Rytų Kinijos geležinkelis

Ryt Knijos geležnkelis, 1945 08–1953 Čangčùno geležnkelis, nuo 1953 Harbno geležnkelis, geležinkelis Šiaurės Rytų Kinijoje (Mandžiūrijoje), jungiantis Čitą su Vladivostoku ir Dalianu. Turi kelias atšakas. Pagal 1896 06 03 Sankt Peterburge pasirašytą Rusijos ir Kinijos sutartį jį nutiesė Rusija kaip Transsibiro magistralės pietinę atšaką. Tikslas – sustiprinti Rusijos įtaką Tolimuosiuose Rytuose, taikiai įsigalėti Mandžiūrijoje.

Geležinkelio tiesimas ir plėtra 20 a. pradžioje

Pradėtas tiesti 1897 08 27. 1898 Rusija gavo iš Kinijos teisę tiesti ir pietinę liniją nuo Čangčuno iki Daliano ir Liušuno (1022 km). Per 1899–01 Boksininkų sukilimą Kinijoje geležinkelio tiesimas sulėtėjo; 1900 06 23 kinai buvo užpuolę jo statytojus. Oficialiai atidarytas 1903 06 14. Po 1904–05 Japonijos–Rusijos karo pietinė linija nuo Čangčuno iki Daliano ir Liušuno atiteko Japonijai ir buvo pavadinta Pietų Mandžiūrijos geležinkeliu. Geležinkelis teigiamai paveikė Mandžiūrijos ūkio plėtrą; 1903–08 jos gyventojų skaičius padidėjo nuo 8,1 iki 15,8 mln. žmonių, išsiplėtė palei geležinkelio liniją esantys miestai, susikūrė naujų.

Užsienio valstybių kontrolė

1918 į Rytų Kinijos geležinkelio rajoną įvedė kariuomenę Japonija, bet jai sutrukdė kitos valstybės, kurios varžėsi dėl šios magistralės. 1924 05 30 Kinijos ir SSRS susitarimu Rytų Kinijos geležinkelis liko valdomas ir prižiūrimas SSRS. 1929 07 10 Kinijos militaristai užėmė Rytų Kinijos geležinkelį ir suėmė jos tarnautojus. SSRS nutraukė su Kinija diplomatinius santykius. 1929 11 SSRS kariuomenė Rytų Kinijos geležinkelį atsiėmė. 1929 12 22 Kinijos–SSRS sutartimi magistralėje buvo atkurta iki konflikto buvusi padėtis. 1931–32 Japonija okupavo Mandžiūriją ir 1932 03 joje įkūrė marionetinę Mandžuko valstybę. 1935 SSRS vyriausybė, matydama, kad Rytų Kinijos geležinkelio neišsaugos, jį pardavė Mandžukui.

Po II pasaulinio karo

1945 08 SSRS kariuomenė užėmė Japonijos kontroliuojamą Šiaurės Rytų Kiniją; Rytų Kinijos geležinkelį ir Pietų Mandžiūrijos geležinkelį vėl pradėjo kontroliuoti SSRS. Magistralė buvo pavadinta Čangčuno geležinkeliu. 1950 02 14 Maskvoje Kinijos–SSRS sutartimi SSRS atsisakė savo teisių į Rytų Kinijos geležinkelį ir sutiko jį neatlygintinai perduoti Kinijos Liaudies Respublikai (perduota 1952 12 31; Rusijos Rytų Kinijos geležinkelio istorija buvo baigta).

-Pietų Mandžiūrijos geležinkelis

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką