nomokanònai (gr. nomokanōn < nomos − įstatymas, dėsnis, nuostatas + kanōn − taisyklė), Bizantijos kanonų teisės rinkiniai. Buvo sudaromi iš bažnytinių taisyklių ir imperatorių įsakymų dėl Bažnyčios. Bizantijoje buvo dvi suverenios jėgos, kurios savarankiškai leido įstatymus − valstybė ir Bažnyčia. Skirtingas teisines sistemas skirianti riba nebuvo tiksliai apibrėžta: imperatorius kartais išleisdavo tik dogmatiniams klausimams skirtus potvarkius, Bažnyčia dažnai mėgindavo savo kanonus pritaikyti pasaulietiniame gyvenime. Norint išvengti didesnių ginčų nuo imperatoriaus Justiniano I laikų leisti nomokanonai, kuriuose giminingi įstatymai dažniausiai buvo surašomi greta. 6−7 amžiuje atsirado du pagrindiniai nomokanonų tipai: 50 titulų (skirsnių) ir 14 titulų. Seniausias išlikęs yra 50 titulų (skirsnių) nomokanonas, sudarytas apie 550, manoma, Konstantinopolio patriarcho Jono III Scholastiko (503−577). Populiariausią 14 titulų nomokanoną apie 629−640 sudarė anoniminis teisininkas, vėliau žinomas Enantiofano vardu. Šis nomokanonas perdarytas 883, manoma, įsakius patriarchui Fotijui (gyveno apie 820−891). 12 amžiuje jis papildytas komentarais. Pirmasis Serbijos arkivyskupas Sava 1219 išleido slaviškąją nomokanono versiją, pavadintą Vairinė knyga (Kormčaja kniga). Vėliau ja naudojosi visos slavų Stačiatikių bažnyčios.

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką