monopsònija (mono… + gr. opsōnia – supirkimas), rinkos struktūra, kai rinkoje veikia tik 1 pirkėjas ir daug prekių ar paslaugų pardavėjų. Monopsonija yra netobulosios konkurencijos forma, atvirkštinis monopolijos atvejis. Monopsonijai būdinga didelė pirkėjo (monopsonininko) rinkos galia, kuri leidžia nustatyti perkamą prekių ar paslaugų kiekį, mažinti jų kainas, primesti pardavėjams kitas nepalankias sutarčių sąlygas taip, kaip monopolininkas gamintojas diktuoja savo sąlygas pirkėjams. Monopsonijos tipiškas atvejis yra ginklų, karinės technikos ir kitų prekių, kurių negali įsigyti privatūs asmenys, valstybiniai pirkimai. Monopsonija dažnai susiformuoja darbo rinkoje, kai įmonė, įstaiga ar organizacija, kuri yra vienintelis darbdavys mieste ar ūkio šakoje, gali vienašališkai nustatyti darbo užmokesčio dydį šios srities darbuotojams (pavyzdžiui, energetikoje, miesto ūkyje, policijoje). Mažmeninėje prekyboje dėl įmonių koncentracijos didelę pirkėjo rinkos galią 20 a. pabaigoje–21 a. pradžioje įgijo didieji prekybos tinklai. Konkurencijos taisyklės draudžia monopsonininkams (kaip ir monopolininkams) piktnaudžiauti jų turima rinkos galia, jiems taip pat gali būti taikomos antimonopolinės politikos priemonės. Monopsonijos terminą 1933 pirmą kartą pavartojo J. V. Robinson.

2498

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką