Wilhelm Sasnal

Sasnal Wilhelm (Vilhelmas Sãsnalis) 1972 12 29Tarnów, lenkų tapytojas, fotografas, knygų iliustruotojas, filmų kūrėjas; vienas žymiausių šiuolaikinių Lenkijos menininkų. 1992–94 studijavo architektūrą Krokuvos technologijos universitete, 1994–99 – tapybą Krokuvos dailės akademijoje.

Kūryba

Ankstyvojo laikotarpio kūryboje ryšku poparto įtaka, paveiksluose vyrauja banalūs kasdienybės objektai, naudojama kičinė maniera. 20 a. 10 dešimtmečio pabaigoje dalyvavo lenkų menininkų grupės Ładnie veikloje, priešinosi tradicinio meno principams, kūriniuose perteikė pokomunistinio laikotarpio išgyvenimus.

W. Sasnalis išgarsėjo sukūręs paveikslų ciklą pagal 2001 Lenkijoje išleistą skandalingą Arto Spiegelmano komiksų knygą Pelė (Maus). Menininkas ėmėsi politinių temų, jį domino nevienareikšmiškai vertinamų Lenkijos ir Vakarų Europos istorijos įvykių po II pasaulinio karo įvairios interpretacijos, diskusijos dėl kolektyvinės atminties, visuomeninės sąmonės traumų, jų pasekmių tyrimai, Katalikų Bažnyčios vaidmuo visuomenėje, požiūris į Holokaustą ir II pasaulinio karo aukas, jų atminimą. Istoriniai įvykiai W. Sasnalio paveiksluose perkelti į dabartį, susipynę su jos detalėmis; kūriniai provokuoja kaltės, gėdos, sumišimo, baimės jausmus, katastrofos nuojautą. Menininkas naudoja vaizdus iš populiarių žurnalų, filmų, reklamos, istorinių ir asmeninių fotografijų, taip perteikia informacija persisotinusios, eklektiško jos srauto valdomos visuomenės nuotaikas bei savo požiūrį į svarbius įvykius; išryškina atminties ambivalentiškumą ir problemiškumą, žvilgsnio į supančią realybę ir tapybos vaizdą nepastovumą.

W. Sasnal. Be pavadinimo / Astronautas (akrilas, 2011, Šiuolaikinio meno muziejus Varšuvoje)

W. Sasnalio tapybos braižas išsiskiria sūkuriuojančiais potėpiais, kurie, derinami su preciziškai ištapytomis, plokščio vaizdo įspūdį keliančiomis detalėmis (dažnai tai realybės vaizdų, figūrinių motyvų užuominos ar fragmentai), tapybiniam vaizdui suteikia dramatizmo. Fotorealistinių vaizdų sąranga grįsta klasikinės žanrinės tapybos principais. Ypač svarbūs peizažo motyvai – kaip labai abstrahuotas figūrinių kompozicijų fonas (Šoa (Miškas) 2003, Kacperis ir Anka 2009) arba kaip ironiškas eskapizmo nuotaikų demonstravimas (Memphis 2007, Debesys II 2016). Kūriniuose nemažai aliuzijų į meno istoriją (Be pavadinimo (Lenkas), Mauduoliai Asnières’e, abu 2010, Palm Bay 2013, Žydai (Pagal Degas) 2014). Vaizdai supaprastinti, bet išraiškingi (dėl spalvinio kontrasto, grafiškų siluetų), dažniausiai nutapyti vienu ypu, pabrėžiant dažo materijos jutimiškumą, tapysenos niuansus, neužbaigtumą, tariamas atvaizdavimo paklaidas. Tapybinis paviršius tampa panašus į filmuotą kadrą, pabrėžiama tikrovės iliuziškumas, neapčiuopiamumas, fragmentiškumas. Dauguma paveikslų – be pavadinimų.

Sukūrė filmų: Raištis (The Band 2002), Be pavadinimo (Bez tytułu 2007), Iš toli žiūrint atrodo gražiai (Z daleka widok jest piękny 2011, su žmona Anna Sasnal), Saulė, saulė apakino mane (The Sun, the Sun blinded me 2016, pagal A. Camus romaną Svetimas), meninių knygų (Merginos / Girls 2001), siaubo komiksų (Lava / Lawa 2014), piešinių, fotografijų.

Apdovanojimai

Lenkijos Atgimimo ordino Riterio kryžius (2014). Vincento apdovanojimas (Olandija, 2006).

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką