mókslo ekonòmika, ekonomikos mokslų sritis, kuri nagrinėja mokslo tyrimų finansavimo, atsipirkimo, teritorinio išdėstymo, intelektinių išteklių veiksmingumo ir kitus ekonominės plėtros aspektus. Mokslo ekonomika apima mokslinės tiriamosios veiklos organizavimą, valdymą, finansavimą ir aprūpinimą ištekliais, mokslininkų pasiektų rezultatų (atradimų, išradimų, naujų žinių, technologijų, produktų, gamybos būdų) praktinio įgyvendinimo ekonominį pagrindimą. Mokslo ekonomika atsirado 19 a., kai spartėjanti mokslo ir technikos pažanga ir mokslinės veiklos suartėjimas su gamyba nulėmė specializuotų mokslinio tyrimo įstaigų (institutų, laboratorijų ir kitų) atsiradimą ir paplitimą visame pasaulyje. 20 a. antroje pusėje mokslo ekonomiką ir joje veikiančius ekonominius dėsnius pradėjo analizuoti ekonomistai. Svarbių šios srities tyrimų, t. p. plėtros statistinę analizę atliko K. J. Arrow, P. A. Diamondas, F. Machlupas, G. J. Stigleris (Jungtinės Amerikos Valstijos), T. Kealey (Didžioji Britanija). Mokslo ekonomikos svarbiausios problemos – mokslininkų motyvacijos ir darbo efektyvumo didinimas, prioritetinių mokslinės veiklos sričių nustatymas ir rėmimas, jos rezultatų pritaikymas pramonėje ir kitose ūkio šakose. 20 a. pabaigoje–21 a. pradžioje inovatyvių brangiai kainuojančių mokslinių tyrimų (nanotechnologijų, genų inžinerijos, kosmoso tyrimų, naujų efektyvių vaistų, vandeniliu varomų variklių, naujų ginkluotės rūšių, dirbtinio intelekto kūrimo) rezultatai taikomi socialinėms ir tvariosios plėtros problemoms spręsti. Labai svarbu pagrįsti jų prioritetus pagal ekonominį tikslingumą. Siekiant sutelkti mokslinį potencialą, techniką ir finansavimą darbui aktualiausiose mokslo srityse kuriami jungtiniai tyrimų centrai, vadinamieji slėniai (pagal Jungtinėse Amerikos Valstijose po II pasaulinio karo įkurto puslaidininkių ir kompiuterių technologijų tobulinimo centro pavadinimą Silicio slėnis; mokslo slėnis).

LIETUVOJE mokslo ekonomiką plėtoja mokslinio tyrimo institutai ir aukštųjų mokyklų laboratorijos. Nuo 21 a. pradžios mokslo ekonomikos nuostatos naudojamos kuriant integruotus mokslo, studijų ir verslo centrus (slėnius).

2638

2687

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką