Nagojà (Nagoya), miestas Japonijoje, Honsiu salos pietuose, į pietvakarius nuo Tokijo, prie Ramiojo vandenyno Isės įlankos; Aiči prefektūros centras.

Nagojos panorama

2,33 mln. gyventojų (2020; aglomeracijoje apie 10,5 mln. gyventojų). Didžiausias Japonijoje pagal krovinių metinę apyvartą (196 mln. t; 2017) prekybos uostas; išvežama daugiausia automobiliai (apie 1,4 mln. automobilių kasmet) ir jų dalys, pramoniniai įrenginiai, plienas, guma, įvežama nafta, suskystintos gamtinės dujos, geležies rūda, anglys, tekstilės pramonės gaminiai. Per Nagoją eina Šinkanseno geležinkelis, geležinkeliai ir automobilių magistralės į Tokiją, Osaką. Tarptautinis oro uostas (į šiaurę nuo Nagojos). Metropolitenas. Automobilių (koncerno Toyota Motor gamykla), lėktuvų, kompiuterinės įrangos, geležinkelio riedmenų, tiksliųjų prietaisų (medicinos įrangos, muzikos instrumentų, laikrodžių), dviračių, siuvimo mašinų gamyba, laivų statyba, metalurgija, naftos perdirbimas, medienos apdirbimo, chemijos ir naftos chemijos, elektronikos, elektrotechnikos, porceliano, keramikos, tekstilės, siuvimo, maisto pramonė. Turizmas. Prekybos ir finansų bendrovės. Nagojos vertybinių popierių birža (įkurta 1949). Nagojos (įkurtas 1871), Meidži (1949), Nandzano (1949), Nagojos miesto (1950) universitetai, Nagojos technikos institutas (1949). Muziejai (Tokugavos meno, mokslo, Toyota automobilių), teatrai. Zoologijos ir botanikos sodai (Higašimos parke).

Nagojos uosto panorama

2271

Architektūra

Nagojos miesto mokslo muziejus; 35 m skersmens sferoje įrengtas planetariumas (2011)

Išliko šintoistų Acutos šventykla (apie 100, rekonstruota 1893, 1955, 1966). Nagojos pilis (žinoma nuo 1525, perstatyta 1612, per II pasaulinį karą apgriauta, rekonstruota 1959), Osu Kannono šventykla (1612, 20 a. daug kartų rekonstruota). 20 a. pastatyta inžinerinių statinių iš metalinių konstrukcijų (180 m aukščio televizijos bokštas, 1954, seniausias Japonijoje), šiuolaikinių pastatų, dangoraižių: geležinkelio stoties pastatų kompleksas su 2 centriniais bokštais (1999), dangoraižis Midland (2007). Tokugavos meno muziejus (1930).

2271

Istorija

Viduriniais amžiais žvejų kaimas. 16 a. pabaigoje–17 a. pradžioje pradėjo plėstis. 1610 daimiai Tokugavos čia pastatė tvirtovę ir pavertė ją savo rezidencija. 1868, prasidėjus Meidži laikotarpiui, pradėjo labai plėstis. 1881–1917 pastatyta daug pramonės įmonių. Nagoja kanalais, geležinkeliais ir jūrų keliais buvo sujungta su kitais miestais; tai padėjo jai sparčiau plėstis. 1889 gavo miesto teises. 1898 pradėjo važinėti tramvajus (antras Japonijoje po Kioto). Nagojos pramonės plėtrai, ypač mašinų ir metalų, didelę reikšmę turėjo Japonijos–Rusijos (1904–05) ir I pasaulinis karai (1914–18). 20 a. 3 dešimtmetyje tapo ir automobilių bei aviacijos pramonės centru. Per II pasaulinį karą (1939–45) didžiausias Japonijos karo pramonės centras. Sąjungininkų dažnai bombarduotas; buvo sugriauta apie 1/4 Nagojos pastatų, iš miesto evakuota apie pusė gyventojų. Po karo atstatytas. 1957 atidarytas metro. 1959 nukentėjo nuo taifūno (žuvo 1851 gyventojas, sugriauta arba apgriauta 118 000 pastatų).

Nagojos pilis (žinoma nuo 1525, 1959 rekonstruota)

2271

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką