oro transporto bendrovė

óro transpòrto bendróvė, valstybinė, privati ar mišrioji įmonė, skraidinanti oro transportu (nuosavais ar nuomojamais orlaiviais – lėktuvais, sraigtasparniais, dirižabliais) keleivius, krovinius, paštą.

Veikla

Oro transporto bendrovės dažniausiai specializuojasi pagal teikiamas paslaugas (keleivių, krovinių, pašto siuntų vežimas) ir skrydžių geografiją (tarpžemyninė, žemyninė, regioninė ir vietinė). Daugelyje pasaulio valstybių įkurtos nacionalinės oro transporto bendrovės, kurias valdo ir kontroliuoja vyriausybė, privačių oro transporto bendrovių veiklai taikomas griežtas valstybinis reguliavimas (orlaivių ir juose esančių žmonių saugumo, kainodaros, skrydžių krypčių reglamentavimas). Skrydžių saugumui garantuoti kiekviena oro transporto bendrovė turi savo individualų šaukinį (bendravimui radijo ryšiu su oro uostų ir skrydžių valdymo tarnybų personalu) ir atpažinimo ženklą ant lėktuvo uodegos.

Paslaugų kainos

Oro transporto bendrovių keleiviams teikiamų paslaugų kainos dažniausiai yra diferencijuotos: visos vietos lėktuve skirstomos į klases (pvz., pirmoji, verslo ir ekonominė), klasės – į papildomus segmentus, kiekvienam jų nustatant skirtingą bilieto kainą. Bilietų kainos t. p. priklauso nuo dienų, likusių iki skrydžio, skaičiaus, reiso užpildymo prognozės, skrydžio datos, savaitės dienos ir laiko.

Oro transporto bendrovių bendradarbiavimas

Dauguma oro transporto bendrovių nuolat bendradarbiauja tarpusavyje ir naudoja bendro kodo susitarimus, leidžiančius savo vardu parduoti bilietus į kitų bendrovių vykdomus reisus ir taip padidinti savo pajamas.

20 a. 10 dešimtmetyje paplito nauja glaudesnio oro transporto bendrovių bendradarbiavimo forma – bendrovių aljansai. Aljansą sudarančios bendrovės koordinuoja savo paslaugų keleiviams sistemas (bendrai naudoja oro uostų laukimo sales, personalą, vykdo bendras kelionių skatinimo programas ir kita), suderina paslaugų standartus, skrydžių tvarkaraščius (tai ypač aktualu tarptautinių skrydžių keleiviams, kuriems dažnai reikia persėsti iš vieno lėktuvo į kitą).

2019 veikė keleivinių oro transporto bendrovių 3 didžiausi aljansai. Aljansui Star Alliance (įkurtas 1997, būstinė Frankfurte prie Maino) priklauso 28 bendrovės: Air Canada, Air China, Air New Zealand, All Nippon Airways, Austrian Airlines, Egyptair, LOT, Lufthansa, SAS, Swiss International Air Lines, Turkish Airlines, United Airlines ir kitos; 2017 užėmė 23,5 % keleivinių skrydžių pasaulinės rinkos. Aljansui SkyTeam (įkurtas 2000, būstinė Amsterdame) – 19 bendrovių: Aeroflot, Air France, Alitalia, České Aerolinie, Delta Air Lines, KLM ir kitos; 2017 užėmė 19,2 % pasaulinės rinkos. Aljansui Oneworld (įkurtas 1999, būstinė Niujorke) – 13 bendrovių: American Airlines, British Airways, Finnair, Iberia, Japan Airlines Corporation, Qantas Airways ir kitos; 2017 užėmė 16,4 % pasaulinės rinkos.

Krovinių vežimo oro transporto bendrovių 2 didžiausi aljansai – SkyTeam Cargo (įkurtas 2000, 11 bendrovių: Rusijos Aeroflot Cargo, Italijos Alitalia Cargo, Jungtinių Amerikos Valstijų Delta Cargo, Pietų Korėjos Korean Air Cargo ir kitos) ir WOW Cargo Alliance (įkurtas 2000, dvi bendrovės: Skandinavijos šalių SAS Cargo Group ir Singapūro Singapore Airlines Cargo). Mažesnės regioninių ir vietinių skrydžių bendrovės dažniausiai veikia savarankiškai, nesijungdamos į aljansus.

Didžiausias pasaulio oro transporto bendroves vienija Tarptautinė oro transporto asociacija (International Air Transport Association, IATA, įkurta 1945, būstinė Montréalyje); 2019 ji turėjo apie 290 narių iš 120 valstybių.

Istorija

Pirmoji oro transporto bendrovė pasaulyje buvo Vokietijos dirižablių transporto bendrovė DELAG (įkurta 1909 Frankfurte prie Maino, 1910–1913 pervežė apie 13 000 keleivių), pirmosios lėktuvų oro transporto bendrovės – Olandijos KLM (įkurta 1919) ir Australijos Qantas Airways (įkurta 1920). SSRS valstybinė civilinės aviacijos bendrovė Aeroflot nuo 20 a. 4 dešimtmečio pabaigos iki SSRS žlugimo buvo didžiausia oro transporto bendrovė pasaulyje (turėjo apie 3000 lėktuvų, nors dauguma jų buvo techniškai ir morališkai pasenę).

