monopolizãcija, bendrovių, turinčių didelę rinkos galią, veiksmai, kuriais siekiama apriboti arba pašalinti konkurenciją ir užimti monopolinę padėtį rinkoje.

Monopolizacija gali būti vykdoma teisėtomis priemonėmis (inovacijų diegimas ir naujų technologijų patentų įregistravimas, išimtinių nuosavybės teisių į tam tikrus ekonominius išteklius įsigijimas, bendrovių susiliejimas ir susijungimas) arba pažeidžiant konkurencijos teisės reikalavimus. Tokiais pažeidimais laikomi konkuruojančių bendrovių karteliniai susitarimai (kartelis) dėl kainų, pardavimo ar gamybos kvotų nustatymo, rinkos pasidalijimo, atsisakymo tiekti prekes potencialiems pirkėjams, vadinamoji grobuoniška kainodara (laikinas prekių pardavimas ar paslaugų teikimas kainomis, mažesnėmis už savikainą, siekiant išstumti konkurentus iš rinkos), neteisėta kainų diskriminacija ar kitų nevienodų pardavimo sąlygų nustatymas skirtingų kategorijų pirkėjams, papildomų, su sutarties objektu nesusijusių, įsipareigojimų primetimas kitai sutarties šaliai, prekybos, gamybos, technikos pažangos ribojimas darant žalą vartotojams, dirbtinių įėjimo į rinką kliūčių sudarymas potencialiems konkurentams ir kitos piktnaudžiavimo dominuojančia padėtimi rinkoje formos.

Siekiant apsaugoti vartotojus ir ekonomiškai silpnesnius konkurentus nuo monopolininkų piktnaudžiavimo, dominuojančią padėtį rinkoje užimančių bendrovių veiklai daugelyje šalių taikomos antimonopolinės politikos priemonės.

2498

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką