Z teòrija, žmonių veiklos motyvacijos ir organizavimo koncepcija, kuri teigia, kad darbuotojams organizacijoje yra labai svarbūs geri ir artimi žmogiškieji santykiai, garantuojantys jų lojalumą darbdaviui ir gerą darbo kokybę. Z teoriją kaip alternatyvą D. McGregoro X teorijai ir Y teorijai išdėstė Jungtinių Amerikos Valstijų vadybos teoretikas W. Ouchi knygoje Teorija Z: Kaip amerikietiškasis verslas gali atsakyti į japonų iššūkį (Theory Z: How American Business Can Meet the Japanese Challenge 1981). Tirdamas Japonijos bendrovių valdymo patirtį (20 a. 7 dešimtmetyje Japonijos bendrovės kasmet sparčiai didino darbo produktyvumą, o Jungtinėse Amerikos Valstijose jis patyrė nuosmukį) W. Ouchi padarė išvadą, kad jų veiklos sėkmę pirmiausia lėmė kitoks požiūris į darbuotojus ir jų vietą organizacijų valdyme. Japonijos bendrovėms būdingus personalo valdymo elementus galima perkelti ir į Jungtinių Amerikos Valstijų bei kitų šalių organizacijas. Z teorija teigia, kad darbuotojams ypač svarbu darbdavių palaikymas, dėmesys ir pagarba, dirbti organizacijoje, kuri rūpinasi jų šeimomis, kultūros vertybėmis ir tradicijomis. Sukūrę tokią darbo aplinką vadovai gali visiškai pasitikėti pavaldiniais, kurie yra patenkinti darbu, atsidavę organizacijai, turi aukštą savidisciplinos ir pareigos jausmą. Darbuotojų lojalumą didina jų samda kuo ilgesniam laikotarpiui ar visam gyvenimui, rūpinimasis jų gerove (taip pat ir už organizacijos ribų), kolektyvinis valdymo sprendimų priėmimas (nors atsakomybė už darbo rezultatus turi būti individuali). Vadovai turi reguliariai vykdyti darbuotojų pareigų rotaciją, kad jie susipažintų su organizacijos veiklos įvairiais aspektais, galėtų atlikti kuo įvairesnius darbus ir esant reikalui pakeisti vieni kitus. Kilimas karjeros laiptais turėtų būti lėtas, bet garantuotas, orientuotas į ilgalaikius laimėjimus.

1613

Ouchi

Papildoma informacija
Turinys
Bendra informacija
Straipsnio informacija
Autorius (-iai)
Redaktorius (-iai)
Publikuota
Redaguota
Siūlykite savo nuotrauką