Iki 20 a. 8–9 dešimtmečių pasaulyje vyravo valstybinės ar valstybės subsidijuojamos oro transporto bendrovės, vyriausybės investavo į jų veiklą siekdamos paskatinti gyventojų mobilumą ir oro pašto plėtrą. Sparčiausiai oro transporto bendrovės plėtojosi Jungtinėse Amerikos Valstijose, kurių teritorijoje 20 a. 9 dešimtmetyje vyko apie 50 % visų pasaulio keleivinių skrydžių.

20 a. pabaigoje–21 a. pradžioje oro transporto bendrovių valstybinį reguliavimą ir subsidijavimą pradėta mažinti, Jungtinėse Amerikos Valstijose, Australijoje ir kitur jis apskritai panaikintas. Kai kuriose šalyse privatizuotos nacionalinės oro transporto bendrovės (Airijos Aer Lingus, Australijos Qantas Airways, Didžiosios Britanijos British Airways ir kitos). Vis didesnę rinkos dalį užima pigių skrydžių bendrovės, skraidinančios keleivius mažesne kaina be jokių papildomų paslaugų (žinomiausios – Jungtinių Amerikos Valstijų Southwest Airlines ir Airijos Ryanair). Didžiausios pasaulio keleivinio oro transporto bendrovės parodytos 1 lentelėje.

1 lent. Didžiausios pasaulio keleivinio oro transporto bendrovės 2017*
Bendrovė Pervežta keleivių, mln. Lėktuvų skaičius Aptarnaujamų oro uostų skaičius
American Airlines (Jungtinės Amerikos Valstijos) 199,6 950 350
Delta Air Lines (Jungtinės Amerikos Valstijos) 186,4 850 320
Southwest Airlines (Jungtinės Amerikos Valstijos) 157,8 697 101**
United Airlines (Jungtinės Amerikos Valstijos) 148,1 745 373
Ryanair (Airija) 130,3 413 201
Lufthansa (Vokietija) 130,0 357 274
China Southern Airlines (Kinija) 126,3 545 216**
China Eastern Airlines (Kinija) 110,8 486 217
International Airlines Group (Didžioji Britanija ir Ispanija) 104,8 546 279
Air China (Kinija) 101,6 396 201
* Tarptautinės oro transporto asociacijos duomenys
** 2019

Didžiausios pasaulio krovininio oro transporto bendrovės parodytos 2 lentelėje.

2 lent. Didžiausios pasaulio krovininio oro transporto bendrovės 2017*
Bendrovė Pervežta krovinių, mlrd. tonkilometrių
FedEx Express (Jungtinės Amerikos Valstijos) 16,9
Emirates (Jungtiniai Arabų Emyratai) 12,7
United Parcel Service (Jungtinės Amerikos Valstijos) 11,9
Qatar Airways (Kataras) 11,0
Cathay Pacific Airways (Honkongas) 10,7
Korean Air (Pietų Korėja) 8,0
Cargolux (Liuksemburgas) 7,3
Lufthansa (Vokietija) 7,3
Air China (Kinija) 6,7
Singapore Airlines (Singapūras) 6,6
*Tarptautinės oro transporto asociacijos duomenys

Lietuvos oro transporto bendrovės

Lietuvoje pirmoji oro transporto bendrovė buvo Lietuvos oro linijos (įkurta 1938), iki 1940 dviem lėktuvais Percival Q.6 skraidinusi keleivius ir paštą iš Kauno į Palangą ir Rygą. SSRS okupacijos metais civilinius skrydžius iš Lietuvos į daugiau kaip 40 SSRS miestų vykdė bendrovė Aeroflot. Atkūrus Lietuvos nepriklausomybę buvusio Aeroflot Vilniaus padalinio pagrindu 1991 įkurta nacionalinė oro transporto bendrovė Lietuvos avialinijos (nuo 2006 flyLAL, 2009 nutraukė skrydžius, 2010 bankrutavo).

Svarbiausios Lietuvos oro transporto bendrovės, kurios tęsia veiklą: Avion Express (Vilnius), DAT LT, Transaviabaltika (Karmėlava); jų keleiviniai ir krovininiai skrydžiai daugiausia yra užsakomieji (nereguliarūs), vykdomi pagal konkrečius turizmo, prekybos ir kitų įmonių užsakymus. Reguliariuosius keleivinius skrydžius iš Vilniaus oro uosto vykdo užsienio šalių oro transporto bendrovės Aeroflot (Rusija), AirBaltic (Latvija), Finnair (Suomija), LOT (Lenkija), Lufthansa (Vokietija), Norwegian Air Shuttle (Norvegija), Ryanair (Airija), SAS (Skandinavijos šalys), Turkish Airlines (Turkija), Wizz Air (Vengrija) ir kitos, iš Kauno oro uosto – LOT, Ryanair, Wizz Air, iš Palangos oro uosto – Air Baltic, LOT, Ryanair, SAS ir kitos.

-oro transportas; -pigių skrydžių bendrovė

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką