rasà (skr. syvai, skonis), Indijos emotyvistinės estetikos teorijoje – estetinė pajauta. Tam tikrame kontekste sąvoka rasa dar gali būti nusakoma religinis pamaldumas, bendras pažinimo principas. Legendiniam išminčiui Bharatai priskiriamame dramos teorijos veikale Apie teatro meną (Natjašastra) rasa aiškinama kaip kritinis principas, dramos žanro savitumą apibrėžiantis pagal prigimtį ir funkciją, ir kaip spektaklio keturis komponentus (kūno plastiką, emocijas ir nuotaikas, kalbą ir išorines priemones – apšvietimą, scenos įrangą ir panašiai) vienijantis principas. Filosofas, literatūros teoretikas Anandavardhana (9 amžius) veikale Slaptų reikšmių šviesa (Dhvanjaloka) ir hinduizmo teologas šaivas Abhinavagupta (10–11 amžius) savo komentaruose Natjašastrai ir Dhvanjalokai rasos sampratą išplėtojo į bendrą poetinį principą, vartojamą dviem pagrindinėmis reikšmėmis: pasitenkinimą teikiančios kūrinio savybės (jo emocinio turinio) ir patyrimo, kurį žiūrovui arba skaitytojui sukelia kūrinys. Anandavardhana rasos sąvoką įtraukė į dhvani teoriją. Abhinavagupta rasą traktavo kaip apibendrintą emocinę sąmonę, glūdinčią pačioje struktūroje (pavyzdžiui, vaidinime), kurią reikia atpažinti. Anot jo, dramos sužadintas nekasdienis emocinis pažinimas kyla iš gebėjimo atskirti determinuoto turinio nulemtą emociją, todėl rasa, kaip pažinimas, teikia malonumą net tada, kai kyla iš nemalonių emocijų. Abhinavaguptos suformuluotą estetinio pažinimo sampratą 16–18 amžiuje savitai plėtojo Bengalijos vaišnavų teologai. Rūpagosvami (1489–1564) ir Džyvagosvami (1513–98) perėmė rasą kaip proto arba sąmonės būsenos sampratą ir Abhinavaguptos minimas 9 rasas suvedė į vieną pagrindinę – meilės (skr. śṛṇgāra), o estetinį pažinimą tapatino su religiniu dievo Krišnos patyrimu. Vaišnavai teigia, kad rasą patiria maldininkas (ne žiūrovas), nes pats tampa ritualinio vaidinimo veikėju, išgyvenančiu Krišnos emocinio patyrimo apraiškas (apstulbimą, drebulį ir kita) – nesąmoningas emocijas, dramos teorijoje laikytas raiškos priemonėmis, kuriomis scenos veikėjai perteikia kitaip nepažinias emocijas.

L: V. Raghavan The Number of Rasa‑s Madras 1967; E. Gerow Rasa as a category of Literary criticism, in sanskrit Drama, in Performance Honolulu 1981.

1014

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką