aukštosios įtampos kintamoji elektros srovė paverčiama nuolatine ir per kontaktinį bėgį ir srovės ėmiklius tiekiama į motorinių vagonų variklius. Kintamoji elektros srovė iš žeminančiųjų pastočių tiekiama eskalatoriams, ventiliatoriams, siurbliams, apšvietimui ir kitoms reikmėms. Traukinių eismas valdomas sudėtinga signalizacijos, centralizacijos, blokavimo sistema. Požeminiuose tuneliuose įrengiamas vėdinimas. Atšalus orui stotys šildomos.

Pirmasis 3,6 kilometro ilgio metropolitenas 1863 įrengtas Londone, 1868 metropolitenas pradėjo veikti Niujorke, 1892 – Čikagoje, 1896 – Budapešte, 1900 – Paryžiuje, vėliau – kituose miestuose. Ilgiausi metropolitenai nurodyti lentelėje.

Lent. Ilgiausi pasaulio metropolitenai (2021)
Miestas Ilgis, km Eksploatacijos pradžia
Šanchajus 743 1993
Pekinas 703 1969
Guangdžou 532 1997
Čengdu 519 2010
Maskva 412 1935
Šendženas 411 2004
Londonas 402 1863
Niujorkas 399,0 1904
Nandzingas 378 2005
Čongčing 370 2005
Seulas 331,5 1974
Delis 296 2002
Madridas 293 1919
Uhanas 288 2004
Meksikas 226,5 1969
Paryžius 214,0 1900
Singapūras 198,6 1987
Tokijas 195,1 1927

* be bendrovės Korail eksploatuojamų linijų

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką